دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آقا محمد علی کرمانشاهی

No image
فعالیت های اجتماعی آقا محمد علی کرمانشاهی

برکات حضور

سکونت آقا محمدعلى در کرمانشاه، خیر و برکت هایى همراه داشت. یکى از مهم ترین خدمات آقا محمدعلى، گسترش تشیّع در غرب ایران است، به گونه اى که در کتاب «تاریخ تشیّع در کرمانشاه» از خاندان «آل آقا» به عنوان مهم ترین خاندان شیعى کرمانشاه، به تفصیل بحث شده است.

در هر حال، خاندان «آل آقا» نه فقط یکى از خاندان هاى شیعى کرمانشاه، بلکه یکى از خاندان هاى مهم و پرآوازه ایران به شمار مى رود و مجتهدان بسیارى از این خاندان برخاسته اند. جالب این که شهید آیت الله صدوقى، خاندان آیت الله یثربى در کاشان، شهیدان واحدى از فدائیان اسلام و آیت الله سید مرتضى نجومى همگى از نوادگان دخترى آقا محمدعلى کرمانشاهى محسوب مى شوند.

نفوذ معنوى این دانشمند فرزانه در بین توده هاى مردم و دستگاه حکومتى، باعث تحوّلات گوناگون بود از قبیل:

1. عمران و آبادى کرمانشاه.

2. وفور انواع کالاهاى ضرورى.

3. گسترش و زیبایى شهر.

4. رشد شهر به گونه اى که از بلاد بزرگ محسوب مى شد.

5. ساخت مسجدها و مدرسه ها.

6. گردآمدن اصحاب معرفت و طلاب در آن.

7. ساخت حمام عمومى.

8. ساخت کاروان سرا.([8])

بى شک تحوّلِ فرهنگى و گسترش «حوزه علمیه کرمانشاه»، ثمرات بى شمارى در پى داشته که از آن جمله هجرت دانشوران است. یکى از نویسندگان در این باره مى گوید:

«افاضل و علماى بسیارى در خدمتش به استفاده علوم مشغول بودند و از آن جمله اند:...سید محمدمهدى طباطبایى و میر سید على طباطبایى.»([9])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

No image

محمد علی کرمانشاهی

جدیدترین ها در این موضوع

No image

علل زوال ادریسیان

زید بن علی بن حسین بن علی بن أبی طالب(علیهم السلام) با قیام علیه حکومت هشام بن عبدالملک(72-125 هجری)، پایه گذار مکتب زیدیه در جهان اسلام شد. این گروه که بواسطه انتساب نامشان به نام زید بن علی، به این شهرت رسیده‌اند، در اصطلاح دانش فرقه شناسی، شاخه‌ای از مذهب تشیع می‌باشند که پیروان آن اعتقاد به امامت زید را نیز به همراه دارند.
No image

تقابل دیدگاههای مخترعه و مطرفیه

زیدیه در لفظ به گروهی که منسوب به زید بن علی بن حسین ابن علی بن أبی طالب(علیهم) هستند، اطلاق می شود[1]. اندیشه «منصوص بودن امامت» و اعتقاد به وجود نص بر امامت اهل بیت(ع) نقطه پیوندی است که زیدیه و امامیه را تحت عنوان عام «تشیع» قرار می‌دهد.[2]
No image

ناصریه

No image

مطرفیه

No image

ابراهیمیه

پر بازدیدترین ها

No image

فرقه زیدیه

No image

فرقه جارودیه Jarvdyh

No image

فرقه بتریه Btryh

No image

ناصریه

Powered by TayaCMS