دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تکریم مخاطب اصل مهم تبلیغ است

No image
تکریم مخاطب اصل مهم تبلیغ است
حجت الاسلام ماندگاری در جمع بانوان مبلغ جوان اردبیلی، تکریم مخاطب را اصل مهم در تبلیغ دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، دومین همایش آموزشی ـ تبلیغی مبلغات جوان اردبیل صبح امروز در اداره کل تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد.
حجت الاسلام ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: توجه به تکریم مخاطب در تبلیغ دین بیش از این ها رعایت شود، چراکه فلسفه وجودی اسلام کرامت بشر است.
وی ریشه های تکریم را کرامت الهی و کرامت انسانی برشمرد و گفت: عده ای با بی شرمی به دلایل مختلف از جمله پائین بودن موقعیت اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل، مخاطب خود را تحقیر می کنند، اما باید دانست که پیامبر اکرم(ص) فرموده اند؛ گناه را تحقیر کنید ولی گناه کار را تحقیر نکنید.
این استاد حوزه و دانشگاه، روش های تکریم را یادآوری خوبی ها، نیکی، عفو، همکاری و وقت گذاشتن برای طرف مقابل و مخاطب دانست.
وی در ادامه افزود: بالاترین احسان به مخاطب، تکریم اوست که از آثار آن می توان به جذب و ایجاد خوش بینی و رفع ذهنیت های علط نام برد.
وی با انتقاد از رواج تکریم کاذب در جامعه گفت: چاپلوسی و تملق از آثار این نوع تکریم است و جا دارد با فرهنگ سازی و فعالیت تبلیغی مبلغان دینی برطرف شود.
حجت الاسلام ماندگاری در ادامه با تشریح خصوصیات مبلغان موفق تصریح کرد: اصل ساده گویی در انتقال مفاهیم از اهمیت خاصی برخوردار است که متاسفانه اغلب از سوی مبلغان رعایت نمی شود.
وی گفت: مردم دوستدار دین اسلام هستند، اما گاهی عده ای از مبلغان انجام فرایض دینی را چنان دشوار می نمایانند که کمتر جوانی جرات حضور در محافل دینی از جمله دعای کمیل، شبهای احیا و دعای ندبه را به خود می دهند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مبلغان باید با روان شناسی، حوصله و تحمل مخاطب را در نظر بگیرند، به گونه ای که عمل و گفتارشان جاذبه داشته باشد.
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

مخاطبین نوشته‌ی پیش‌رو دست‌اندرکاران امر تبلیغ بوده و شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا می‌باشد و مبتنی بر آیات و روایات تالیف شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

اثر حاضر، به ترسیم روش های لسانی ارائه مفاهیم تبلیغی پرداخته است. مباحث این کتاب در ده فصل ارائه شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

در پژوهش‌هایی که در عرصه دانش تبلیغ انجام شده است، «محتوا» و زوایای مختلف آن مورد توجه جدی پژوهشگران قرار نگرفته است. مجموعه پیش‌رو «محتوا» را در بخش لسانی تبلیغ تربیت گرا ترسیم می‌کند.
کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند.
Powered by TayaCMS