دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام جمعه شیراز؛ خرافات در دین موجب رویگردانی افراد کم اطلاع از دین می شود

No image
امام جمعه شیراز؛ خرافات در دین موجب رویگردانی افراد کم اطلاع از دین می شود
آیت الله محی الدین حائری شیرازی بروز و ظهور خرافات در دین را به عنوان یکی از عواملی دانست که موجب روی گردانی افراد کم اطلاع از دین می شود.
 
به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، آیت الله محی الدین حائری در خطبه های این هفته نمازجمعه شیراز افزود: شیاطین، خرافات را از یک سو وارد دین کرده و از سوی دیگر عده ای را در پشت خرافات به تماشایی آن وا می دارند و در چنین شرایطی افرادی که کم اطلاع و کم سواد دینی باشند از آن روی برگردانده و در مقابلش نیزمی ایستند.
وی با اشاره به اینکه این افراد حتی ممکن است دوستدار دین نیز باشند، افزود: چنین افرادی ممکن است از نظر تحصیلاتی نیز باسواد بوده اما از نظر دینی آگاهی و سواد کمتری داشته باشند و در چنین شرایطی با سوادان کم اطلاع از دین در مقابل آن می ایستند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به جریان کشته شدن عثمان بیان کرد: عثمان را عده ای از دوستان بدون آگاهی از دین کشتند و خون عثمان بهانه ای شد برای اینکه حضرت علی(ع) و دوستانش را به ریخته شدن این خون نسبت دهند و از این طریق جمعیت زیادی را علیه ایشان تحریک کردند.
آیت الله حائری با اشاره به اینکه شیاطین لباس باطل را بر حق و لباس حق را بر باطل می پوشانند، عنوان کرد: در چنین شرایطی حق با چنین لباسی منزوی شده و باطل با لباس حق، حق به جانب می شود و افراد کم اطلاع نیز خیال می کنند در جبهه حق عیله باطل می جنگند در صورتیکه جریان خلاف این موضوع بوده و در حال جنگیدن علیه واقعیت هستند.
وی با بیان اینکه این مسائل همان فتنه است، افزود: شیاطین نیز در این وضعیت نان خود را در تنور فتنه می پزند و هرچه در طرفین این نبرد کشته شوند به سود فتنه است.
امام جمعه شیراز گفت: امام حسین(ع) با جریان عاشورا این فتنه را حل کرد و در عاشورا هم حق و هم باطل آشکار شد و می توان گفت این واقعه نوروز و تجدید حیات اسلام به شمار می رود.
آیت الله حائری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بشر در چند مقوله نمی تواند امور خود را با علم انجام دهد بلکه این مسائل با دین حل می شود، افزود: امنیت، عدل، بانکداری و... از جمله مسائلی بوده که بشر فقط می تواند با روش دین در این بخشها وارد شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: هرچه علم بشر بیشتر شود سلاح های او نیز پیشرفته و بیشتر می شود تا جایی که دیگر کشورها نیز از ترس حمله چنین کشوری خود را مجهزتر می کنند و درنتیجه نا امنی بشر را فرا می گیرد در این وضعیت علم بشر فقط به ایجاد این ناامنی کمک کرده است.
وی تصریح کرد: بانکداری با روش علمی نیز جز ربا نتیجه دیگری نخواهد داشت و قوانین این حوزه نیز با عدل مطابق نخواهد بود و در چنین وضعیتی با قوانین ظالمانه و مخالف با عدل مواجه می شویم.
امام جمعه شیراز در ادامه خطبه های این هفته نماز جمعه شیراز با اشاره به اینکه در مدارس باید شرایط تربیت صحیح دانش آموزان فراهم شود، افزود: مدیران مدارس برای فرهنگسازی مناسب و تربیت صحیح دانش آموزان، باید در ساعات خارج از درس برای آنها کلاسهای بدون حضور و غیاب و نمره دائر کنند و در این کلاسها از افراد دلسوخته برای پاسخ دادن به سئوالات استفاده شود.
آیت الله حائری شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور نیز اظهار داشت: برای شکوفا شدن اقتصاد کشور باید به سه عامل کاهش مصرف، افزایش تولید و توسعه فضای سبز توجه شود.
وی عنوان کرد: ائمه (ع) نیز به این سه راس مثلث توجه جدی داشته و از ما نیز چنین توقعی دارند که در عین کم مصرف کردن به افزایش تولید نیز توجه کنیم.
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS