خانم هراتیان از مدیران حوزه علمیه خواهران تهران، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن اشاره به مشکلات طلاب جدید پس از ورود به حوزه گفت: جوانانی که وارد حوزهای علمیه میشوند، انتظارات خاصی از حوزه دارند که باید به این انتظارات پاسخ داده شود.
وی در ادامه افزود: طلاب جدید میخواهند در حوزه با دروسی مانند قرآن، حدیث و اخلاق آشنا شوند؛ درحالیکه در پایان دوره به آنچه که میخواستند، نمیرسند؛ زیرا روشها در حوزه، دانشگاهی و بر پایه مدرک بنا شده است. بنابراین بهتر است حالا که مواد درسی دانشگاه وارد حوزه میشود، ما هم حوزهها را تخصصی کنیم تا عدهای بتوانند مبلغ یا مفسر و یا پژوهشگر شوند نه این که در تهران سی مدرسه خواهران داشته باشیم و همه آنها نهایتاً طلاب را در حد یک دبیر دینی تربیت کنند.
استاد حوزه علمیه همچنین اظهار داشت: در برخی از موارد ما کمتر از ظرفیت مورد نیاز ورودی داشتهایم مثلاً در بعضی از سالها اگر سی طلبه را میتوانستیم جذب کنیم، تنها 26 نفر نامنویسی کرده بودند که دیگر گزینش در این گونه موارد معنایی ندارد.
وی در ادامه تصریح کرد: شاید یکی مربوط به علاقه جوانان به دانشگاه باشد که خیلی از جوانان ما جذب دانشگاه میشوند و یکی هم اینکه ما باید کسانی را که درد دین دارند جذب حوزه کنیم و برای آنها برنامه داشته باشیم که در حال حاضر اینگونه نیست.
خانم هراتیان به مبنای غلط انتخاب بسیاری از طلاب ورودی حوزه اشاره و خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از طلاب به سبب اینکه در دانشگاهها قبول نشدهاند و یا به دلایل دیگری مثل اینکه حوزه مدرک میدهد، وارد مدارس علمیه میشوند که این مسأله میتواند آسیبی جدی برای حوزهها باشد.
این مدیر حوز علمیه ادامه داد: مسؤولان باید با اطلاعرسانی صحیح، برنامههای حوزه را به جامعه بهخصوص جوانان معرفی کنند. همچنین امکانات حوزههای علمیه را افزایش دهند؛ چون حوزههای شهرستان به سبب مشکلات مالی با مشکل جدی آموزشی روبرو هستند.
وی با تأکید بر آموزش روشهای نوین، برای تدریس متون دروس حوزه افزود: اکنون کتابهای درسی مشکلی ندارند؛ اما شیوه گفتن دروس اشکال دارد و متأسفانه اساتید هم خیلی قوی نیستند و به نظر میرسد، گذاشتن دورههای آموزشی برای اساتید حوزه قبل از شروع درسها ضروری است.
این استاد حوزه درباره وضعیت مبهم طلاب در دوران طلبگی نیز گفت: طلاب ما نمیدانند بعد از سالها درس خواندن چه کاری باید انجام دهند و از آن طرف هم دروسی که در حوزه تدریس میشود، پاسخگوی نیاز طلاب و جامعه ما نیست که همین عوامل سبب شده است تا طلاب نتوانند برای آیند خود تصمیم مناسبی بگیرند.
وی با انتقاد از چگونگی گزینش اساتید و ارزیابی آنها گفت: پذیرش اساتید اکنون سلیقهای بوده و اساتیدی که مورد تأیید قرار میگیرند، دارای ارزیابی ضعیفی هستند که ضروری است در این مورد هم، فکری اساسی صورت گیرد.