دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رابطه خردورزی با نقادی و نقدپذیری

مسئولیت حکومت و دولت اسلامی در فضاسازی‌های مناسب برای تضارب افکار و تبادل اندیشه‌ها تبادل افکار و تضارب اندیشه‌ها، یکی از نیازهای اساسی جامعه اسلامی به شمار می‌رود و باید به صورت یک "اصل" و "ضرورت حیاتی" مورد توجه همه محافل علمی و صاحبان فکر و نظر در آید و در ایجاد فضای مناسب برای حضور اندیشه‌وران و نظریه پردازان و مطرح کردن دیدگاه‌های خود به منظور بهره‌وری از نظرات صائب و افکار برتر، تلاش شود.
No image
رابطه خردورزی با نقادی و نقدپذیری

مسئولیت حکومت و دولت اسلامی در فضاسازی‌های مناسب برای تضارب افکار و تبادل اندیشه‌ها تبادل افکار و تضارب اندیشه‌ها، یکی از نیازهای اساسی جامعه اسلامی به شمار می‌رود و باید به صورت یک "اصل" و "ضرورت حیاتی" مورد توجه همه محافل علمی و صاحبان فکر و نظر در آید و در ایجاد فضای مناسب برای حضور اندیشه‌وران و نظریه پردازان و مطرح کردن دیدگاه‌های خود به منظور بهره‌وری از نظرات صائب و افکار برتر، تلاش شود.

در این میان نباید و نمی‌توان ایجاد این فضا برای تضارب و تبادل افکار را وظیفه انحصاری اندیشه وران دانست و از وظایف حکومت و دولت اسلامی در این زمینه غفلت ورزید.

وظیفه و مسئولیت حکومت دینی در ایجاد بسترهای مناسب به منظور تحرک و فعالیت مستمر صاحب نظران در علوم و دانش‌های مختلف، به گونه‌ای حائز اهمیت است که اگر دولت اسلامی با فضاسازی‌های لازم تجمع و تضارب افکار اندیشمندان را ایجاد کند، به طور روزافزون و در سطحی وسیع این اصل و ضرورت بزرگ جامه عمل به خود می‌پوشد و با تشکیل محافل علمی و تبادل افکار صاحبان علوم و دانش‌های گوناگون، رشد و پیشرفت کشور شتاب می‌گیرد و با نقادی‌هایی که انجام می‌شود نواقص و کاستی‌ها چهره می‌نمایند و مرتفع می‌شوند و بازدهی طرح‌ها و برنامه‌ها فزونی می‌گیرد. البته این فضاسازی‌ها نباید به محافل علمی محدود شود، بلکه باید در رسانه‌های سمعی و بصری و نوشتاری - یعنی صدا و سیما و مطبوعات - نیز گسترش یابد و نویسندگان فهیم و پژوهندگان بصیر و صاحبان نظرات بکر و نوین در مسائل فرهنگی، ادبی، هنری، اقتصادی، قضایی، اجتماعی و سیاسی با مقالات و تحلیل‌ها و بررسی‌های خود در نمایاندن معایب و محاسن، راه عبور از مشکلات و دست یابی به موفقیت‌ها را صاف و هموار کنند، و بدیهی است که برای نیل به این هدف، حاکمان و دولتمردان باید دارای سعه صدر در مراتب بالا باشند و روحیه "انتقادپذیری" را در خود تقویت کنند و با شنیدن و خواندن هر نظر مخالف و متضاد باافکار و برنامه‌های خویش بر آشفته نشوند و به نفی اندیشه‌ها و طرد دانشمندان نپردازند.

باید اذعان داشت که تضارب افکار و تبادل اندیشه ها، اصل و ضرورتی است که در فرهنگ و معارف اسلامی مورد توجه خاص واقع شده است و از آنجا که قوانین شرع دارای پیوند ناگسستنی با عقل سالم می‌باشد، برخورد اندیشه‌ها و رد وبدل کردن افکار و دیدگاه ها، از ضرورت‌های عقلانی و از مشخصه‌های انسان‌ها عاقل و خردورز معرفی شده است.

کلام گهربار ذیل از حضرت امام علی بن ابیطالب(ع)، نمونه‌ای از روایاتی است که به این موضوع توجه و نظر خاص دارد:

"الا و ان البیب من استقبل وجوه الآراء بفکر صائب و نظر فی العواقب"

"آگاه باشید که به راستی خردمند فرزانه کسی است که به اندیشه‌ها و نظرات مختلف روی آورد، با فکری درست و نگرشی در عواقب و سرانجام کارها"(1)

حضرت علی(ع) در این روایت عمیق، عاقل و خردمندی را که در اوج فرزانگی و دانایی و اندیشه ورزی قرار دارد، بسیار متمایل و مشتاق به مواجهه با نظرات و دیدگاه‌های مختلف می‌داند، چنین کسی نه تنها از تضارب افکار و نقادی و نقدپذیری بیم و هراس ندارد، که آن را بسیار ضروری می‌داند و به استقبال از نظرات و رد و بدل کردن افکار گوناگون می‌رود.

عاقل فرزانه، درصورتی به تبادل و تضارب اندیشه‌ها می‌رود که دارای فکری صحیح و درست می‌باشد، زیرا یکی از شرایط اساسی برای حضور در محافل علمی و تبادل نظرات این است که طرف‌های مقابل هرکدام دارای فکر و نظر باشند و این فکر و نظر باید صائب ودرست باشد، نه مغشوش و درهم و ضعیف و سطحی.

نکته دیگر این که خردمند فرزانه در رویکرد به تضارب افکار و تبادل اندیشه ها، به سرانجام امور نظر می‌گسترد و در نتیجه نهایی آنها می‌اندیشد و اگر آنچه درباره هر کار و فعالیت مطرح می‌کند و نظر می‌دهد، از ابتدا نتیجه‌ای نامفید و حاصلی معیوب یا ضعیف داشته و از هم اکنون چشم انداز آن مشخص باشد، از ابراز آن خودداری می‌کند، و این جاست که یکی دیگر از نشانه‌های عاقلان فرزانه رخ می‌نمایاند و آنان به هیچ وجه در مطرح کردن نظری که عمل به آن ثمره‌ای بزرگ به بار نمی‌آورد، اصرار نمی‌ورزند، و به نفس و خواهش درونی خود نظر نمی‌گسترند، بلکه به فرجام جامعه و رشد و سعادتمندی مردم می‌اندیشند، بنابر این همواره به این نکته نظر دارند که آیا نظراتی که می‌دهند راه به جایی می‌برد یا نه و رشد و پیشرفتی می‌آفریند یا این که اثر آن ضعیف می‌باشد.

این اصل را نیز نباید فراموش کنیم که در تضارب افکار و تبادل اندیشه‌ها امکان ضعف و کاستی در برخی از دیدگاه‌ها وجود دارد و این واقعیتی اجتناب ناپذیر می‌باشد و در فرهنگ اسلامی نیز به آن توجه شده است. زیرا تا افکار و دیدگاه‌های مختلف - اگر چه برخی هم دارای ضعف باشند - مطرح نشوند، نواقص و کاستی‌ها شناسایی نمی‌شود تا مرتفع شود و نظر و اندیشه برتر و صحیح‌تر انتخاب گردد(2)ولی در عین حال، عاقل فرزانه سعی وافر دارد که عواقب کارها را در نظر بیاورد و به حاصل نهایی آنچه می‌اندیشد و ارائه می‌دهد فکر کند و مراقب باشد که اولاً با فکر صائب و درست در مناظرات علمی و تبادل اندیشه‌ها وارد شود و همیشه پشتوانه‌هایی ارزشمند از دانش و بینش را به صورت "ذخیره" و "گنجینه" در نهانخانه عقل و فکر خود برای این گونه محافل علمی و نیز برای نگارش مقالات و کتب آماده کند. ثانیاً هر فکر و دیدگاهی که مطرح می‌کند، نقطه پایانی و نهایی آن را در آثار و ثمرات و راهگشایی‌ها و مقصدرسانی‌ها بنگرد.

با توجه به آنچه توضیح داده شد، از کلام گهربار حضرت علی(ع) این نتایج پنجگانه به دست می‌آید:

1- روی آوردن به اندیشه‌ها و نظرات مختلف یک "اصل" و "ارزش" است که به صورت تضارب افکار و تبادل اندیشه‌ها رخ می‌نمایاند و محافل علمی و رسانه‌های جمعی را رونق و رشد و بالندگی می‌دهد.

2 - اگر می‌خواهیم انسان متفکر و خردمند فرزانه را بشناسیم، بدانیم که او صفات و ویژگی‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها علاقه و اشتیاق به آشنایی و شناسایی نظرات و اندیشه‌های مختلف است.

3 - خردمند فرزانه مشخصه‌ای دیگر نیز دارد و آن اینکه در محافل علمی و مناظرات، و نیز در نگارش مقالات و تحقیق و تألیف کتب، با فکر صائب و درست و متقن و استوار وارد می‌شود و او کسی است که از افکار ضعیف و سست و مغشوش به دور می‌باشد.

4 - خصلت دیگر فرزانه خردمند این است که در عواقب و فرجام کارها می‌اندیشد و سعی وافر دارد هر نظر و دیدگاهی که ارائه می‌دهد، به اموری موفق ختم شود، و به طور کلی او در هر کاری که انجام می‌دهد نیز چنین است، یعنی به آینده آن و آثار و ثمرات مفید و یا ضعیف و زیانمند آن نظر می‌گسترد و مراقب است به اموری اهتمام ورزد که انجام و فرجام آن، ارزشمند و پربار باشد.

5 - دقت عاقلان فرزانه در ارائه فکر و نظر صائب، نافی تشکیل محافل و تضارب افکار و نظرات نمی‌باشد، و نباید از این مراقبت، هراس از ارائه اندیشه و دیدگاه‌ها و نظریه پردازی‌ها برداشت شود، زیرا در تضارب و تبادل افکار، نظرات ضعیف نیز راه می‌یابند و اجتناب ناپذیر می‌باشد و راه حل اساسی این است که در مناظرات و نظریه پردازی ها، ضعف نظرات مزبور به طور مستدل و علمی شناسایی شود و از گردونه خارج گردند. بنابر این دقت عاقلان فرزانه در ارائه فکر صائب یعنی مراقبت آنان در تقویت فکر و کنکاش و پژوهش‌های علمی برای اتقان و استحکام در اندیشه‌ها و رفع کاستی‌ها و راه گشا کردن آنها می‌باشد.

* پاورقی:

1 - غررالحکم، تنظیم موضوعی، ج 2، باب العقل، ص 145، روایت 76

2- در متون فرهنگ اسلامی آمده است: "نظرها و اندیشه‌ها را به تضارب و رویارویی در آورید، زیرا دیدگاه و نظر صحیح و برتر این گونه ظاهر می‌شود." این توصیه به وضوح این واقعیت را به اثبات می‌رساند که تا نظرات گوناگون و ضعیف و قوی مطرح نشوند و به مناظره و تضارب و تبادل در نیایند، نظر صائب رخ نمی‌نمایاند. بنابر این وجود نظرات مختلف که حتی برخی از ضعف برخوردار باشند، ضروری است و آنچه مهم است حاصل و ثمره این تبادل افکار است که کنار رفتن دیدگاه‌های ضعیف و تثبیت نظرات برتر می‌باشد.

* حاکمان و دولتمردان باید دارای "سعه صدر" باشند وروحیه "انتقادپذیری" را در خود تقویت کنند و با شنیدن و خواندن هر نظر مخالف و متضاد با افکار و برنامه‌های خویش برآشفته نشوند و به نفی اندیشه‌ها و طرد اندیشمندان نپردازند

* خردمند فرزانه با فکر صائب در مناظرات علمی برای تبادل اندیشه‌ها وارد می‌شود و همیشه پشتوانه‌هایی ارزشمند از دانش و بینش را به صورت "ذخیره" و "گنجینه" در نهانخانه عقل و فکر خود برای تضارب افکار و نیز برای نگارش مقالات و کتب آماده می‌کند

* تضارب افکار و تبادل اندیشه‌ها نباید به محافل علمی محدود شود، بلکه باید به رسانه‌های سمعی و بصری و نوشتاری یعنی صدا و سیما و مطبوعات نیز راه یابد. همچنین قبل از تلاش اندیشه وران برای ایجاد بستر و فضای مناسب برای تحقق تضارب و تبادل افکار، باید حکومت دینی و مسئولان و زمامداران به فراهم شدن این فضا تلاش کنند

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS