دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله سید شهاب الدین مرعشی

No image
تالیفات آیت الله سید شهاب الدین مرعشی

آثار سبز

نخستین رساله هاى عملیه ایشان به نام «نخبة الاحکام» و «سبیل النجاة» بین سالهاى 1366 ق. تا 1373 ق. چاپ شد و از همان سالها مرجعیت تقلید ایشان آغاز شد. آیت الله مرعشى پس از رحلت آیت الله العظمى بروجردى (1340 ش.) به عنوان یکى از مراجع تقلید طراز اول شیعیان جهان به شمار مى آمد.

آیت الله مرعشى در طول سالیان دراز عمر با برکت خویش کتابها و مقاله هاى زیادى در باره علوم قرآنى، ادبیات عرب، حدیث، دعا، فقه، اصول، منطق، لغت، تاریخ، رجال و تراجم، انساب و ... نوشت که متأسفانه بیشتر آنها هنوز چاپ نشده است. شمار آثار ایشان به 148 کتاب، رساله و مقاله مى رسد. اینک نام برخى از آثار چاپ شده اش را مى آوریم:

سند القرّاء والحفّاظ، مقدمه تفسیر الدر المنثور، نوشته جلال الدین سیوطى، مجموعه اى در ادعیه و زیارات، با مقدمه اى در شجره نامه خاندان مرعشى، مقدمه مفاتیح الجنان، شمس الامکنة و البقاع فى خیرة ذات الرقاع، فوائد چند در خصوص صحیفه کامله سجادیه، راهنماى سفر مکه و مدینه، الغایة القصوى لمن رام التمسّک بالعروة الوثقى، التبصرة فى ترجمة مؤلف التکمله، تکمیل کتاب «تذکرة القبور» نوشته آخوند گزى اصفهانى، الحدیقة الوردیه حول روضة البهیه، ریاض الاقاحى (شرح حال زین الدین بیاضى نباطى عاملى)، زهر الریاض فى ترجمة صاحب الریاض (شرح حال مولى عبدالله افندى اصفهانى)، سجع البلابل فى ترجمة صاحب الوسائل (شرح حال شیخ حر عاملى)، شرح حال ادوارد فندیک، شرح حال سید ابوالقاسم طباطبایى تبریزى نجفى، شرح حال سید اعجاز حسین نیشابورى کنتورى، شرح حال بهلول بهجت افندى، شرح حال حضرت سلطان على فرزند امام باقر(علیه السلام)، شرح حال مولى عبدالواسع کاشانى، شرح حال شیخ عزالدین ابن اثیر موصلى جزرى، شرح حال آیت الله شیخ محمد محلاتى نجفى، الضوء البدرى فى حیاة صاحب الفخرى، العزّیه (شرح حال امامزاده یحیى)، غایة الامال فى ترجمه صاحب بهجة الامال (شرح حال ملا على علیارى تبریزى)، رساله طریفه (شرح حال شیخ محمد جعفر یا شیخ علینقى کمره اى)، الظرائف فى ترجمه صاحب الطرائف (شرح حال جاپلقى بروجردى)، الفتحیه (شرح حال میرزا ابوالفتح حسینى شریفى عربشاهى)، رساله اى در حالات نصر بن مزاحم منقرى(نویسنده کتاب «وقعة الصفین»)، کاشفة الحال فى ترجمة مؤلف خزانة الخیال، کشف الاستار عن حیاة مؤلف کشف الاستار،کش فالارتیاب فى ترجمة صاحب لباب الانساب نوشته بیهقى، کشف الظنون عن صاحب کشف الظنون، اللئالى المنتظمه و الدرر الثمینه (شرح حال علامه حلى، قاضى نورالله شوشترى و فضل بن روزبهان)، لمعة النور و الضیاء فى ترجمة السید ابى الرضا فضل الله راوندى کاشانى، لؤلؤة الصدف فى حیوة السید محمد الاشرف، المجدى فى حیاة صاحب المجدى، مطلع البدرین (شرح حال فخرالدین طریحى)، مفرج الکروب (شرح حال دیلمى، نویسنده ارشاد القلوب)، مقدمه ایضاح الفوائد فى شرح اشکالات القواعد، مقدمه تتمیم امل الامل، مقدمه روضة المتقین فى شرح کتاب من لا یحضره الفقیه، مقدمه کتاب کاوشهاى علمى، مقدمه کتاب معجم الثقات و ترتیب الطبقات، مقدمه کتاب مجموعه نفیسه، مقدمه کتاب مؤتمر علماء بغداد، مقدمه کتاب وقایع السنین والاعوام، المنن و المواهب العددیه (شرح حال عبیدلى سبزوارى)، منیة العاملین (شرح حال ابن فتال نیشابورى)، منیة الرجل فى شرح نخبة المقال، المواهب العلیّة فى ترجمه شارح الرساله الذهبیه(شرح حال محمد بن حسن مشهدى)، منهج الرشاد فى ترجمه الفاضل الجواد الکاظمى، المیزان القاسط فى ترجمة مورخ واسط، بنراس النور والضیاء فى ترجمه مؤلف نجوم السماء، وسیلة المعاد فى مناقب شیخنا الاستاذ(شرح حال بلاغى)، هدیة ذوى الفضل النهى بترجمة المولى علم الهدى، مقدمه«اثبات صحت نسب خلفاء فاطمیین مصر، الافطسیه (نسب سادات روستاى طغرود قم)، حاشیه بر «بحر الانساب»، رساله در خصوص سادات مدینه منوره، شجره نامه سادات حسینى کاشانى، رساله در شرح اعقاب و ذرارى حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) و مقدمه کتاب چهره درخشان امام زمان(عج).

دو اثر نفیس ایشان که ثمره نیم قرن تلاش وى مى باشد، ولى هنوز به زیور طبع آراسته نشده، عبارت است از :

1. مشجّرات آل رسول الله الاکرام یا مشجرات الهاشمیین : درباره انساب علویان و سادات جهان.

2. ملحقات الاحقاق : احقاق الحق نوشته قاضى نورالله شوشترى (متوفاى 1019 ق.) است. آیت الله مرعشى نجفى به تکمیل این کتاب پرداخت و مدارک و منابع این اثر نفیس را پیدا نمود. ایشان براى به سرانجام رساندن این تحقیق بزرگ گروه تحقیقى متشکل از شمارى از علماى قم را ترتیب دادند، که اینک با تلاش این گروه، زیر نظر فرزندشان حجت الاسلام دکتر سید محمود مرعشى، 27 جلد از این کتاب چاپ شده است و بقیه در حال آماده شدن است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
Powered by TayaCMS