دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انتقاد آیت الله مصباح یزدی از نحوه برخورد با اشخاصی که اسلام و قرآن را زیر سوال برده‌اند

No image
انتقاد آیت الله مصباح یزدی از نحوه برخورد با اشخاصی که اسلام و قرآن را زیر سوال برده‌اند
آیت‌الله مصباح یزدی، از نحوه برخورد با اشخاصی که اساس اسلام و قرآن را زیر سوال برده‌اند، انتقاد کرد.
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، وی در سلسله جلسات اعتقادی و اخلاقی در دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: اگر ایمان در دل انسان باشد خداوند او را هدایت می‌کند، در بین مسلمانان کسانی هستند که آیات قرآن را می‌شنوند، اما هرگز به آن عمل نمی‌کنند.
وی به سخنرانی‌هایش در بین کشیشان برزیل اشاره کرد و افزود: بعضی از آنان در هنگام گوش کردن به فرازهایی از دعای عرفه که برایشان خواندم اشک از چشمانشان سرازیر شد، زیرا نور ایمان در دل آنها بود.
مصباح یزدی گفت: کار بعضی‌ها به جایی رسیده که می‌گویند، قرآن اعتبار و حجیتی ندارد، اینها برای دوران عشیره‌ای است و به درد امروز نمی‌خورد و تاریخ مصرفش گذشته است.
وی افزود: بالاخره اگر خدا نور ایمان را از کسی بگیرد، آثارش همین سخنان بیهوده می‌شود.
مصباح یزدی با بیان اینکه اینها حقانیت قرآن را تابع تجربیات کفار می‌دانند گفت: کسانی که به عنوان اسلام شناس، در کتابشان می‌آورند که قرآن نقدپذیر است و باید به نقد گذاشت تا روشن شود کدامش را علم قبول می‌کند، دلشان نسبت به ایمان بیگانه و چشمانشان کور شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: هیچ کس مستثنی و بیمه نیست، این خطرها برای همه وجود دارد، اگر انسان از خدا غافل شود و به دنبال هواهای نفسانی برود، به اینجا می‌رسد.
وی با بیان اینکه خدا با کسی عقد اخوت نبسته است، گفت: سعی کنیم همان عقیده پدر و مادر خود را حفظ کنیم و قرآن را محترم بشماریم زیرا احترام به قرآن، دین ما را حفظ می‌کند.
مصباح یزدی، مطالعه ترجمه قرآن و همچنین صحت قرائت آن را برای مسلمانان لازم دانست.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسی که می‌گوید هیچ دلیلی برای وجود خدا نداریم و تمام دلایل و ادله اثبات خدا، مخدوش است، هیچگاه خدا را قبول ندارد.
وی افزود: متاسفانه این سخنان در کلاس درس دانشگاه الهیات دانشگاه تهران نظام جمهوری اسلامی گفته شده است و دولتمردان وقت در مجلس شورای اسلامی، وی را افتخاری برای ایران دانسته‌اند.
رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: انسان، گاه به اندازه‌ای از مقام خود تنزل پیدا می‌کند که از حیوان هم بی‌شعورتر و نفهم‌تر می‌شود.
مصباح یزدی گفت: اگر کسی چند صباحی درسی خواند و دمی از اسلام زد و عبادتی انجام داد، دلیل نمی‌شود که تا آخر عمر از اولیاءالله باشد.
وی با بیان اینکه این افراد پیغمبر اسلام را همچون درویشی که حالت خلسه به ایشان دست داده عنوان کرده‌اند، گفت: اعتقادات این فرد اینگونه است و نمی‌دانیم باید با چنین شخصی چگونه برخورد کنیم.
مصباح یزدی گفت: حالا باید دید چطور می‌شود و چگونه با این شخص برخورد می‌شود؛ البته بیست سال است که از این حرف‌ها زدند و ما هم شنیدیم.
وی افزود: هر چند برای اتمام حجت باید جواب شبهات را داد اما کسی با این حرف‌های گمراه کننده، هدایت نمی‌شود زیرا این افراد را خدا گمراه کرده است.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS