دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس آیت الله سید نادر بحرالعلوم افغانی

No image
تدریس آیت الله سید نادر بحرالعلوم افغانی

تدریس

سید بحرالعلوم در کنار درس و بحث و تحقیقات، بارها سطوح عالیه را به صورت عمومى و خصوصى تدریس کرد.[12] از وقت استفاده مى کرد و بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حاج صالح جوهرچى دو جلسه تدریس داشت.[13]

بیان آرام و روان

بحر العلوم استعدادى خدادادى براى بیان رسا و تفهیم استدلالى و ساده مطالب پیچیده علمى داشت و در اکثر علوم اسلامى صاحب نظر بود، هنگامى که برکرسى تدریس قرار گرفت، همانند اقیانوس موج بوجود مى آورد و شیفتگان علم و فضیلت را سیراب مى کرد.

شهرت درسى

آیت الله بحر العلوم تدریس را در حسینیه و تکیه اى که پدرش ساخته بود شروع نمود. در آغاز تعداد شاگردانش اندک بود، ولى با گذشت ایامى چند، خبر شیوه تدریس ابتکارى ایشان در استانها «ولایات» وشهرستانها «ولسواپها» پیچید و طلاب، فضلاء و علاقه مندان به آموختن علوم اسلامى را از گوشه و کنار افغانستان به سوى ایشان کشاند.[18]

در سال 1355ش تدریس ایشان چنان رونق گرفته بود که بسیارى از مدارس دینى تعطیل شد و طلاب کوشا را از هر طرف به شهر مزار شریف کشاند.[19]

علاقه به تدریس

بحر العلوم هر کتابى را که صلاح مى دید یا طلاب پیشنهاد مى کردند، درس مى گفت در حالى که کفایه، رسائل و مکاسب تدریس مى کرد. شرح جامى و مطول نیز مى گفت، هدفش تربیت شاگردان باسواد و آشنابه مسائل روز بود.[20]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

حکومت شیعی باید از دایره سلطان جائر خارج باشد

حکومت شیعی باید از دایره سلطان جائر خارج باشد

آيت‌الله عبدالكريم حائري يزدي يكي از شخصيت‌هاي تأثيرگذار و از فقهاي بنام در تاريخ معاصر ايران به حساب مي‌آيد.
بصیرت سیاسی و تحلیل رخدادها در چارچوب اصول

بصیرت سیاسی و تحلیل رخدادها در چارچوب اصول

بصیرت سیاسی، به‌ویژه در زمان بحران‌ها و فتنه‌ها امری اساسی و رهایی‌بخش ملت‌هاست.
پرسش‌هایی که پاسخ آن بر گرده فلسفه است

پرسش‌هایی که پاسخ آن بر گرده فلسفه است

انسان تنها موجودی است كه با برپايي نظام فكري و ايدئولوژيك، به آينده خود نيز نظر دارد و متفكرانه و مبتني بر يك چارچوب انديشه‌اي، به به كارگيري ابزار مي‌پردازد.
No image

زیان های تنبلی

Powered by TayaCMS