دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سلام

حضرت امام صادق علیه السّلام مى‌فرماید که: معنى سلام در عقب هر نماز، امن و ایمنى است از عذاب آخرت، و اشاره است به آن که هر که نماز گزارد و ادا کرد، امر خدا را از واجبیها و سنّتیها از روى خشوع و خضوع، پس از براى او است ایمنى از عذاب آخرت.
سلام
سلام

قال الصّادق علیه السّلام: معنى السّلام فی دبر کلّ صلوة، معنى الامان، اى من ادّى امر الله و سنّة نبیّه صلّى الله علیه و آله خاضعا له خاشعا منه، فله الامان من بلاء الدّنیا و براءة من عذاب الآخرة.

حضرت امام صادق علیه السّلام مى‌فرماید که: معنى سلام در عقب هر نماز، امن و ایمنى است از عذاب آخرت، و اشاره است به آن که هر که نماز گزارد و ادا کرد، امر خدا را از واجبیها و سنّتیها از روى خشوع و خضوع، پس از براى او است ایمنى از عذاب آخرت.

و السّلام اسم من اسماء الله تعالى، أودعه خلقه لیستعملوا معناه فی المعاملات و الامانات و الانصافات.

مى‌فرماید که: سلام نامى است از نامهاى الهى، و حضرت او «عزّ اسمه» امانت گذاشته است او را در میان خلایق، تا اشاره باشد به آن که، معنى سلام که سلامتى است و عدم میل از حقّ به باطل، باید در میان ایشان مروّج و مرعى باشد. و با هم در معاملات، مثل: بیع و شراء و اجاره، و ردّ امانتها و غیر اینها، در مقام نصفت و معدلت باشند و از شیوه ظلم و ستم، محترز باشند و اذیّت و آزار بهم نرسانند.

و تصدیق مصاحبتهم فیما بینهم، و صحّة معاشرتهم.

و از جمله فواید امانت گذاشتن بارى «عزّ اسمه»، سلام را در میان خلایق، آن است که ایشان در مصاحبت و معاشرت با هم صادق باشند و از مکر و غدر محترز باشند. و به مقتضاى: «المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه»، مسلمانان از دست ایشان در آزار نباشد.

و ان أردت ان تضع السّلام موضعه، و تؤدّى معناه، فاتّق الله و لیسلم منک دینک و قلبک و عقلک، ان لا تدنّسها بظلمة المعاصی، و لتسلم‌حفظتک ان لا تبرمهم و تملّهم و توحشهم منک بسوء معاملتک معهم، ثمّ صدیقک ثمّ عدوّک.

یعنى: اگر خواهى که وضع کنى سلام را به جاى خود و به مقتضاى او عمل کنى، پس بترس از جناب عزّت، و از اعمال ردّیه و افعال قبیحه اجتناب کن، و سالم دار دین و عمل و دل خود را، از کدورت و تیرگى معاصى، و نیز سالم دار نویسندگان عملهاى خود را، که «کرام الکاتبین» هستند، از ملالت و وحشت. که به سبب عملهاى زشت تو و افعال ناپسند تو، در آزار باشند. و نیز چنان کن که دوستان و مصاحبان تو، از تو بسلامت باشند و از تو آزار نبینند. و با دشمن نیز به نحوى سر کن که فساد باطن به ظاهر تعدّى نکند، سلامت صورى به فتنه و فساد منجرّ نگردد، که با دشمن نیز به قدرى، ارخاى عنان و مماشات[1] لازم است.

فإذا لم یسلم من هو الاقرب، فالابعد اولى.

و هر گاه اقارب و نزدیکان، از آزار کسى سالم نباشد، مثل کتبه اعمال، پس اباعد[2] و أجانب به طریق اولى سالم نخواهند بود.

و من لا یضع السّلام مواضعه هذه، فلا سلام و لا تسلیم، و کان کاذبا فی سلامه و ان أفشاه فی الخلق.

و هر که وضع نکند سلام را، به جاى خود و به مقتضاى او، (چنانکه مذکور شد) عمل نکند. و دین و قلب و عقل او، از کدورات و اوساخ معاصى او، سالم نباشند و بندگان خدا از اباعد و اقارب، از او به رفاه نباشند، پس چنین کسى در دعوى سلام کاذب است، چه در سلام نماز و چه در سلام غیر نماز، هر چند در افشاى سلام سعى کند. چرا که هر که لفظى بگوید و از معنى او غافل باشد و به مفهومش عمل نکند، حقیقتا کاذب است. پس صاحب چنین سلامى، در حقیقت افشاى سلام نکرده است و در سلک بخلاى سلام، مندرج خواهد بود.

و اعلم انّ الخلق بین فتن و محن فی الدّنیا، امّا مبتلى بالنّعم لیظهرشکره، و امّا مبتلى بالشّدة لیظهر صبره.

بدان که خداوند عالم، بندگان خود را هرگز از امتحان و فتنه خالى نمى‌گذارد، یا مبتلا به نعمت مى‌کند، تا امتحان کند که آیا شکر نعمت او بجا مى‌آرند یا نه؟ که اگر شکر الهى بجا آوردند و به سبب آن نعمت، طغیان در نفس ایشان بهم نرسید و باعث تخفیف اطاعت و بندگى نشد و به فقرا و ضعفا إحسان کردند، در دنیا به حکم آیه وافى هدایه: لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ [3]، به زیادتى إحسان، مغبوط [4]خواهند بود، و در آخرت با مقرّبین محشور. و اگر، «عیاذا باللّه»، شکر نعمت او را بجا نیاوردند و به ارباب حاجت، که در حکم عیال ایشانند، مواسات ننمودند و از حقوق الله، برائت ذمّه حاصل نکردند. به مقتضاى: وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ[5] ، در دنیا از نعمتهاى الهى محروم، و در آخرت آثم و مخذول خواهند بود. و یا بندگان خود را مبتلا مى‌کند به کوفتها و مصیبتها و تنگى معاش، که تا امتحان کند که در بناى صبر و شکر ایشان، قصورى راه مى‌یابد یا نه؟ اگر ملازم صبر شده، لب به شکوه نگشودند و از زبان و دل، کلام نالایقى و خیال نامناسبى از ایشان تراوش نکرد، بلا شکّ در سلک: إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ[6] ، منسلک خواهند بود. و الاّ، «عیاذا باللّه»، در دیوان زیانکاران مرقوم و با محرومان و مخذولان، محشور خواهند شد.

و الکرامة فی طاعته، و الهوان فی معصیته.

یعنى: کرامت و عزّت، در اطاعت و بندگى خدا است و خفّت و خوارى، در عصیان و مخالفت وى.

و لا سبیل إلى رضوانه الاّ بفضله، و لا سبیل إلى طاعته الاّ بتوفیقه، و لا شفیع إلیه الاّ باذنه و رحمته.

یعنى: نیست هیچ وسیله‌اى از براى تحصیل رضاى الهى، مگر توسّل به فضل و کرم وى. و نیست هیچ راهى به سوى طاعت او سبحانه، مگر به توفیق دادن او ومهیّا کردن اسباب تحصیل قرب به جناب خود. و نیست شفیعى و مفرّى بدکاران را از عذاب الهى، مگر شفاعت انبیا و ائمّه علیهم السّلام به اذن و رخصت جناب او، «عزّ شأنه»، یا آن که بى واسطه شفاعت انبیا و ائمّه علیهم السّلام، «رحیم على الاطلاق» و «کریم بالاستحقاق» رحمت عامّ خود را شامل حال ایشان کند، و ایشان را از غرقاب عذاب و عقاب نجات دهد.[7]

    منبع : شرح(ترجمه) مصباح الشریعة، عبد الرزاق گیلانى، انتشارات پیام حق، تهران، 1377 هجرى شمسى‌
    پی نوشت:
  • [1] -همراهی کردن در رفتار با کسی
  • [2] -بیگانگان
  • [3] - إبراهیم- 7
  • [4] -آنکه به حال رشک برند وآرزوی حال اورا بکنند
  • [5] - إبراهیم- 7
  • [6] - زمر- 10
  • [7] - ترجمه مصباح الشریعة، ص: 138 الی 141

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS