دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

داد و ستد ذات خدا با انسان

گروهی خدا را از روی رغبت و میل(به بهشت )پرستش می کنند،این عبادت تجار است و گروهی او را از روی ترس می پرستند،این عبادت بردگان است و گروهی خدا را به خاطر شکر نعمتها (و این که شایسته عبادت است) می پرستند ،این عبادت آزادگان است. (برگرفته ازمبادی اخلاق در قرآن: آیت الله جوادی آملی)
داد و ستد ذات خدا با انسان
داد و ستد ذات خدا با انسان

قال امیرالمؤمنین علیه السلام

إنّ‌قوماً عبدوا الله رغبةً فتلک عبادة التّجار وإنّ قوماً عبدوا الله رهْبةً فتلک عبادة العبید وإنّ قوْماً عبدوا الله شُکراً فتلک عبادة الأحرار

نهج البلاغه/ حکمت 237

گروهی خدا را از روی رغبت و میل(به بهشت )پرستش می کنند،این عبادت تجار است و گروهی او را از روی ترس می پرستند،این عبادت بردگان است و گروهی خدا را به خاطر شکر نعمتها (و این که شایسته عبادت است) می پرستند ،این عبادت آزادگان است.

توضیح:

داد و ستد ذات خدا با انسان

ذات اقدس خداوند با انسانها معامله و داد و ستد کرده انسان، بایع و خدا مشتری شده و این بیعت را به عنوان "بیع" یاد کرده است: "إنّ الّذین یبایعونک إنّما یبایعون الله"[1] بیعت کردن یعنی بیع کردن و این بیع به صورت "إنّ الله اشتری من المؤمنین أنفسهم وأموالهم بأنّ لهم الجّنة"[2] ظهور کرده و انسان در این داد و ستد کالای جان خود را به خدا می فروشد. گرچه مسئله مالی امری اعتباری است؛ ولی فروش جان، امری حقیقی است و وقتی انسان جان را می فروشد ثمنی به نام بهشت را هنگامی دریافت می کند که به عقدِ بیع و بیعتش وفا کند. و اگر او جان و شئون نفسانی خود را به خداوند فروخت، ـ چون هر بنده ای این چنین است ـ هر گونه تصرّفی که بخواهد در جان و جسم خود بدون اذن خدا انجام دهد غصب می شود؛ آنهم غصب حقیقی نه اعتباری؛ زیرا غصب در مسائل اعتباری و مسائل حقیقی به یک‌معنا نیست؛ اگر چه جامع واقعی دارند. پس هرگونه تصرّفی در روح و شئون آن که مرضیّ خدا نباشد غصب است. انسانِ غاصب، بدهکار است و باید وثیقه بسپارد و خدا وثیقه ای را جز جان، قبول نمی کند: "کل نفس بما کسبت رهینه" و‌روشن است که وقتی جان آدمی، در بند شود آزاد نیست، تنها یک گروه، آزادند: "إلاّ أصحاب الیمین"[3]: کسانی که با میمنت، کار می کنند. اگر انسانِ متوسط بودند از رذایل گناه آزادند، و اگر از اوحدی انسانها بودند، "زهرچه رنگ تعلّق پذیرد" و از این بالاتر، ز هر چه رنگ تعیّن پذیرد، آزادند که البته این مقام منیع، نصیب اولیا‌و انبیا خواهد بود چنانکه در حدیث معروف تثلیث، حضرت امیرالمؤمنین )علیه‌السلام) می فرماید: عدّه ای خدا را، مُحِبّانه و عاشقانه عبادت می کنند: "إنّ‌قوماً عبدوا الله رغبةً فتلک عبادة التّجار وإنّ قوماً عبدوا الله رهْبةً فتلک عبادة العبید وإنّ قوْماً عبدوا الله شُکراً فتلک عبادة الأحرار"[4]: این آزاد مردان نه تنها از رذایل بلکه‌از آنچه که پیش دیگران، فضیلت محسوب می شود از باب "حسنات الأبرار سیّئاتُ المقرّبین"[5] هم آزادند؛ و ساختن مدینه فاضله به دست انسانهای آزاد و آزاده ممکن است.


    منبع: برگرفته از تفسیرموضوعی قرآن کریم – مبادی اخلاق در قرآن –تالیف : آیت الله جوادی آملی ص 229-230
    پی نوشت:
  • [1] - سوره فتح، آیه 10.
  • [2] - سوره توبه، آیه 111.
  • [3] - سوره مدّثّر، آیات 38 ـ 39.
  • [4] - نهج البلاغه، حکمت 237.
  • [5] - بحار، ج 25، ص 205، قسمت "بیان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم): «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم): «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»

«به راستی من مبعوث گردیدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم»(بحار، ج 16، ص 210؛ ج 70، ص 372)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
Powered by TayaCMS