دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن

در اين کتاب، کارکرد دین در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی و تحلیل شده است و بیان شده که دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست، بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.
کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن
کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن

نویسنده کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن در این نوشتار کارکرد دین را در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی کرده و با تحلیل این موضوع بیان می دارد دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.

پس از پیروزی انقلاب ایران، با توجه به اینکه دین به عنوان یک نهاد قوی، وارد حوزه کلان فعالیت های سیاسی و اجتماعی شد و اداره حکومت و اجتماع را برعهده گرفت و صدور انقلاب را هم سرلوحه آرمان های خود قرار داد، مسأله کار آمد بودن دین در اداره ابعاد مختلف جامعه و قدرت و توانایی آن در ایجاد تحول و تکامل همه جانبه، جایگاه خاصی در مباحث نظری و کاربردی پیدا کرد. در باب ضرورت بررسی در مبادی نظری و کاربردی این نظریه باید گفت که چنین رهیافتی در تحلیل برخی پژوهشگران درباره دین و نهاد ها و مناسک دینی به چشم می خورد.

نویسنده در این نوشتار کارکرد دین را در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی کرده و با تحلیل این موضوع بیان می‌دارد دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.

نوشتار حاضر در قالب یک مقدمه و چهار فصل و یک خاتمه سامان یافته است.

در مقدمه این تحقیق به بیان مسأله و مدعیات تحقیق، اهمیت و پیشینه انجام تحقیق، شیوه انجام تحقیق پرداخته شده است. فصل اول حاوی مباحث تعریف (دین)، (کارکرد)، (ساخت) و (نظام) به مثابه نظام مفهومی این نوشتار است. فصل دوم به بیان ویژگی های ساختاری و معنایی یا نمادی جامعه سنتی و مدرن اختصاص یافته است. فصل سوم حاوی بیان کارکردهای دین در جامعه سنتی در سه سطح فردی، نهادی و جامعه به مثابه نظام است. در فصل چهارم به بررسی کارکردهای دین در جامعه مدرن در همان سه سطح پرداخته شده است. درخاتمه به جمع بندی و نتیجه گیری پرداخته شده است.

در بخشی از تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی آمده است: «انسان در دنیای مادی با انواع دردها، سختی ها مانند مرگ، شرور و رنج های طبیعی مواجه است که هیچ راه چاره و فراری از آنها فرا روی بشریت گشوده نیست.

این مسایل باعث می شود سؤالات اساسی و بنیادین نسبت به فلسفه زیستن؛ یعنی مبدأ، حال و غایت در اذهان انسان ها شکل بگیرد؛ در صورت مدلل و موجه نشدن این سختی ها و گرفتاری ها در سایه پاسخ گویی دقیق به پرسش های بنیادین، زندگی برای انسان بی معنی و نامعقول و جهان هستی به یک عالم بیهوده و بی معنی مبدل خواهد شد.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جامعه برتر

کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS