دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در پیام نوروزی سال جاری طی رهنمودهای مهمی، امسال را سال جهاد اقتصادی نامگذاری فرمودند.
نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی
نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی
نویسنده: سیدحسن حسینی

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در پیام نوروزی سال جاری طی رهنمودهای مهمی، امسال را سال جهاد اقتصادی نامگذاری فرمودند. موضوع جهاد اقتصادی نیز می‌تواند مانند سایر موضوعات چون: نوآوری و شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف که معظم له بر شروع و استمرار آن در حوزه‌های نظری و عملی تاکید داشتند. آثار و برکاتی بنیادین برای کشور و آحاد مردم به ارمغان آورده است.

جهاد در لغت به معنی، کوشش کردن، کوشیدن به اندازه طاقت، جنگ کردن در راه دین جهاد اکبر «در اصطلاح اهل عرفان جهاد کردن با نفس و ریاضت برای تزکیه نفس است در مقابل جهاد اصغر که جنگ در دین است و اقتصاد یعنی: میانه راه رفتن، میانه روی کردن، به اندازه خرج کردن، تعادل دخل و خرج را نگاه داشتن، علمی که درباره دخل و خرج و روابط بازرگانی در امور مالی افراد مملکت و بنگاه‌های صنعتی و بازرگانی و شئون مالی یک کشور بحث می‌کند (فرهنگ فارسی عمید) می‌باشد. با تامل و دقت پی خواهیم برد که جهاد اقتصادی که مقام معظم رهبری امسال را به این نام نامیدند از یک طرف در راستای تغییر و تحول بنیادین اقتصادی است که با اجرای قانون هدفمند کردن رایانه‌ها آغاز و از طرف دیگر به واکنش‌های سیاسی آمریکا و صهیونیست در قالب تحریم‌های اقتصادی است که هر دو برکات و فرصت‌های موثری را برای کشور به دنبال داشته و خواهد داشت. با گذشت 32 سال از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و گذر از مقاطع حساس و سرنوشت ساز و حضور حماسه ای مردم و مسئولین در جهادهای امنیتی، نظامی، انتظامی، سازندگی و جهاد در عرصه‌های علمی و فناوری و دستیابی به نوآوری‌های بزرگی چون اثری هسته ای... و اصلاح جهادگونه ساختار اقتصادی و اتکا بر تولیدات داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی یک ضرورت انکارناپذیر است.

بنابراین باید به موتور محرکه پیشرفت و توسعه اقتصادی که از منظر صاحب نظران اقتصادی و مدیریتی کارآفرینی است توجه مضاعف و جهادگونه داشت. لذا باید نقش موثر کارآفرینان را در ایجاد و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه و یا به تعبیری بنگاه‌های اقتصادی زودبازده نوآورانه که بستر و زمینه تولید و پیشرفت اقتصادی است و به تبع آن جهاد اقتصادی را محقق می‌کند مورد بررسی قرار داد اهتمام به مقوله کارآفرینی مولد با دو رکن اساسی خلاقیت و نوآوری را می‌توان از ضروری ترین و ارزشمندترین نیازهای اقتصادی جامعه اسلامیمان دانست که اقتدار و استقلال اقتصادی و عدالت اجتماعی را با حفظ حاکمیت سیاسی و تحکیم ارزش‌های اسلامی سبب خواهد شد هم چنین کارآفرینی در فرایند اقتصادی کشور موجبات گردآوری پس اندازهای عمومی، بی هدف و سرگردان شده و بهبود سرمایه (افزایش سرمایه گذاری داخلی) را سبب گردیده و ایجاد اشتغال و تولید فراوان را در مقیاس وسیع به تبع آن کاهش نرخ بی کاری که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی اقتصادی است به دنبال خواهد داشت هم چنین کارآفرینی، ارتقاء تجارت خارجی را که از عناصر و شاخصه‌های اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی، کاهش تمرکز اقتصادی افزایش سود اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی را نیز موجب شده و مهارت‌های بی استفاده و سرگردان را به تحرک موثر وامیدارد. علاوه بر آن کارآفرینی با نگاه تولید نوآورانه و افزایش بهره وری با هدف خدمت رسانی به جامعه اسلامی و به تبع آن کسب سود رضایتبخش، عامل تحرک و تشویق، افزایش رقابت و استفاده کارا و اثربخش از منابع، کاهش بوروکراسی و هم چنین مشوق عمل گرایی و عامل نوآوری و روان کننده تغییر و تحول و سبب پویایی اقتصاد و نهایتا جهاد اقتصادی خواهد شد.

به هر حال بر همه مردم کشور، مردان، زنان، روستائیان و شهرنشینان به ویژه جوانان خلاق، مبتکر و نوآور فرض است در راستای تحقق جهاد اقتصادی با نگرشی مثبت و با بهره‌گیری از فرصت‌ها در عرصه‌های مختلف و با تلاشی مضاعف و جهادگونه نسبت به ایجاد و توسعه کسب کارهای کارآفرینانه اعم از کسب و کارهای علمی و فناوری، صنعتی و کشاورزی تجاری و خدمات، خانگی و روستایی اقدام تا از این رهگذر با توسعه بیشتر موجبات امنیت شغلی خود، خدمت اجتماعی، کسب سود و شکوفایی اقتصاد کشور را فراهم آورند.

دولت و دلسوزان نظام نیز کماکان با عزم و اراده ای مضاعف نسبت به اصلاح فضای کسب و کار و رفع موانع و چالش‌های احتمالی در فرایند ایجاد و توسعه کسب و کار به ویژه بنگاه‌های اقتصادی زودبازده، از جمله کوتاه نمودن زمان صدور مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری- تسهیلات بانکی، تجدیدنظر در قوانین و مقررات بازدارنده، حمایت از تولیدات داخلی و... عنایت داشته تا به فضل الهی شاهد تحقق جهاد اقتصادی و زمینه ای برای دستیابی به برنامه‌های اقتصادی در افق 1404 باشیم.

مقاله

نویسنده سیدحسن حسینی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS