دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب شرح صحيفه سجاديه جلد 11

شرح صحيفه سجاديه تأليف بهاءالدين محمدبن محمدباقر الحسيني النائيني عنوان كتابي يازدهمين جلد از كتاب سلسله شروح صيفه سجاديه است كه توسط جناب آقاي محمدجواد محمودي تحقيق و تصحيح شده و براي اولين نوبت در تابستان 1388 (سال جاري) در تيراژ 2000 نسخه توسط پژوهشكده باقرالعلوم(عليه السلام) در 160 صفحه به زبان عربي چاپ و منتشر شده است.
کتاب شرح صحيفه سجاديه جلد 11
کتاب شرح صحيفه سجاديه جلد 11
شرح صحيفه سجاديه تأليف بهاءالدين محمدبن محمدباقر الحسيني النائيني عنوان كتابي يازدهمين جلد از كتاب سلسله شروح صيفه سجاديه است كه توسط جناب آقاي محمدجواد محمودي تحقيق و تصحيح شده و براي اولين نوبت در تابستان 1388 (سال جاري) در تيراژ 2000 نسخه توسط پژوهشكده باقرالعلوم(عليه السلام) در 160 صفحه به زبان عربي چاپ و منتشر شده است.
موضوع شماره 11 اين سلسله شروح صحيفه سجاديه، شرح و تفسير دعاي 26 و 27 صحيفه سجاديه است.
محقق در مقدمه كتاب به اسم و نسب، تاريخ ولادت و وفات، اقوال علماء در مورد شارح صحيفه و 46 اثر از آثار مؤلف كتاب اشاره كرده و در ادامه به سخن مصنف در مقدمه شرح و نسخه خطي كتاب، پنج نكته و هفت روش تحقيق اشاره نموده است.
مؤلف در مقدمه خود به نقد و بررسي دو تعليقه بر صحيفه سجاديه، يكي متعلق به "ميرمحمد باقر حسيني استرآبادي" معروف به "محقق داماد" و ديگري متعلق به "محمد بن شاه مرتضي كاشاني" معروف به "مولي فيض" اشاره كرده و در ادامه به التحفه الرضويه متعلق به "ميرزا قاضي بن كاشف الدين محمد اردكاني" و نيز الكلمات الطريفه متعلق به "علامه مجلسي" و رياض السالكين (هشت جلد) متعلق به "صدرالدين علي بن احمد حسيني حسني" اشاره كرده كه در شرح خويش از آنها نيز بهره برده است. 
در ادامه شرح دعاي 26 با عنوان دعاي حضرت سجاد (ع) در حق همسايگان آمده و ضمن آن به ترجمه لغوي، شرعي و شرح و بسط كلمات دعاي شريف از جمله جيران، تولني، موالي، العارفين بحقنا و المنابذين و ... پرداخته شده است.
شرح دعاي 27 ادامه دهنده مطالب جالب كتاب است كه دعاي حضرت براي اهل ثغور يا مرزداران حكومت اسلامي، نام گرفته است. 
«اللهم اشغل المشركين بالمشركين عن تناول اطراف المسلمين». در بخشي از شرح اين دعا چنين آمده است: نتيجه آن كه اگر مشركين به جنگ با يكديگر مشغول نشوند، بر عليه مسلمين از همه اطراف هجوم مي آورند و اين مسأله (اشتغال بعضي مشركين با بعضي ديگر) باعث مي شود كه مشركان فرصت هجوم بر مسلمين را نداشته باشند. 
سپس سؤالي را مطرح مي كند كه آيا كفار اهل كتاب از مشركين محسوب مي شوند يا نه؟ در پاسخ مي گويد: در ابن امر دو قول است و ظاهر آن است كه بلي؛ چون در قرآن نيز به آن ها شرك اسناد داده شده است. يعني در آيۀ 28 سوره توبه و به نقل از صاحب رياض السالكين در آيات 30 و 31 همان سوره به نجاست و شرك كافران اهل كتاب از جمله مسيحيان و يهوديان اذعان شده است.
مطالعه كتاب حاضر را به عموم دوستداران مكتب اهل البيت (عليهم السلام) خصوصاً اساتيد و فضلاء گرانقدر توصيه مي كنيم؛ چراكه محقق محترم، با استفاده از شروح متعدد و با استكشاف آيات و روايات مربوطه، توانسته است قدم مهمي را در اين راه بردارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS