دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آل زیار

No image
آل زیار

مؤسس این سلسلۀ، مرداویج بن زیار از دلاوران گیلان بود که سودای پادشاهی وبرقراری استقلال ایران را در سرداشت وی ابتدا از طرفداران علویان طبرستان واز اتباع اسفاربن شیرویه بود. وقتی مقتدر ،خلیفۀ عباسی، به سرکوب قرمطیان مشغول بود از امیر نصر سامانی خواست با استفاده از اسفاربن شیرویه ومرداویج زیاری که در پناه او بودند به قلمرو علویان طبرستان حمله کند وی سپاهیانی از خراسان در اختیار آن دو قرار داد آنان طبرستان را فتح وحسن بن زید علوی را مغلوب کردند. مدتی بعد مرداویج، اسفاربن شیرویه را به دلیل بد رفتاریش با مردم کشت و پس از غلبه بر لشکر خلیفه عباسی بر طبرستان وگرگان مسلط شده در غرب قلمرو سامانیان و به خیال تجدید عظمت وشاهنشاهی ایران حکومتی تشکیل داد اما به خاطر اعمال خشونت نسبت به لشکریان ترک خود در سال 323 ه‍.ق کشته شد. پس از او با برادرش وشمگیر (323-357 ه‍.ق) که در ری بود بیعت کردند.

اما نصربن احمد سامانی سپاه او را در گرگان،ری وطبرستان شکست داد از سوی دیگر رکن الدوله دیلمی بار دیگر بر طبرستان وگرگان دست یافت. لذا وشمگیر به دربار سامانیان پناهنده شد و در سال 357 درگذشت.

پس از او پسرش ظهیر الدوله بیستون به حکومت رسید و با رکن الدوله مصالحه کرد.

بعد از بیستون برادرش قابوس(366 تا 403 ه‍.ق) بر گرگان وطبرستان استیلا یافت و پس از جنگی با دیلمیان با مجدالدوله صلح کرد درگیلان وطبرستان دوباره تشکیل حکومت داد.

قابوس پادشاهی عادل و هنرپرور وآگاه به علوم وفنون ولی در سیاست وبرخورد با لشکریان بسیار خشن بوده است و به اندک جرمی مجازات سختی می‌کرد وی حاکم استرآباد را به اندک تهمتی کشت در پی این حادثه لشکریان با پسرش منوچهر را به حکومت بیعت کردند و قابوس ناچار حکومت را به او تسلیم نمود وخود به عبادت مشغول شد تا در سال 304 ه‍.ق درگذشت.

قادر خلیفه عباسی منشور حکومت طبرستان ومتصرفات دیگر را برای منوچهر نوشت واو را فلک‌المعالی لقب داد.او نسبت به سلطان محمود غزنوی اظهار اطاعت نمود وسکه و خطبه به نام او زد. وی سلطنتی آرام داشت تا در سال 420 ه‍.ق درگذشت.

پس از وی انوشیروان به حکومت رسید اما چون طفلی خرد بود، باکالیجار (باکلنجار) از سوی او حکومت می‌کرد. در این زمان سلجوقیان بر غزنویان غلبه کرده آل زیار،دست نشاندۀ سلجوقیان گشت.

بالاخره در دورۀ ملک‌شاه سلجوقی، حسن صباح در سال 270 ه‍.ق به حکومت صدوپنجاه سالۀ آل زیار بر دیلم وطبرستان خاتمه داد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان تفکر عامل شناخت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان تفکر عامل شناخت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نور هدایت و ولایت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نور هدایت و ولایت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان حقیقت توحید و بندگی و معرفت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان حقیقت توحید و بندگی و معرفت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نعمت ولایت، نعمت حقیقی

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نعمت ولایت، نعمت حقیقی در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان معنا ، مفهوم و عوامل انتظار

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان معنا ، مفهوم و عوامل انتظار در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان ولایت شرط قبولی ایمان

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان ولایت شرط قبولی ایمان در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان معرفت ؛ شرط همراهی ولایت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان معرفت ؛ شرط همراهی ولایت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان ولایت پذیری در پرتوی زیارت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان ولایت پذیری در پرتوی زیارت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان اصول و پایه های فرهنگ انتظار

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان اصول و پایه های فرهنگ انتظار در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان شناخت ولایت و ولایتمداری

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان شناخت ولایت و ولایتمداری در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
Powered by TayaCMS