دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ذهن، نگاه و زبان عاشورایی

No image
ذهن، نگاه و زبان عاشورایی

کلمات کلیدی :

نویسنده :سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)

ذهن، نگاه و زبان عاشورایی

ذهنیت، نگاه و زبان، سه فرایند شکل‌گیری پدیده‌های ادبی، فرهنگی و هنری است و بهره‌گیری از این سه فرایند در بیان درست از فرهنگ عاشورایی بسیار مهم است. واعظان، خطیبان و عالمان دینی راهبران فکری جامعه هستند و آن‌چه توسط این راهبران فکری بیان می‌شود، باورهای دینی مردم را شکل می‌دهد.

متأسفانه برخی از نظریه‌پردازان دینی از این مسئله غافلند که خود با ایجاد ذهنیت‌هایی در جامعه، بنیانگذار برخی نگاه‌های غلط به حادثه عاشورا هستند. زمانی که عالمان دینی ما حتی در رسانه ملی مطرح می‌کنند؛ که اگر شور حسینی باشد، تمام گناهان بخشیده می‌شود، ذهنیت‌هایی غلط از امام حسین (ع) و عاشورا شکل می‌گیرد. عالمان دینی باید در جنبه بیان و ایجاد ذهنیت در مردم بازکاوی کنند، زیرا آن‌چه گفته می‌شود، نتایج مختلفی به همراه دارد. پس باید شجاعانه برگردیم و در ذهنیتی که در مردم ایجاد کرده‌ایم، تجدید نظر کنیم. متأسفانه نگاه سنتی در آموزه‌های دین، اجازه نمی‌دهد نگاه‌های جدید در عرصه‌ی بررسی و تحقیق دینی شکل بگیرد و در نتیجه با این طرز تفکر نمی‌توانیم وظیفه خود را به عنوان مبلغان دینی به درستی عمل نماییم. اکنون وسایل ارتباط جمعی رشد روزافزونی دارند، ما نیز باید همراه این پیشرفت‌ها نوع نگاهمان را به مسائل دینی تغییر دهیم. بهترین آثار فرهنگی، ادبی و هنری ما در زمینه‌های مختلف باید حسینی و عاشورایی باشد. متأسفانه تا زمانی که در نوع نگاه و پرداختن به مطالب سخت برخورد کنیم و از قالب‌شکنی و نحوه‌ بیان بهراسیم، راه به جایی نخواهیم برد.

پنج نگاه «حماسی»، «عاطفی»، «عرفانی»، «معرفتی» و «ترکیبی» نسبت به حادثه عاشورا وجود دارد. پرداختن به هر یک از این نگاه‌ها در زمان خاص و عده‌ای خاص به اوج خود رسیده است. نگاه حماسی به حادثه‌ عاشورا در قبل از انقلاب اسلامی ایران به اوج خود رسید، اما این نگاه حماسی به حادثه‌ عاشورا بعد از انقلاب و پس از جنگ تحمیلی به انزوا رفت. نباید نگاه صرف عاطفی به حادثه عاشورا داشته باشیم. مجالس عزاداری اکنون گریبانگیر این نگاه است. در این نوع نگاه سمت‌دهی‌ها، ارزش‌ها و هدف‌مندی‌ها فراموش می‌شود و همه‌چیز تنها بر محور اشک و آه و سوز حرکت می‌کند. با نگاه صرف عاطفی، یک ملودرام کامل از صحنه عاشورا فراهم می‌شود و بزرگ‌ترین صحنه‌ی زندگی بشریت در حد یک فیلم هندی تنزل پیدا می‌کند و این جفای بزرگی به امام حسین (ع) و واقعه عاشوراست. توجه بنیانی و اساسی نگاه معرفتی به حادثه‌ی عاشورا، بازشناسی جنبه‌های معرفتی و چرایی‌ عاشوراست. باید بین ذاکرین اهل بیت (ع) و محققان دینی پیوند هرچه بیشتری به وجود بیاید. با پر شدن شکاف بین این دو قشر، شور و معرفت حسینی در مجالس عزاداری امام حسین (ع) با هم پیوند خواهد خورد. بهره‌گیری از زبان روز برای معرفی امام حسین (ع) و عاشورا ضروری است. باید با تغییر نگاه سنتی، از قالب‌های جدید در ابعاد مختلف فرهنگی، هنری و ادبی برای بیان وسعت و ژرفای حقیقت عاشورا استفاده کنیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS