دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

در پی تعبیر یک خواب ; یادداشتی بر فیلم رگ خواب

فیلم از شروع مرحله ای جدید در زندگی یک زن آغاز میشود ، با اطلاعاتی که نریشن به ما میدهد از حوادث گذشته با خبر میشویم و پا به زندگی جدید این زن میگذاریم ، مثل تمام شخصیت های فیلمهای نعمت ا... خیلی زود کاراکتر زن را قبول میکنیم و با او همراه میشویم.
در پی تعبیر یک خواب ; یادداشتی بر فیلم رگ خواب
در پی تعبیر یک خواب ; یادداشتی بر فیلم رگ خواب

فیلم  از شروع مرحله ای جدید در زندگی یک زن آغاز میشود ، با اطلاعاتی که نریشن به ما میدهد از حوادث گذشته با خبر میشویم و پا به زندگی جدید این زن میگذاریم ، مثل تمام شخصیت های فیلمهای نعمت ا... خیلی زود کاراکتر زن را قبول میکنیم و با او همراه میشویم ، تقریبا ده دقیقه که از کار میگذرد متوجه میشویم که فیلم را دوست داریم و کمی داخل صندلی فرو میرویم، بازی خوب لیلا حاتمی و شخصیت پردازی روان نعمت ا...به شدت تماشاچی را با فیلم همراه میکند . داستان خیلی نرم و عاشقانه ای را  در یک سوم فیلم شاهد هستیم که با صحنه هایی کم نظیر و گاهی بی نظیری که نعمت ا...خلق کرده کیف تماشاچی را کوک میکند در یک سوم دوم با روی دیگر داستان مواجه میشویم و لیلا حاتمی بار این بخش را به تنهایی به دوش میکشد و انصافن کم نمیگذارد  این بخش از فیلم کمی طولانی است و گاهی کمی حوصله تماشاچی را سر میبرد ، تصاویری که حتی آماتوری میفهمد که میشود مقدار زیادی از آن را کم و فیلم را بالانس کرد ولی تصاویر با موسیقی و صدای همایون شجریان همراه است و باید تا پایان آهنگ دوام بیاورد . خلاصه یک سوم پایانی فیلم شروع میشود . بازی لیلا حاتمی درخشان تر میشود حال فصل  نتیجه گیری است و تماشاچی که با شخصیت زن زندگی کرده کمی دل نگران است. فیلم به خوبی حس همزاد پنداری  را در تماشاچی برمی انگیزد ، فیلم تمام میشود نفسی راحت از عاقبت به خیر شدن لیلا حاتمی کشیده  میشود . گویی  مسئولیتی به گردنمان بوده ، که آن را به نحو احسن انجام داده ایم ، فیلم بعد از تمام شدن دیگر جریان ندارد  وبا خیالی آسوده میشود رفت سراغ  کارهای دیگر، نعمت ا... تقریبا هیچ تلاشی برای ارائه یک کار جدید نکرده و فیلم به شدت شبیه همه کارهای قبلی اوست البته این امر لطمه ای به کلیت فیلم نمی زند . در جایی از فیلم احساس میکنیم که این فیلم را قبلا دیده ایم که با کمی جستجو کردن به فیلم به همین سادگی میرکریمی خواهیم رسید.



شباهت رگ خواب و به همین سادگی در بیان تنهایی و دنیای درونی یک زن است ، جای جای فیلم رگ خواب سرشار از موقعیت هایی است که هر آدمی در آن قرار گرفته و حالا که یک زن تنها  در این موقعیت قرار گرفته کمی نگرانی را در دل تماشاچی می اندازد که نشان میدهد که نویسنده و کارگردان در بیان این موقعیت ها موفق بوده اند ، اگر فرض را بر این بگیریم  که همه داستانها  پیش از این تعریف شده و داستان تازه ای وجود ندارد، کلیت داستان یک کلیشه  شنیده شده و دیده شده است ولی در پرداخت کارگردان  و نویسنده موفق هستند و لحظات بدیع و ماندگاری را خلق کرده اند، بازیگر مقابل لیلا حاتمی  یعنی کوروش تهامی تا جایی از فیلم از پس نقش برآمده ولی در اواخر فیلم کمی غیرقابل تحمل میشود و عجیب هم نیست که در رقابت با حاتمی از او جا بماند . واضح است که پیام دادن در فیلم لطمه بزرگی به فیلم وارد میکند ولی نعمت ا...در این فیلم موفق شده پیامش را طوری در جریان فیلم به مخاطب برساند که هم از گل درشتی فرار کرده باشد و هم اینکه پیام را تمام و کمال به مخاطب برساند پیامی که بعد از تماشای فیلم به شدت  تماشاچی اثرمیکند و آن چیزی نیست جز پی بردن به اهمیت خانواده. کارگردان توانسته با خلق یک شخصیت باور پذیراین پیام را به مخاطب برساند و تفهیم کند که این داستان هر آن امکان دارد برای هر یک از افراد به طور خاص اتفاق بیفتد. همین امر فیلم  را بدل می کند به آن دسته از فیلم هایی  که قرار است در آرشیو ذهنی تماشاچی تا دیر زمانی باقی بماند .

عجالتاً بعد از فاصله ای اندک از دیدن فیلم می توان  گفت که  از جدی ترین فیلم های جشنواره سی و پنجم رگ خواب است و سیمرغ در  دورسر  لیلا حاتمی  در حال پرواز  تا  در روزهای دیگر جشنواره چه اتفاقی خواهد افتاد. در پایان که هنوز حالمان از دیدن این فیلم خوب است.







منبع :فیلمنوشت



مقاله

نویسنده حسن محسنی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

در  نفی خشونت ; نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز

در نفی خشونت ; نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز

فیلم ماجرای نیمروز دومین ساخته بلند سینمایی محمد حسین مهدویان است که بعد از فیلم ایستاده در غبار موضوع حساس وقایع سال‌های پر التهاب ترورهای سیاسی سال‌های دهه شصت را دستمایه فیلم خود قرار داده است.
چرا کمدی‌ها فراموش می‌شوند ; نگاهی به فیلم مصادره

چرا کمدی‌ها فراموش می‌شوند ; نگاهی به فیلم مصادره

شنیدن چند خط داستان فیلم مصادره این عطش را در مخاطب ایرانی دقت کنیم، مخاطب ایرانی ایجاد می‌کند تا به کشف و شهودی طنازانه به یک واقعیت اجتماعی سیاسی نایل شود. برای همه ما که دهه‌ها متمادی پس از پیروزی انقلاب را تجربه کرده‌ایم، دیدن برخی خانه‌های همیشه رها، با پنجره‌های شکسته و دیوارهای فروریخته؛ اما هنوز پرابهت و پرجلال، عجیب نبوده است. همواره یک واژه در مواجهه با این بناهای دیگر تاریخی شده می‌شنیدیم: مصادره.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
ابراهیم در آتش ; یادداشتی بر فیلم به وقت شام

ابراهیم در آتش ; یادداشتی بر فیلم به وقت شام

ابراهیم حاتمی کیا ، دیروقتی است که خود را در آتش انداخته است، اما این آتش سرانجام با فیلم به وقت شام بر او به گلستان بدل شد. او بدون شک شایسته لقب استادی است. فیلمسازی که مهارت بی نظیری در خلق صحنه های با عظمت و اثرگذار دارد.
Powered by TayaCMS