دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خلافت و مسئولیت انسان بر روی زمین

در دیدگاه اسلامی در مبنا بودن اصل خلافت و جانشینی انسان و ماموریت انسان‌ها به عمران و آبادانی زمین تردیدی وجود ندارد و انسان به عنوان جانشین و خلیفه خداوند در زمین تعیین شده است.
خلافت و مسئولیت انسان بر روی زمین
خلافت و مسئولیت انسان بر روی زمین
نویسنده: عباس قلی پور

در دیدگاه اسلامی در مبنا بودن اصل خلافت و جانشینی انسان و ماموریت انسان‌ها به عمران و آبادانی زمین تردیدی وجود ندارد و انسان به عنوان جانشین و خلیفه خداوند در زمین تعیین شده است. در آیات متعددی قرآن بیان کرده است که انسان‌ها خلیفه خداوند در روی زمین هستند: «انّی جاعلٌ فی الارض خلیفهً» و در تعداد دیگری از آیات هدف از خلقت انسان و وظایفی را که آنها باید در روی زمین انجام دهند بیان گردیده است. «هو انشاکم من الارض و استعمرکم فیها». او خدایی است که شما را از خاک آفرید و برای عمارت و آباد ساختن زمین بر گماشت.

انسان‌ها در عمل در موارد زیادی بویژه در بخش تولید و عمران و آبادانی زمین وظیفه تحقق توحید افعالی خداوند را بر عهده دارند. هدف از آفرینش انسان و حیات او در روی زمین ایجاد جامعه ای ایده آل و سعادت تمام انسان هاست. آباد کردن و عمران زمین که در این آیه بیان شده زمانی اتفاق می‌افتد که انسان‌ها به وظایف و تکالیف خود در قبال همدیگر، رعایت احکام الهی و قوانین مذهبی عمل کنند و جهانی را ایجاد کنند که در آن هیچ جنگ و اختلافی بین انسان‌ها نباشد و زندگی آنها در صلح و آرامش سپری گردد.‌

خلافتی که انسان از سوی خداوند قبول کرده است و طبق آیات قرآن فرشتگان و دیگر موجودات به دلیل سنگینی این تکلیف الهی از قبول آن سر باز زدند، امانتی و مسئولیتی در نزد انسان است. انسان به سبب امانتی که قبول کرده است: «انّا عرضنا الامانه علی السّماوات و الارض..» طی حیات خود امکان رشد و ارتقای معنوی و کیفی و بایسته خود را به دست می‌آورد و به کمالات مورد نظر در خلقت خود دست می‌یابد. این انسان‌ها شایستگی دارند که وارث خداوند در زمین باشند و هر کس که در این مرحله رشد کیفی توفیق یابد از مسئولیت بیشتری برخوردار می‌شود.‌

در صفات وارثان زمین می‌فرماید: آنان که خدا را یاری می‌کنند کسانی هستند که اگر در روی زمین به آنها اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند، زکات به مستحقان می‌دهند. امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و بازگشت امور به سوی خداست. در بیان صفات انسان‌های خالص و مومن، نماز و زکات آورده شده است و کسانی هستند که بندگان خدا را به امر خیر دعوت کرده و از زشتی‌ها و بدی‌ها باز می‌دارند و در واقع آنها جانشینان واقعی خدا در زمین هستند.‌

علاوه بر این، انسان‌ها در برابر نعمت‌های بی شماری مورد سئوال واقع می‌شوند که خداوند در اختیارشان گذاشته است و موظفند از این نعمت‌ها برای رسیدن به کمال مطلوب استفاده کنند. مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر «نعمت» می‌فرماید: این مواهب در صورتی نعمت خواهند بود که در راه سعادت و نیکبختی مورد استفاده واقع شوند و گرنه چیزی جز نقمت و بلانخواهند بود.‌

از سوی دیگر، مسئولیت پذیری انسان مستلزم مسئولیت متقابل افراد جامعه نسبت به یکدیگر و طبیعت و جهان آفرینش است تا برنامه آفرینش عملی شود. از این اصل حاکمیت محبت متقابل، انصاف و مودت و بسط مکارم اخلاق در روابط اجتماعی نتیجه می‌شود. «انی ربی رحیم و دود».

و امام باقر (ع) می‌فرماید: هل الدین الاالحب. آیا دین چیزی جز محبت است؟ بر اساس سنت تکوینی، در نظام احسن آفرینش، محبت و انصاف متضمن بقای این نظام و دشمنی، قساوت و خودخواهی اموری ناپایدار و برهم زننده نظام و برنامه الهی تلقی می‌شوند. بنابراین، بنیان اقتصاد اسلامی به جای «خود خواهی» بر اساس «مسئولیت پذیری، محبت و اخلاق اجتماعی» استوار خواهد بود و جامعه ای ایجاد می‌گردد که در قرآن و احادیث رهبران دینی به آن اشاره شده است.

مقاله

نویسنده عباس قلی پور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

شخصیت روحی و اخلاقی پیامبر اسلام

اسلام جدای از خصوصیات معنوی و نورانیت و اتصال به غیب و آن مراتب و درجاتی که امثال بنده از فهمیدن آنها هم حتی قاصر هستیم، از لحاظ شخصیت انسانی و بشری، یک انسان فوق‌‌العاده، طراز اول و بی‌نظیر است.
Powered by TayaCMS