دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مزر پرگهر ملت عاشورا

✍️ سعید احمدی
No image
مزر پرگهر ملت عاشورا
نمونه دست‌نوشته‌های مردمی با مضمون «حضور ما خرج موشک‌های ما» را در موقعیت‌ها و راه‌پیمایی‌های گوناگون بسیار دیده‌ام. از دستاوردهای پساتجاوز صهیونیست‌ها و آمریکا به کشور اسطوره‌های مقاومت، برانگیختگی «وحدت ملی» علیه «دشمن خارجی» است. پشتیبانی گسترده مردم از سربازان خود در عرصه‌ی دفاع از وطن و دفع متجاوز، بنیانی است استوار که دشمنان بیرونی را به بازاندیشی وامی‌دارد. هم‌گرایی و هم‌دلی عمومی، زرهی نامرئی می‌بافد که بر سازه‌‌های نظامی برتری دارد.

این ابزار انسانی، به‌مثابه وحدت اراده‌ها، قادر است به تیمارداری پیکره‌ی کشور از گزند انواع تهاجم بپردازد. هر باشنده‌ای که دل در گرو سلامت میهن دارد، سنگری زنده و دژی مستحکم می‌شود در برابر طوفان تهدید و تجاوز. پایمردی همگانی، به توان دفاعی ضریب می‌دهد و ژرفایی به آن می‌بخشد که مرزهای رویین را تا بین خانه‌ها و دل‌ها می‌گسترد. 

رزمنده‌ای که پشتیبانی بی‌ریای هم‌وندان و هم‌وطنان خود را می‌بیند، باور عمیق و عزمی استوار برای پایداری تا پای جان در خود می‌یابد. چنین جنگاوری می‌تواند به سرعت، تبدیل به نیرویی شکست‌ناپذیر شود و طعم شکست را به کام دشمن بچشاند؛ چون خود را تجلی روح و اراده‌ی جمعی یک ملت می‌بیند. بیشتر، چنین است که مهاجمان پیش از یورش، سود و زیان خود را می‌سنجند. 

رویارویی با ملتی یک‌پارچه و مصمم، حساب زیان و اندازه‌ی هراس را بالا می‌برد. ترفندهای تفرقه‌افکنانه و شبکه‌های خیانت در بستر جامعه شکل می‌گیرند و قدرت بروز و ظهور دارند. وقتی جو غالب و فضای عمومی بر پیوستگی و صف‌آرایی علیه خصم باشد، تیغ اولی به کندی می‌گراید و سر و راز دومی‌ها برملا می‌شود. کشوری که به اندازه‌ی چشم‌های مردم خود نگهبان بیدار و بینا داشته باشد عرصه را برای نفوذ و و ضربه‌‌ تنگ می‌کند. از دیگر سو، این سرمایه اجتماعی گران‌مایه، نه تنها مایه نگرانی دشمنان که سرچشمه اطمینان دوستان است. 

قدرت حقیقی هر کشور، در خرانه‌ی زر و زاغه‌ی مهمات نظامی‌اش نیست؛ بلکه در گوهر اراده جمعی مردمانش می‌درخشد. پایداری حدود و ثغور جغرافیایی و استقلال سیاسی و فرهنگی هماره بر دوش وفاداری مردم به هویت سرزمینی و تمدنی خویش سوار و برجا بوده است. 

مرز پرگهر شاهنامه و ملت عاشورا، ننگ را جای نام نمی‌نشاند و ذلت را بر عزت برتری نمی‌دهد. همان مردمی که در تجمعات این روزهای خود از چنین شعرهای حماسی نیز کم نگفته‌اند: ما چون لشکر مختار همه منتقمانیم؛ ایرانی پرجاذبه مانند کیانیم؛ با ما سخن از جنگ مگو! ما که نمردیم؛ ما پاسختان را به دم تیغ سپردیم؛ از منطق ما حذف شده واژه‌ی تسلیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
Powered by TayaCMS