دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات آیت الله سیّد محمد حسن مرتضوی لنگرودی

No image
تالیفات آیت الله سیّد محمد حسن مرتضوی لنگرودی

آثار مکتوب جاودان

حضرت استاد سال ها در راه تدریس و تحقیق و تتبّع گام برداشت و برای نشر علوم اسلامی همتی وافی گماشت و از غور در دریای معارف به گوهرهای ارزشمندی دست یافت و آثار ارجمندی به یادگار گذاشت:

1 ـ الدّرالنضید فی الاجتهاد والتقلید. دو جلد است. شرحی مبسوطی است بر هفتاد و دو مسئله ی العروة الوثقی در تقلید، به اضافه ی مسائل مربوط به اجتهاد و احتیاط که در العروة الوثقی نیامده است.

2 ـ کتاب الطهاره. شرح مبسوطی است بر عروه به استثنای دمای ثلاثه و آداب و سنن

3 ـ کتاب الصلاه. دو جلد است. شرحی بر کتاب صلاة و صوم از العروة الوثقی تا مبحث اذان و اقامه است.

4 ـ کتاب الصلاه. تقریر درس استادش آیت الله بروجردی که از مبحث قرائت شروع شده است.

5 ـ کتاب الخمس. تقریر درس استادش آیت الله بروجردی است.

6 ـ رسالة فی القضاء. تقریر درس مرحوم آیت الله بروجردی است.

7 ـ رسالة فی الطهاره. تقریر درس مرحوم آیت الله بروجردی است.

8 ـ جواهر الاصول. تقریر درس استادش حضرت امام از مباحث الفاظ تا مبحث اشتغال است. این کتاب چاپ شده است.

9 ـ الدرر الملتقاط فیما یتعلق بالتقلید والاجتهاد. تقریر درس حضرت امام خمینی (ره) است.

10 ـ رسالة فی تعارض الادلة وتخالفها. تقریر درس امام راحل است.

11 ـ رسالة فی قاعدتی الفراغ والتجاوز. تقریر درس حضرت امام است.

12 ـ رسالة فی اصالة الصحة فی عمل الغیر. تقریر درس حضرت امام خمینی (ره) است.

13 ـ رسالة فی القرعه. تقریر درس حضرت امام است.

14 ـ رسالة فی قاعدة الید. تقریر درس حضرت امام است.

15 ـ المسائل المستحدثة

16 ـ تعلیقه بر کفایه الاصول آخوند خراسانی

17 ـ حواشی بر رسائل شیخ اعظم انصاری

19 ـ الذریعة الی التقی. تعلیقه بر العروة الوثقی، از ابتدای مسئله ی تقلید تا نماز جماعت، به استثنای مسائل دما ثلاثه است.

20 ـ وجیزة فی تعیین الفجر فی اللیالی المقمرة. در این رساله برخلاف نظر مبارک حضرت امام، مشی کرده و نظریه مشهور را به اثبات رسانده است.

21 ـ الحجة العلیا فی ولایه الفقهاء

22 ـ جامع شتات المسائل

23 ـ رسالة فی علائم البلوغ

24 ـ الفوائد الرجالیة

25 ـ نوادر الاثر فیما یتعلق بالامام الثانی عشر (عج)

26 ـ وفیات الاعلام. درباره ی اعلامی است که از سال 1350 هـجری قمری که سال ولادت استاد بوده است، تاکنون وفات کرده اند.

27 ـ اللئالی المنثوره. 2 جلد است.

28 ـ توضیح المسائل. چاپ شده است.

29 ـ لب اللباب فی طهارة اهل الکتاب. به چاپ رسیده است.

30 ـ الوجیزة فی اسناد مرویات الائمه، علیه السلام.

31 ـ توضیح المناسک

از میان این کتب تنها الوجیزه و الدر النضید، وجیزة فی تعیین الفجر فی اللیالی المقمره، جواهر الاصول، لب اللباب، توضیح المسائل و توضیح المناسک چاپ شده است. برخی از آثار نیز ناتمام است.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS