دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بهشت، نتيجه اعمال نيك

No image
بهشت، نتيجه اعمال نيك

سعادت در پرتو ترک گناه و رسیدگی به مستمندان

کلید واژه ها: سعادت- ترک گناه- انفاق- رسیدگی به مستمندان.

سعادت در پرتو ترک گناه و رسیدگی به مستمندان

«وَامَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ ونَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوَی * فَإِنَّ الْجَنَّةَ هَیَ الْمَأْوَی»[1].از نظر قرآن، بهشت مربوط به کسانی است که از مقام پروردگار بترسند و جلوی غرائز نفسانی خود را بگیرند و وارد گناه نشوند.در روایات، اخلاق بهشتی ها و جهنّمی ها را بیان کرده اند. با اخلاق بد نمی توان به بهشت رفت باید خودمان را عوض کنیم.دین ما دین صفا و محبّت و وحدت است. اولیاء دین از ما انتظار دارند به سخنان آنها توجّه کنیم و اخلاق اسلامی در زندگی داشته باشیم.چرا در برخی از منازل در مسائل جزئی مردم دعوا می کنند؟ متأسّفانه در برخی از منازل سر مسألة شکم، همیشه دعوا و نزاع است و در برخی از موارد عروس و داماد مثل کارد و خیار هستند. گاهی انسان پنج سال است با برخی از اقوام خود قهر کرده است با اینکه بیش از سه روز نباید قهر و جدایی باشد.گاهی انسان چند دقیقه به منزل پدر و مادرش می رود، همسر اظهار ناراحتی می کند که چرا رفتی؟ خوب مگر بعد از ازدواج باید پدر و مادر را طلاق داد؟انسان با بار کج به منزل نمی رسد. با خیانت، با حقّه بازی، با بازارگرمی، از جنس تعریف کردن به هنگام فروختن و مذمّت کردن به هنگام خریدن، گرفتار ربا شدن و مانند آن، هرگز انسان به بهشت راه نمی یابد جز آنکه توبه کند.

از امام صادق علیه السلام سؤال کردند: بهترین صدقه چیست؟ فرمود:«أَنْتَهْجُرَمَاحَرَّمَاللَّهُعَزَّوَجَلَّ» [2] . ترک گناه؛ اگر انسان بخواهد اهل بهشت شود، باید از گناهان خود توبه و استغفار نماید؛ «تَعَطَّرُوا بِالِاسْتِغْفَارِ لَاتَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ» [3] .در روایت آمده است: امام کاظم علیه السلام روزی پنج هزار مرتبه استغفار می کردند با اینکه معصوم هستند.بنابراین برای بهشتی شدن باید به جای اینکه خانة پنج طبقه بسازیم، چهار طبقه بسازیم و پول یک طبقة آن را برای افرادی که در منزل خود فرش ندارند، فرش بخریم. انفاق کنیم و به مستمندان رسیدگی کنیم.

«الصَّدَقَةُتَدْفَعُ الْبَلَاءَ»[4].صدقه جلوی بلا را می گیرد. چه چیز باعث بلا و مصیبت می شود؟از قرآن کریم و روایات استفاده می شود که گناه عامل بسیاری از بلاها و مصائب است. از جمله اموری که زمینة گناه را فراهم می کند معاشرت با ثروتمندان و اهل تشریفات و تجمّلات است. وقتی همسر انسان به منزل برخی از افراد تجمّل پرست می رود و برمی گردد به شوهرش ایراد می گیرد که ای بی عرضه، این چه زندگی است که ما داریم، خانه ما مانند آخرت یزید است و خانه دیگران مثل باغ بهشت!

انسان بهشتی اهل ترحّم و مهربانی است و کسی که بی رحم و بی عاطفه است به بهشت نمی رود.شخصی درخت خرمایی داشت، شاخه آن درخت در منزل یکی از افراد فقیر و تهی دست قرار گرفته بود. آن مرد وقتی می رفت خرما بچیند چند دانه به منزل همسایه می افتاد و بچّه همسایه خرما را برمی داشت استفاده کند. این مرد بی رحم می رفت خرما را از دست بچّه می گرفت و اگر داخل دهان او بود، بیرون می آورد. مرد فقیر به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شکایت کرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم صاحب درخت را احضار کرد و فرمود: بیا درخت خود رابه من بده تا در بهشت به تو درختی بدهم، نپذیرفت تا اینکه ابو الدحداج به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم عرضه داشت آن وعده ای که به او دادید به من بدهید تا بروم درخت را خریداری کنم و همین کار را انجام داد. در این هنگام این آیات نازل شد: «فَأَمَّا مَن أَعْطَى وَاتَّقَی * وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی * فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَی * وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَی * وَكَذَّبَ بِالْحُسْنَی * فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَی»[5].

حجه الاسلام و المسلمین فرحزاد


1. سورة نازعات، آیة 40 و 41.

[2] .بحارالأنوار/ مجلسی/ج36/باب 41- نصوص الرسول ص عليهم ... ص: 358

[3] .بحارالأنوار/ مجلسی/ج6/باب 20- التوبةوأنواعهاوشرائطها ص: 22

[4] .بحارالأنوار/ مجلسی/ج93/باب 14- فضل الصدقة و أنواعهاوآداب.... ص: 137

[5] . سورة لیل، آیة 5 الی 10

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS