دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رهایی از گناه

ولیّم بداند اگر چه محرّمات امور معدوده است اما تا دست از بسیاری مباحات باز ندارند ملکه‌ی عصمت که حاجز است میان آن کس و محرّمات ، مکتسب نگردد.
رهایی از گناه
رهایی از گناه

ولیّم بداند اگر چه محرّمات امور معدوده است اما تا دست از بسیاری مباحات باز ندارند ملکه‌ی عصمت که حاجز است میان آن کس و محرّمات ، مکتسب نگردد. و چون ملکه عصمت حاصل نباشد البته در معاصی افتد. بلی بعد از آن که ملکه‌ی عصمت مکتسب شود و راسخ گردد و از تزلزل آمن شود اگر شخص توسّع[1]کند در رُخَص[2] شاید.و این که فلان مباح است و فلان محظور نسبت با او باشد اما نسبت با مبتدی خام که ملکات فاضله وی را مکتسب نگشته، همه‌ی این ها محظور است، بعضی بالذات و بعضی بالعرض. ومَثَل این مَثَل طعام است که انقسام او مأکول و غیر مأکول نسبت به اصحّا[3] است، اما نسبت با مَرضا، همه غیرمأکول است الا اطعمه‌ی معینه که طبیب فرماید.

و گمان نبرد که معصیت منحصر در شرب خمر و سَرَق [4]، و قتل نفس و کذا و کذا است و او را ملکه از انتهاء[5] این‌ها حاصل است، برای آن که معاصی قلب از این ها بیرون است و غیر صدیقان را ملکه‌ی انتهاء از آن نه حاصل است. و مبتدی از خود هم چگونه آمن تواند بود که ملکه‌ی انتهاء او از معاصی ظاهره چنان راسخ است که اگر موجبات آن متراکم شود و عهد بر او متطاول شود در آن نافتد و خود را نگاه تواند داشت؟

نی نی! غرور شیطان در نخورد و به تزکیه نفس به قانون طریقت مشغول شود و بدانکه بلوغ به ذُرْوَه‌ی[6]عصمت و تقوی مطلبی‌ است عزیز، صعب المنال [7]، بعیدالمرتجی[8]. و أدْنی صناعتی از صناعت تا شخص تمام خود را به آن ندهد و روز و شب در کسب آن نکوشد وی را مهارت در آن میسّر نشود، چگونه طمع کرده که صناعت تقوی که اشرف صناعات و اعزّملکات است چه، ثمره‌ی او اعظم ثمرات است و شرف صناعت به شرف ثمره‌ی اوست، چنین آسان دست دهد؟[9]

    پی نوشت:
  • [1] .فراخ دستی
  • [2] .جمع رخصت، جایزها
  • [3] .تن درستان
  • [4] .دزدی
  • [5] .بازداشتن
  • [6] .بلندی، قله
  • [7] .دشوار رس
  • [8] .دور از امید
  • [9] . . قطب شیرازی، عبدالله؛ منتخب مکاتیب قطب، محسن فیض کاشانی، تهران، مدسه عالی شهید مطهری، 1387، اول، ص60

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

زائرین و خادمان اربعین حسینی، مبلّغان دین خداوند

زائرین و خادمان اربعین حسینی، مبلّغان دین خداوند

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» در آستانه راهپیمایی اربعین حسینی(ع) یادداشتی درباره ارزش و اهمیت اربعین و حرکت عظیم مردم در زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) در این روز نوشته و در خبرگزاری تسنیم منتشر شده که متن آن از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد.
چرایی تأکید امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین

چرایی تأکید امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین

پیشوای یازدهم شیعیان بقای شیعه را به زیارت اربعین امام حسین(ع) پیوند می‌دهند، زیرا نهضت امام حسین(ع) عامل بقا و حیات دین اسلام و مذهب شیعه است
توصیه‌های 8 گانه آیت‌الله سیستانی به زائران اربعین

توصیه‌های 8 گانه آیت‌الله سیستانی به زائران اربعین

در آستانه فرارسیدن اربعین، حضرت آیت‌الله سیستانی در نامه‌ای خطاب به زائران اربعین، توصیه‌های مهمی ارائه کرده‌اند.
اربعین است اربعین کربلاست هر طرف غوغایی از غم ها به پاست

اربعین است اربعین کربلاست هر طرف غوغایی از غم ها به پاست

احمد بن اسحاق یعقوبی»، در کتاب «تاریخ یعقوبی»، نامه‌ای را از «عبدا...بن عباس»، خطاب به یزید بن معاویه نقل کرده است.

پر بازدیدترین ها

زائرین و خادمان اربعین حسینی، مبلّغان دین خداوند

زائرین و خادمان اربعین حسینی، مبلّغان دین خداوند

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» در آستانه راهپیمایی اربعین حسینی(ع) یادداشتی درباره ارزش و اهمیت اربعین و حرکت عظیم مردم در زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) در این روز نوشته و در خبرگزاری تسنیم منتشر شده که متن آن از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد.
اربعین است اربعین کربلاست هر طرف غوغایی از غم ها به پاست

اربعین است اربعین کربلاست هر طرف غوغایی از غم ها به پاست

احمد بن اسحاق یعقوبی»، در کتاب «تاریخ یعقوبی»، نامه‌ای را از «عبدا...بن عباس»، خطاب به یزید بن معاویه نقل کرده است.
توصیه‌های 8 گانه آیت‌الله سیستانی به زائران اربعین

توصیه‌های 8 گانه آیت‌الله سیستانی به زائران اربعین

در آستانه فرارسیدن اربعین، حضرت آیت‌الله سیستانی در نامه‌ای خطاب به زائران اربعین، توصیه‌های مهمی ارائه کرده‌اند.
چرایی تأکید امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین

چرایی تأکید امام حسن عسکری(ع) به زیارت اربعین

پیشوای یازدهم شیعیان بقای شیعه را به زیارت اربعین امام حسین(ع) پیوند می‌دهند، زیرا نهضت امام حسین(ع) عامل بقا و حیات دین اسلام و مذهب شیعه است
Powered by TayaCMS