دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خدمت به بندگان خدا

کسی که حاجت بنده مؤمنی را برآورده کند، خداوند، حوائج و خواسته های زیادی را برای او برآورده می کند که کمترین آن بهشت است.
خدمت به بندگان خدا
خدمت به بندگان خدا

خدمت به بندگان خدا

قال رسولُ الله(ص): من قَضَی لِمُؤمِنٍ حاجَهً قَضَی اللهُ لَهُ حَوَائجَ کثِیرَهً أدناهُنَّ الجنهُ» (بحارالانوار، ج71، ص285، باب20)

خدمت و یاری رساندن به دیگران، یکی از مسائل مورد تأکید روایات است؛ به‌طوری‌که از مجموع روایات و تعالیم اولیاء الهی استفاده می‌شود، که پس از ادای فرائض، بالاترین وسیله برای نزدیکی و تقرّب به خدا، این خصلت نیکو است.[1] پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:

«مَن قَضَی لأخِیهِ المُؤمِن حَاجَهً کانَ کَمَن عَبَدَاللهَ دَهرًا»[2]

کسی که حاجت برادرِ مؤمنِ خود را برآورده کند، مثل کسی است که همه روزگار را به عبادت خداوند مشغول بوده باشد.

خداوند کسی را که به مردم خدمت می‌کند و باعث شادی آنان می‌شود، دوست می‌دارد. در روایات وارد شده که کسی که گره‌ای از کار مردم باز می‌کند و به آنان نفعی می‌رساند، محبوبترین افراد در نزد خداوند است. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: همه خلایق و مردم، عیال و نانخور خداوندند؛ محبوبترین مردم به خداوند کسی است که بیشتر به آنان کمک و سود برساند و باعث خوشحالی خانواده‌ای بشود.[3]

بعضی از افراد فکر می‌کنند که با انجام واجبات و فرائض دینیِ خود، به وظیفه خود عمل کرده‌اند و نسبت به گرفتاری و مشکلات دیگران اصلا توجهی ندارند؛ این غفلتی است که شیطان، مقدمات آن‌را فراهم می‌کند و به ما القا می‌کند که تو در مقابل مشکلات دیگران کاری از دستت برنمی‌آید و یا اینکه ما را نسبت به نیازهای دیگران بی‌تفاوت می‌کند؛ یعنی حالتی در ما ایجاد می‌کند که با خود بگوییم به من ربطی ندارد که دیگران مشکلی دارند یا ندارند. اگر گسی به بنده‌ای از بندگان خدا بگوید: «این دیگر مشکل شماست!» باید بداند که گرفتار دام شیطان شده؛ اگرچه خود، غافل باشد.

در روایتی از امام صادق(ع) وارد شده که شیطان دارای دام‌های متعددی است؛ یکی از بزرگترین و مؤثرترین آنها این است که انسان را از خدمت به دیگران بازمی‌دارد. در مرتبه بعدی کاری می‌کند، تا انسان نمازهایش را به موقع نخواند.[4]

در این روایت، خدمت نکردن به بندگان خدا در کنار سهل‌انگاری در امر نماز قرار گرفته است.

    پی نوشت:
  • [1]. مهدوی کنی، محمدرضا؛ نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1372، چاپ دوم، ص477.
  • [2]. مجلسی، علامه محمدتقی؛ بحار الانوار،  بیروت، موسسه الوفاء، 1404، ج71، ص302، باب20.
  • [3]. حر عاملی، محمدبن حسن؛ وسائل الشیعه، قم، موسسه آل‌البیت لاحیاء التراث، ج16، ص341.
  • [4]. مصباح یزدی، محمدتقی؛ پندهای امام صادق (ع) به ره‌جویان صادق، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1381، ص117.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»

قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»

حضرت مهدی (علیه السلام) فرمود: «الگو و اسوه‌ی‌ نیکوی من دختر فرستاده خدا (فاطمه زهرا «سلام الله علیها») است»
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
امام حسین (ع): «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم»

امام حسین (ع): «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم»

«ای پیروان آل ابوسفیان، اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، پس در دنیایتان آزاده باشید» (بحارالانوار، ج 45، ص 49)
Powered by TayaCMS