دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث

در این کتاب اهدافی همچون دست یافتن به پاسخ­های مناسب و شایسته در قبال سوال­ها و ابهام­های موجود در بحث رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث مورد بحث قرار گرفته است.
کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث
کتاب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث

این کتاب تلاشی است در پاسخگویی به پرسش از فلسفه رزق و پرده برداشتن از راز روزی برداشته است. در این کتاب اهدافی همچون دست یافتن به پاسخ­های مناسب و شایسته در قبال سوال­ها و ابهام­های موجود در بحث رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث، مطرح کردن بحث «رزق و روزی» به صورت مستقل و جداگانه با توجه به زوایای گوناگون بحث، تا بتوان هنگام نیاز به راحتی بدان مراجعه کرده و مباحث مورد نیاز را ملاحظه کرد و پرداختن به مباحثی که از آنها غفلت شده و کمتر در کانون توجه بوده­اند را دنبال می­کند.

نگارنده سعی دارد در این اثر بیشتر به مباحثی بپردازد که کمتر به آنها توجه شده است؛ همچون: تاثیر دعا در افزایش روزی و تحلیل آن، رزق و روزی معنوی و اهمیت آن، غذای روح و غذای جسم، علت و فلسفه وسعت و تنگی رزق و روزی بندگان، واسطه فیض بودن ائمه (ع) و . . .

نویسنده در فصل اول با عنوان «رزق در لغت و مصادیق و اوصاف قرآنی رزق» به بررسی واژه «رزق» در لغت، کاربرد واژه «رزق» در قرآن کریم، وجوه و مصادیق رزق در گستره آیات و وجوه و مصادیق رزق در گستره روایات می­پردازد تا در فصل دوم به برخی از مصادیق و اوصاف روایی رزق برسد.

در فصل دوم مباحثی همچون رزق حلال و حرام و استناد آن دو به خداوند، روزی حلال و حرام از دیدگاه روایات، روزی حلال و اهمیت آن از دیدگاه روایات، لزوم پرهیز از لقمه حرام و اثرات لقمه حرام می­پردازد. بررسی و تحلیل صفت رزاقیت خداوند در فصل سوم برجسته شده است که از رزق و روزی و رابطه موجودات با خدای متعال، رزاقیت خداوند متعال، انطباق و تناسب رزق با مرزوقین، اهمیت غذای روح، خاستگاه رزق در آیات و روایات، ضمانت روزی از ناحیه پرودگار هستی، ضمانت روزی از دیدگاه آیات، نقد بر رزق و روزی از ناحیه خداوند، چرا تقدیر روزی محدود، سازگاری تقدیر روزی وتلاش، دستیابی حتمی به روزی مقدر و بهترین میزان بهره­مندی از مواهب الهی سخن به میان آورده است.

در فصل چهارم به وسایل فیض الهی اشاره شده است و ائمه (ع) وسایط فیض الهی، طریق اول: امام واسطه فیض الهی، طریق دوم: ائمه: علت غایی آفرینش مورد بحث قرار گرفته­اند.

فصل پنجم انسان و طلب روز و روزی نام دارد که بر اهمیت کار، کوشش و تلاش، جایگاه طلب رزق و روزی، نکوهش تنبلی و بیکاری، گریزان بودن از طلب رزق و پیامدهای آن، اعتدال و رزق و روزی، دعا و طلب رزق و روزی، توکل و رزق و روزی، توکل و تلاش مهمترین وظایف انسان در برابر رزق و روزی اشاره می­کند.

همچنین فصل ششم نیز در ادامه مباحث مطروحه در فصول پیشین وسعت و تنگی رزق و روزی و اسباب آن را مورد توجه قرار داده است که در این عنوان کلی به زیر عنوان­های فلسفه و تنگی رزق بندگان، افزایش و نقصان رزق و روزی و سنت­های الهی، فراخ دستی، تهی دستی و مصلحت بندگان، عوامل افزایش رزق و روزی و عوامل کاستی و نقصان روزی بپردازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS