28 بهمن 1395, 4:8
يكي از اصولي كه قاريان قرآن بايد به آن توجه ويژه كنند اصل تحزين است. اين اصل در قرائت دستهاي از قاريان به خوبي مشهود است و در قرائت دستهاي ديگر كمتر ديده ميشود.
در حديثي شريف از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است: «قرآن با حزن نازل شده است پس آن را با حزن قرائت كنيد». از طرفي حديثي شريف از امام صادق(ع) در منقبت عزاداري براي حضرت سيدالشهدا(ع) آمده است كه فرمودند: كسي كه بگريد يا ديگري را بگرياند يا خود را به گريه بزند بهشت بر او واجب است. حال ببينيم حزن به چه معناست؟ آيا در قرائت قرآن ميتوان از حالات فوق استفاده كرد؟دستهاي گفتهاند حزن به معني همان حالت ديگري را به گريه انداختن در تلاوت است. در واقع اين دسته، حزن را به معني ابكي ميدانند. دستهاي گفتهاند حزن به معني اين است كه حالت قرائت گريه آور باشد. اين حالت نيز بسيار نزديك به معني تباكي است. دستهاي گفتهاند حزن به معني با حالت گريه خواندن است. اين دسته، همان غمگين خواندن را صحيح ميدانند. دستهاي گفتهاند حزن به معني با تفكر و تامل خواندن است. تفكري كه محصول ناراحتي و غم باشد. دستهاي گفتهاند حزن به معني وجود حالت موسيقايي محزون است.
اصل و معني دقيق لغوي حزن را با مثالي توضيح ميدهيم. انساني را فرض کنید كه مدتي عمر كرده است و بيشتر عمر خود را در اموري تلف كرده و به كمالات انساني نرسيده است. بر اثر شنيدن جملهاي و پيشامد واقعهاي به فكر فرو رفته و درباره گذشته خود فكر ميكند. در فكر خود، به گذشته پر اشتباه خود ميپردازد و ممكن است از اين همه غفلت به حال خود گريه كند. اين حالت باعث ميشود تا وي به فكر اصلاح امور خود بپردازد و تصميم ميگيرد تا خود را به معني واقعي اصلاح كند. اين روند كه باعث ميشود انسان به حال خود تفكر كند و اين تفكر به اصلاح امور بينجامد را حزن ميگويند. لذا ترجمه حديث با اين تعريف این است که خواندن قرآن با حالت تامل و تفكر و براي اصلاح امور نازل شده است. درباره اصل تحزين دو تعريف مطرح شده است:
نكتهاي که بايد مورد توجه قرار گيرد این است که حزن مسالهاي دروني و غير قابل انتقال به ديگري است. به اين جهت غير قابل انتقال است كه هر انسان محزوني به علل خاصي محزون ميشود كه ممكن است آن علل براي ديگران مصداق نداشته باشد. اما همه انسانها در يك سري مسائل با هم مشترك هستند و آن هم غفلت از خدا و عمر است. لذا با هم، همدرد هستند. از اين جهت ميتوان حزن را به ديگران منتقل كرد. لذا در حديثي شريف از حضرت امير(ع) آمده است كه مومن هميشه محزون است. يعني مومنان در يك چيز با هم، همدرد هستند كه ذكر شد. در اينجا حزن به معني هميشه در حال گريه كردن نيست. آيا مؤمن هميشه در حال گريه كردن است؟ قطعاً اين مورد وجود خارجي ندارد زيرا خود معصومين (عليهم السلام) نيز در زندگي خود در سرور و شاديها شركت ميكردند. از طرفي نيز امام صادق (ع) فرمود شيعيان ما در غم ما غمگين و در شادي ما شاد هستند.
حزن، به سه دسته تقسيم ميشود كه هر سه مورد بسيار مهم است و قاريان قرآن بايد آن را مد نظر خود قرار دهند.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان