دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برگزار ی کنگره جهانی «فلسفه؛ ادیان و تعالی» در فیلیپین

No image
برگزار ی کنگره جهانی «فلسفه؛ ادیان و تعالی» در فیلیپین
سومین کنگره جهانی انجمن کاتولیک فلسفه با عنوان "فلسفه؛ ادیان و تعالی" روزهای 11 تا 13 سپتامبر سال جاری در شهر مانیلای فیلیپین برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار فارس؛ مفهوم تعالی به سنت‌های فلسفی و دینی تعلق دارد. البته این مفهوم معانی پیچیده و متعددی دارد که تنها به معنای به کار رفته در الهیات فلسفی یعنی خدا و امر الهی نیست بلکه به معنای فراروی از وجود؛ وضعیت امر متناهی و تاریخ و همچنین امور پدیداری نیز هست.
این همایش فرصتی برای واکاوی این مفهوم و بسترهایی است که در آن ها به کار رفته است. چه نگاه متافیزیکی و چه دیدگاه انسان شناختی ای این کاربست را توجیه می کند؟ چه نسبتی میان درک ما از این مفهوم و نظامهای سیاسی-اخلاقی مرتبط با آن یافت می شود؟ چه فضایی به تعالی از سوی علم از یکسو و زیباشناسی از سوی دیگر در جهان معاصر به آن داده می شود؟                                          
سخنرانی‌های این همایش که به همت انجمن کاتولیک فلسفه در دانشگاه مانالیای فیلیپین برگزار می شود به زبان‌های انگلیسی؛ فرانسه و اسپانیولی برگزار خواهد شد. این نخستین بار است که این انجمن یکی از کنگره‌های جهانی چهارساله خود را در دو دانشگاه برتر آسیایی برگزار می‌کند.                                              
در روز نخست این همایش پروفسور ژان لوک ماریون فیلسوف مشهور فرانسوی از دانشگاه سوربون و دانشگاه شیکاگو در مورد چگونگی تمایز گذاشتن میان فلسفه و الهیات در عصر حاضر سخنرانی خواهد کرد. همچنین در نشست نخست این همایش با عنوان امر فلسفی؛ متافیزیک و تعالی پروفسور لورنزو برونو پونتل از دانشگاه مونیخ در مورد "تعالی میان انسان شناسی و متافیزیک: مفهومی نیازمند بازاندیشی" سخنرانی می کند.  
همچنین در نشست روز دوم این همایش با عنوان زبان دینی و تعالی پروفسور فریدو ریکن از مدرسه عالی فلسفه در مونیخ در مورد "زبان؛ تجربه و تعالی" سخنرانی می کند.                                               
نشست‌های سوم تا پنجم این کنگره به ترتیب به "تعالی؛ اخلاق و سیاست"؛ "علوم و تعالی" و "تعالی؛ هنر و فرهنگ" خواهند پرداخت.
انجمن کاتولیک فلسفه در آوریل سال 1999 در شهر روم تاسیس شد و هم اکنون 80 عضو رسمی دارد. هدف اساسی این انجمن گسترش مبادله اطلاعات و همکاری در زمینه آموزش مباحث فلسفی و چاره اندیشی برای مشکلات بنیادین جهان امروز است.                                 
این انجمن تا کنون دو کنگره جهانی دیگر برگزار کرده است که نخستین آنها در سال 2000 در پاریس به موضوع "عقل فلسفی و مسیحیت" و دومی در مکزیکوسیتی به موضوع "فلسفه و تامل" در سال 2004 اختصاص یافت.
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS