مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
مزر پرگهر ملت عاشورا
16 تیر 1404, 11:34
✍️ سعید احمدی
مزر پرگهر ملت عاشورا
نمونه دستنوشتههای مردمی با مضمون «حضور ما خرج موشکهای ما» را در موقعیتها و راهپیماییهای گوناگون بسیار دیدهام. از دستاوردهای پساتجاوز صهیونیستها و آمریکا به کشور اسطورههای مقاومت، برانگیختگی «وحدت ملی» علیه «دشمن خارجی» است. پشتیبانی گسترده مردم از سربازان خود در عرصهی دفاع از وطن و دفع متجاوز، بنیانی است استوار که دشمنان بیرونی را به بازاندیشی وامیدارد. همگرایی و همدلی عمومی، زرهی نامرئی میبافد که بر سازههای نظامی برتری دارد.
این ابزار انسانی، بهمثابه وحدت ارادهها، قادر است به تیمارداری پیکرهی کشور از گزند انواع تهاجم بپردازد. هر باشندهای که دل در گرو سلامت میهن دارد، سنگری زنده و دژی مستحکم میشود در برابر طوفان تهدید و تجاوز. پایمردی همگانی، به توان دفاعی ضریب میدهد و ژرفایی به آن میبخشد که مرزهای رویین را تا بین خانهها و دلها میگسترد.
رزمندهای که پشتیبانی بیریای هموندان و هموطنان خود را میبیند، باور عمیق و عزمی استوار برای پایداری تا پای جان در خود مییابد. چنین جنگاوری میتواند به سرعت، تبدیل به نیرویی شکستناپذیر شود و طعم شکست را به کام دشمن بچشاند؛ چون خود را تجلی روح و ارادهی جمعی یک ملت میبیند. بیشتر، چنین است که مهاجمان پیش از یورش، سود و زیان خود را میسنجند.
رویارویی با ملتی یکپارچه و مصمم، حساب زیان و اندازهی هراس را بالا میبرد. ترفندهای تفرقهافکنانه و شبکههای خیانت در بستر جامعه شکل میگیرند و قدرت بروز و ظهور دارند. وقتی جو غالب و فضای عمومی بر پیوستگی و صفآرایی علیه خصم باشد، تیغ اولی به کندی میگراید و سر و راز دومیها برملا میشود. کشوری که به اندازهی چشمهای مردم خود نگهبان بیدار و بینا داشته باشد عرصه را برای نفوذ و و ضربه تنگ میکند. از دیگر سو، این سرمایه اجتماعی گرانمایه، نه تنها مایه نگرانی دشمنان که سرچشمه اطمینان دوستان است.
قدرت حقیقی هر کشور، در خرانهی زر و زاغهی مهمات نظامیاش نیست؛ بلکه در گوهر اراده جمعی مردمانش میدرخشد. پایداری حدود و ثغور جغرافیایی و استقلال سیاسی و فرهنگی هماره بر دوش وفاداری مردم به هویت سرزمینی و تمدنی خویش سوار و برجا بوده است.
مرز پرگهر شاهنامه و ملت عاشورا، ننگ را جای نام نمینشاند و ذلت را بر عزت برتری نمیدهد. همان مردمی که در تجمعات این روزهای خود از چنین شعرهای حماسی نیز کم نگفتهاند: ما چون لشکر مختار همه منتقمانیم؛ ایرانی پرجاذبه مانند کیانیم؛ با ما سخن از جنگ مگو! ما که نمردیم؛ ما پاسختان را به دم تیغ سپردیم؛ از منطق ما حذف شده واژهی تسلیم.
مزر پرگهر ملت عاشورا
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
گناهان کبیره
10 آذر 1404, 16:9
الکافى فى الاستدلال على صحة القول برؤیة الهلال
10 آذر 1404, 16:9
ماده امر
10 آذر 1404, 16:9
ابراهیم بن ولید بن عبدالملک
10 آذر 1404, 16:9
رساله فارسى در جواب به شبهات فصل الخطاب و در ردّ تحریف قرآن مجید
10 آذر 1404, 16:9
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
مزر پرگهر ملت عاشورا
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
ویترین
یادداشتها
جدیدترین ها در این موضوع
فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید
هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
8 آبان 1395, 19:34
خداشناسی در نهج البلاغه
پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
8 آبان 1395, 19:32
توحید و خداگرایی در نهج البلاغه
البته اینگونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشرافبخشیدن بهانسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمىگیرد؛ زیرا غیرخدا همهچیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
8 آبان 1395, 19:29
توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)
بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
8 آبان 1395, 19:27
توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)
با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟
8 آبان 1395, 19:25
پر بازدیدترین ها
فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید
هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
8 آبان 1395, 19:34
خداشناسی در نهج البلاغه
پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
8 آبان 1395, 19:32
توحید و خداگرایی در نهج البلاغه
البته اینگونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشرافبخشیدن بهانسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمىگیرد؛ زیرا غیرخدا همهچیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
8 آبان 1395, 19:29
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه
گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
8 آبان 1395, 19:14
توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)
بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
8 آبان 1395, 19:27
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS