دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آداب و رسوم مسلمانان نروژ در ماه مبارک رمضان

No image
آداب و رسوم مسلمانان نروژ در ماه مبارک رمضان مسلمانان کشورهای غیر اسلامی چون نروژ مانند دیگر مسلمانان، ماه مبارک رمضان را با مراسم خاصی برگزار می کنند. اگر چه موقعیت جغرافیایی این کشور مشکلات فقهی برای روزه‌داران ایجاد کرده است، اما آنها از این فرصت برای احیای شعائر دینی خود بهره‌مند می شوند.
ماه مبارک رمضان برای مسلمانان مقیم نروژ فرصتی است تا بتوانند ارزشهای روحی و معنوی دین اسلام را افزایش دهند، از این رو سعی دارند تا از این فرصتی که بسیار کم پیش می آید، بهترین بهره را ببرند و در انجام امور خیر از یکدیگر پیشی گیرند. بنابراین در این ایام آنها اختلافات خود را کنار می گذارند تا درجات ایمان و تقوای خود را تقویت کنند.
اما مسلمانان در آغاز ماه مبارک رمضان با مشکلاتی روبه رو هستند که با موقعیت جغرافیایی آنها در ارتباط است. زیرا نروژ کشوری کوهستانی در شمال اقیانوس منجمد شمالی با آب و هوای سرد است. بنابراین در آغاز ماه رمضان هوا تیره و مه گرفته بوده و تگرگ و طوفان در طول سال می بارد . این مسئله در اوقات شرعی آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است . به گونه ای که شبهای فصل زمستان 18 تا 24 ساعت طول می کشد و حتی این وضع در تابستان هم ادامه دارد. بنابراین آنچه که آنها در این ایام نیاز دارند، حکم فقهی درباره زمان روزه و نماز آنها است.
اگر چه تحقیقات فقهی و اجتهادی در مسئله نماز و روزه آنها در حال انجام است، اما آنها روزه خود را بر اساس نزدیکترین شهری که در آن شب از روز مشخص است، می گیرند و مانند آن کشور افطار می کنند و گاهی نیز با مکه مکرمه وقت خود را تنظیم می کنند . اما با وجود مشکلاتی که دارند، به مساجد می روند و در آنجا با مسلمانان دیگر روزه می گیرند و شعائر دینی خود را اجرا می کنند .
عمده فعالیت مسلمانان نروژ ماه مبارک رمضان یکی عبادت و دیگری گردهم آمدن و آماده کردن غذاهای مختلف بر اساس شیوه کشورهای اسلامی است. در این ایام مسلمانان از ائمه و علمای مسلمان که از کشورهای اسلامی آمده اند، استقبال می کنند و با تجمع در مساجد، علاوه بر اینکه نماز تراویح می خوانند، از دروس وعظ و ارشاد نیز در ماه مبارک رمضان بهره مند می شوند.
مساجد این کشور در ماه مبارک رمضان مملو از نمازگزاران است که سعی در احیای شعائر دینی خود دارند تا از این فرصت برای انجام امور دینی واجب و مستحب خود استفاده کنند و این تنها فرصتی است که خانواده های مسلمان را کنار هم جمع می کند. آنها زمان کاری خود را نیز تغییر می دهند تا کمتر کار کرده و بیشتر عبادت کنند و پس از ماه رمضان این کم کاریها را جبران می کنند، اما برخی از غیر مسلمانان با این اقدام مخالفت می کنند.
در ماه مبارک رمضان خدمات خیرخواهانه در نروژ از سوی اقلیت مسلمانان این کشور افزایش چشمگیری می یابد حتی سفره های رحمان به منظور ارتقاء احساسات دینی مسلمانان گسترانده می شود و مسلمانان عادات دیرینه خود را که در هر کدام از کشورهای اسلامی داشتند، در این کشور نیز اجرا می کنند، مانند غذاهایی که میان مسلمانان مصر و دیگر کشورهای اسلامی رواج دارد. آنها این ایام را فرصتی برای احیای شعائر اسلامی می دانند که می توانند آن را برای غیرمسلمانان این کشور غیراسلامی تبیین کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS