دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله شبستری؛ قرآن کریم دایره المعارف خداشناسی است

No image
آیت الله شبستری؛ قرآن کریم دایره المعارف خداشناسی است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: قرآن به عنوان دایره المعارف و جامع‌ترین کتاب برای خداشناسی و توحید است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری در محفل انس با قرآن کریم فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی گفت: قرآن مجید کتابی روشنگر، هدایتگر و وسیله‌ای برای درمان امراض روحی و جسمی بشریت بوده و اگر انسان به آیات ‌قرآن عمل کند، بسیاری از مسائل و مشکلات حل می‌شود.                           
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی انبیا و ائمه اطهار(ع)، مساجد و مراکز ترویج اسلام و قرآن مجید را سه وسیله مهم در رسیدن به معرفت انسان دانست.
وی گفت: انبیا و ائمه اطهار(ع) به عنوان معلمان، مساجد به عنوان مراکز توحید و خداشناسی و قرآن مجید به عنوان دایره المعارف و جامع‌ترین کتاب برای شناسایی مسیر هدایت، خداشناسی، توحید و زندگی بشریت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: رمضان ماه رجوع به تعالیم و مفاهیم قرآن است، از این رو بایستی مسلمانان توجه بیشتری به کلام الهی داشته باشند، چراکه قرآن مجید در این ماه نازل شده و تلاوت آنان منازل مسلمانان را نورانی می‌کند.
وی توجه بر محتوا و عمل به قرآن را از وظایف هر مسلمان در قبال قرآن مجید دانست و اظهار داشت: حفظ معنویت و عمل به تعالیم و مفاهیم قرآن باید مورد توجه همه مسلمانان به ویژه جوانان قرار گیرد.
امام جمعه تبریز تصریح کرد: متاسفانه تعالیم قرآنی آن گونه که باید در جامعه اسلامی ایران پیاده نمی شود.
آیت الله محسن شبستری افزود: اگر آموزه های قرآن کریم به صورت صحیح و کامل در تمامی امورات جامعه جاری شود، هیچ گونه مشکلی در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نخواهیم داشت.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر رفع مهجوریت از قرآن در کشور گفت: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گام های مهمی در این امر برداشته شده، اما باید دانست که کافی نیست و هنوز جامعه و مردم تشنه معارف قرآنی هستند.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS