دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برای ترویج فرهنگ اهل بیت باید گام های اساسی برداشت

برای ترویج فرهنگ اهل بیت باید گام های اساسی برداشت
برای ترویج فرهنگ اهل بیت باید گام های اساسی برداشت
برای ترویج فرهنگ اهل بیت باید گام های اساسی برداشت

آیت الله سبحانی:
برای ترویج فرهنگ اهل بیت باید گام های اساسی برداشت

رسا، سرویس فرهنگی ـ آیت الله جعفر سبحانی در نهمین دوره همایش کتاب سال حوزه خواستار ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) بر اساس یک برنامه اساسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزای رسا، آیت الله جعفر سبحانی، 24 آبان‌ماه، در نهمین دوره همایش کتاب سال ولایت در تالار شیخ مفید دانشگاه قم که با حضور علما و اساتید برگزار شد با تشریح دوران زندگی امام صادق(ع)، گفت: این امام بزرگوار با توجه به این که در زمان و دوره خاصی قرار داشتند، ولی تلاش بسیاری را برای تربیت شاگردانخود انجام دادند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) توجه بسیاری به جوانان داشت به گونه ای بسیاری از شاگردان خود جوان بودند.
این استاد علوم کلامی حوزه علمیه قم، توجه به تفسیر قرآن را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید راه و روش ائمه در تفاسیر الگو قرار گیرد و مورد توجه همگان باشد.

وی با بیان این که در دوران امام صادق(ع)، گروه های سیاسی فعال بودند،‌ گفت: امام ششم(ع) همیشه میان افراد سیاسی و رجال سیاسی فرق می گذاشتد؛ زیرا برخی پیرو سیاسی امام هستند، ولی برخی مخالف آن بودند.

رییس موسسه علمی و آموزشی امام صادق(ع)،‌ خاطر نشان کرد: امام ششم(ع)همیشه در برابر ظالمان از خود ایستادگی نشان می داد و دفاع از حق را وظیفه خود می دانست و در برابر سیاسی کاران تسلیم نمی شد، زیرا می دانست آن ها با حضرت همراه نمی باشند.

وی با قدردانی از برگزاری همایش کتاب سال ولایت، ‌گفت: این همایش گام موثری در راه ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) است که مسوولان آن باید توجه بیشتری به آثار منتشر شده در این زمینه داشته باشند.
آیت الله سبحانی،‌ خاطر نشان کرد: گرچه این همایش توانسته تلاش فراوانی را در راه ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) داشته باشد، ولی مقصود اصلی تنها به همین اندازه کفایت نمی کند، بلکه باید گام را از این فراتر برداشت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS