دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس شیعه‌شناسی در دانشگاه‌های آلمان

No image
تدریس شیعه‌شناسی در دانشگاه‌های آلمان استاد دانشگاه بیلفد با تأکید بر اینکه جای تدریس عرفان از دیدگاه شیعه در دانشگاه‌های آلمان خالی است، خواستار تدریس شیعه شناسی در دانشگاه‌های آلمان شد.
به گزارش شیعه نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، ولف احمد آریز و خانم پروفسور اینا وون دو تن از اساتید دانشگاه بیلفد آلمان با همایون همتی رایزن فرهنگی ایران در برلین 17 دی ماه دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار رایزن فرهنگی ایران ضمن اشاره به عرفان تطبیقی گفت: به اعتقاد من تشابهات و تفاوتهایی نیز در دیدگاهها و گرایشهای فلسفی ایران و آلمان وجود دارد.
وی با اشاره به روند الهیات قبل و بعد از انقلاب گفت: در ایران پس از انقلاب به تفکرات اقبال لاهوری به عنوان سیستم جدیدی از الهیات نگریسته شد و اکنون نیز کلام جدید مورد بحث قرار می گیرد.
همایون همتی نیز گفت: ما در کنار آراء و افکار فلاسفه و اندیشمندان غرب، از تحولات مشرق زمین نیز غافل نمانده ایم و انواع اعتقادات و عرفانهای رایج در شبه قاره هند و خاور دور را مورد تحقیق و مطالعه قرار می دهیم.
وی در ادامه گفت: مباحث الهیاتی به ویژه در میان طرفداران دیدگاههای سنتی و دیدگاههای نوین درباره مقولات دینی از بحثهای رایج و زنده در ایران به شمار می روند و با روند موجود به نظر می رسد این مباحث سالها ادامه داشته باشند.
طرفین در این دیدار توافق کردند موضوع تدریس در دانشگاه‌های آلمان کلام شیعه، عرفان شیعه، فلسفه شیعه و مقوله های مربوط به اسلام معاصر باشد.
منبع خبر:
خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

علل زوال ادریسیان

زید بن علی بن حسین بن علی بن أبی طالب(علیهم السلام) با قیام علیه حکومت هشام بن عبدالملک(72-125 هجری)، پایه گذار مکتب زیدیه در جهان اسلام شد. این گروه که بواسطه انتساب نامشان به نام زید بن علی، به این شهرت رسیده‌اند، در اصطلاح دانش فرقه شناسی، شاخه‌ای از مذهب تشیع می‌باشند که پیروان آن اعتقاد به امامت زید را نیز به همراه دارند.
No image

تقابل دیدگاههای مخترعه و مطرفیه

زیدیه در لفظ به گروهی که منسوب به زید بن علی بن حسین ابن علی بن أبی طالب(علیهم) هستند، اطلاق می شود[1]. اندیشه «منصوص بودن امامت» و اعتقاد به وجود نص بر امامت اهل بیت(ع) نقطه پیوندی است که زیدیه و امامیه را تحت عنوان عام «تشیع» قرار می‌دهد.[2]
No image

ناصریه

No image

مطرفیه

No image

ابراهیمیه

پر بازدیدترین ها

No image

فرقه زیدیه

No image

فرقه بتریه Btryh

No image

فرقه جارودیه Jarvdyh

No image

ناصریه

Powered by TayaCMS