دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی علامه سید محمد حسین فضل الله

No image
فعالیت های سیاسی علامه سید محمد حسین فضل الله

در عرصه هاى سیاسى

علاّمه فضل الله در نجف اشرف، همراه با تحصیل و تدریس، با شهید آیت الله سیّد محمّد باقر صدر در ایجاد حرکت سیاسى در عراق همکارى کرد.

همچنین وى از سال 1378 ق. در زمینه مسائل سیاسى با شخصیت هاى علمى و فرهنگى کشورهاى عربى و سرزمین هاى حوزه خلیج فارس ارتباط داشت و همواره مى کوشید در این برنامه ها با مرجع وقت شیعیان، آیت الله سید محسن حکیم، هماهنگى هاى لازم را انجام دهد.

وقتى او به لبنان رفت، سرپرستى حرکت اسلامى را عهده دار شد و در نخستین سال هاى تأسیس حزب الله، نام او با تشکیلات مزبور، ارتباط عمیقى یافت. در هنگام تأسیس حزب الله، کسانى که از گروه هاى اسلامى مختلف به آن ملحق شدند، وى را اسوه اى شمردند که تجلّى بخش باورهاى آنان است[16].

علاّمه فضل الله در اغلب مراسم اصلى و جلساتى که به دعوت حزب الله برگزار مى شود، به سخنرانى مى پردازد. وى در این باره مى گوید:

«این که وسایل ارتباط جمعى جهانى از من به عنوان مرشد روحى و معنوى حزب الله یاد مى کنند، ناشى از این است که اغلب این برادران مؤمن و مبارز، در نمازهاى جمعه و جماعت که به امامت من تشکیل مى شود و یا در درس ها و سخنرانى هاى من حاضر مى شوند و این حرکت که امروزه در شکل حزب الله مى باشد، ارشادهاى معنوى و مذهبى خود را از من دریافت مى کند.»

به دلیل همین فعالیّت هاى تبلیغى و فرهنگى علاّمه فضل الله، در جهت رشد فکرى و سیاسى نیروهاى حزب الله و دیگر حرکت هاى شیعى لبنان بود که وى چهار بار مورد سوء قصد قرار گرفت و در واقع موقعیّت محورى وى در میدان هاى سیاسى ـ اجتماعى لبنان، خشم و نفرت دشمنان و منافقان را برانگیخت و مزدوران استکبار که توان تحمل چنین پرتوافشانى هایى را نداشتند، تصمیم گرفتند او را از میان بردارند که در این راه موفق نشدند.

افواج المقاومة اللبنانیة (حرکت المحرومین و جنبش امل) به منظور متشکل شدن جوانان لبنان، توسط امام موسى صدر و شهید دکتر مصطفى چمران و با استعانت از افق فکرى علاّمه فضل الله و مرحوم محمّدمهدى شمس الدّین بنیان نهاده شد. علاّمه فضل الله با سخنرانى و برگزارى، جلسات پرسش و پاسخ، معارف مفید وآموزنده را در اختیار جوانان قرار مى داد و با این زیر بناى فکرى، سازمانى شکل گرفت که در برابر دشمن صهیونیستى مقاومت مى کرد و در اتّحاد و همسویى نیروهاى انقلابى و رسیدگى به امور رفاهى و معیشتى شیعیان لبنان بسیار تأثیر گذار بود[17].

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌های ۳‌ گانه در سبک زندگی سالم از نگاه امام حسن(ع)

روش‌های ۳‌ گانه در سبک زندگی سالم از نگاه امام حسن(ع)

شیعه باید فلسفه و سبک زندگی خود را از امامان معصوم(ع) بیاموزد و بدان پایبند باشد.
No image

مدیریت رنج

پر بازدیدترین ها

حیات طیبه، سبک زندگی قرآنی

حیات طیبه، سبک زندگی قرآنی

سبك زندگي صحیح در قرآن بر‌اساس توحید‌مداری است. يك زندگي خدا‌محور همراه با امنيت و آرامش و به دور از دغدغه‌هاي دل‌هره آور. در عصر حاضر، برخلاف پیشرفت علم و تکنولوژی، بشر با انواع تهاجم‌های دینی و فرهنگی روبه‌رو است، که...
بررسی عوامل تربیتی - عاطفی فرزندان در خانواده

بررسی عوامل تربیتی - عاطفی فرزندان در خانواده

نتایج پژوهش بیانگر آن است که عواملی همچون: هم‌سویی بینش‌ها و باورهای مذهبی، اندیشه از خود دانستن وجود فرزند، انسان‌دوستی، محبت، خوش‌رويي، ابراز عواطف مثبت، توجه به امنیت روانی و الگودهی از جمله عوامل تربیتی - عاطفی فرزندان در نهاد خانواده هستند که در آموزه‌های معصومان علیهم السلام بر آنها تأکید شده است.
شادی و نشاط در سبک زندگی اسلامی

شادی و نشاط در سبک زندگی اسلامی

ساختار وجودی انسان به‌گونه‌ای است که تفریح و شادی و نشاط از نیازهای اساسی او محسوب می‌شود؛ چراکه روح و جسم انسان بعد از مدتی فعالیت خسته شده و نیاز دارد با راهکارهایی این خستگی را از خود دور کند. اما روش‌هایی که شهروندان برای شادی و نشاط بر می‌گزینند مختلف بوده ...
مشارکت شهروندی در سبک زندگی اسلامی

مشارکت شهروندی در سبک زندگی اسلامی

اگر سبک زندگی مردم به‌گونه‌ای باشد که از شهروند فعال به شهرنشین تنزل پیدا ‌کنند، نه تنها شاهد رشد و تعالی شخصیت مردم و استخراج توانایی‌های افراد...
Powered by TayaCMS