دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عاشورا و انتظار

عاشورا و انتظار
عاشورا و انتظار

کلمات کلیدی :عاشورا، امام زمان، آخر الزمان

نویسنده :محمد هادی همایون

عاشورا و انتظار

اتفاقاتی در جهان می افتد که به نظر می رسد که خیلی شبیه به شرایطی است که به ما گفته اند در نزدیک به ظهور روی میدهد.
نزدیک ده هزار روایت در مورد آخرالزمان و وجود مبارک حضرت داریم. اگر قرار بود، ما این‌ها را هیچ‌ کاری نکنیم؛ اگر قرار باشد، به موضوع آخرالزمان و نشانه‌های ظهور توجه نکنیم تا بماند به زمان ظهور، در زمان ظهور که دیگر نشانه‌های ظهور قائدتاً نباید خیلی کاربردی داشته باشد. پس هرچه در این نشانه‌های ظهور هست مربوط به همین دوران انتظاری است که ماداریم می‌گذرانیم.
ما باید فعالانه به سمت ظهور برویم. اسم این رویکرد را بنده "رویکرد استراتژیک به موضوع مهدویت" می‌گذارم. یعنی آن چیزی که به عنوان ترسیم شرایط نزدیک به ظهور و نشانه‌‌های ظهور گفته شده، در واقع نسخه‌ای است که برای من و شما در دوران سرد و تاریک انتظار پیچیده شده. ما باید به آن سمت حرکت کنیم. دارند برای ما ترسیم می‌کنند بسیاری از شرایط جهان آن روز را و واقعیات تاریخی که اگر ما به آن پی ببریم به کار ما می‌آید و این که بارمان را به آن سمت ببنیدیم و به آن سمت حرکت کنیم.
شما می‌بینید در زیارت عاشورا در دو جا موضوع ظهور و امام‌زمان ذکر می‌شود. و این که ما داریم سیدالشهدا را زیارت می‌کنیم ولی حواسمان هست که آن‌جا باید خودمان را برای قیام آماده کنیم. در زیارت‌های دیگر هم همین‌گونه هست هرجا نام مبارک سیدالشهدا هست، هرجا ما به بهانه‌ سیدالشهدا وارد یک عمل عبادی می شویم، می‌بینیم در کنارش موضوع ظهور و آخرالزمان کاملاً روشن ذکر شده. از آن طرف در بحث آخرالزمان و قیام در روایات قیام سیدالشهدا خیلی روشن به چشم می‌خورد. شعار اصلی یاوران حضرت در مسجدالحرام یالثارات الحسین است. اصلا بنایشان بر انتقام‌گیری ازخون سیدالشهدااست.
موضوع آخرالزمان یک موضوع جهانی است. جهان قرار است متحول شود.


�و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا�

شان نزول اصلی این، مال آخرالزمان است. مردم فوج فوج وارد دین خدا می‌شوند. این چیزی که به ما گفتند همه‌اش جنگ است شاید یک نگاه یهودی صهیونیستی مربوط به آرماگدون باشد که فکر می‌کنیم همه دنیا وارد جنگی می‌شودکه همه کشته می‌شوند.
روایات حداقل به سه نوع سفیانی اشاره می‌کند. اعتقاد بنده این است که این یک شخص نیست یک جریان است. یک نحله، مذهب، باند مافیایی است.درروایات داریم سفیانی ازنسل بنی‌امیه است.
می‌خواهم عرض کنم آمریکا از اساس یهودی زاده شد و به تعبیر دقیق‌تر صهیونیستی. جنگ جهانی اول نتیجه‌اش چه می‌شود؟ دو اتفاق مهم می‌افتد.
1. آخرین بقایای تمدن اسلامی در قالب حکومت عثمانی از بین می‌رود و کشورهای اسلامی تجزیه می‌شوند. همین کشورهایی که الان به اسم عراق و اردن و عربستان داریم، نتیجه‌ی جنگ جهانی اول است.
2. یهودی‌هایی که در سرزمین‌های جهان پراکنده بودند، به سمت یک نقطه‌ی مشخص که چهارراه جهان بود حرکت کردند. و شاید استراتژیک‌ترین نقطه جهان است به نام فلسطین. بعد از جنگ جهانی اول در حالی که سربازان جنگ جهانی اول پیر نشده‌اند. آتش جنگ جهانی دوم را این دفعه خیلی روشن‌تر شعله‌ور می‌کنند و به این جنگ دامن می‌زنند. نتیجه‌ آن چه می‌شود؟ آن یهودیانی که کوچ داده شده بودند به منطقه فلسطین کشور اسرائیل راتاسیس کردند.
عاشورا مهمترین اتفاقی است که در تاریخ بشر افتاده است، به تعبیر دقیقی، هر آن چیزی که قبل از عاشورا اتفاق افتاده مقدمة عاشورا است، و هر آنچه که بعد از عاشورا اتفاق افتاده، نتیجة عاشورا هست. حتی موضوع ظهور.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS