دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

13 هزار مسجد بدون خطیب در استان اسکندریه مصر

No image
13 هزار مسجد بدون خطیب در استان اسکندریه مصر به دلیل کمبودهای مالی که مساجد اسکندریه مصر با آنها مواجه هستند، 13 هزار مسجد این استان زیر نظر وزارت اوقاف این کشور بدون خطیب هستند، آن هم در شرایطی که تعداد بسیاری مبلغ از آموزشگاهها و دانشکده‌های دینی فارغ التحصیل شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از محیط ، در این راستا اعضای کمیته امور دینی از شوراهای محلی خواستند نسبت به این مسئله اقدام کرده و با حمایت خطیبان و سود رسانی به آنها مشکلاتشان را برطرف کنند.
عیسی رئیس کمیته امور دینی مصر در جلسه ای اعلام کرد: این در حالی است که برخی از منبرهای مساجد از سوی افراد غیر متخصص اداره می شود که باید به سرعت دست به کار شد و آنها را مهار کرد.
ابراهیم فهمی کامل معاون رئیس کمیته تصریح کرد: بیشتر مساجد وابسته به وزارت اوقاف در اسکندریه از کمبود خطیب در رنج هستند، آن هم در شرایطی که تعداد کافی مبلغ از آموزشگاه‌های آماده سازی مبلغان و نیز از دانشکده های اصلی دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده اند. از این رو از شوراهای محلی خواست تا به سرعت در این راستا اقدام کنند.
شیخ عبدالله شبلی معاون وزارت اوقاف استان نیز گفت: به این منظور باید از ائمه و مبلغان حمایتهای مالی شود چرا که با وجود تعداد زیاد آنها، مساجد ائمه و خطیب ندارند، از این رو باید درخواستهای مادی و دستمزدهای آنها را در نظر گرفت.
این در حالی است که وزارت اوقاف مصر اعلام کرده بود: این وزارتخانه بر فعالیتهای 99 هزار مسجد نظارت دارد تا بر اماکن دینی نظارت داشته باشد تا از بسته شدن مساجد توسط افراد سودجو جلوگیری شود.
از سوی دیگر این وزارت تصریح کرده بود که نیاز شدیدی به بازسازی مساجد وجود دارد، از این رو 20 درصد اموال زکات به مساجد اختصاص یافت. همچنین طرحی برای تأسیس صندوقی جهت تعمیر و بازسازی مساجد ارائه شد که از سوی پارلمان مصر در دست بررسی است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS