دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

وجوب نماز جمعه

No image
وجوب نماز جمعه

وجوب نماز جمعه

آیت الله ارباب نماز جمعه را وجوب عینى مى دانست لذا براى برپایى آن اهتمام ویژه داشت در این باره، یکى از شاگردانش مى گوید:

«تمام روزهاى جمعه حدود ساعت 9 صبح، ایشان در حمّام محلّه بودند، خضاب مى کردند و نظافت مى نمودند غسل جمعه را در حمّام انجام مى دادند ]و ایشان[ با توجه به این که نماز جمعه را واجب مى دانستند، مى خواستند غسل جمعه انجام شود بر نماز جمعه اصرار داشتند حتى در همان کهولت سن »([36])

نماز جمعه ایشان «حال بخصوصى داشت همه این نماز حال بود ما مى گفتیم: شما حالى دارید مى فرمودند: شما آخوند کاشى را ندیده بودید وقتى آخوند به طرف خدا مى ایستاد و نماز مى خواند، استخوان هاى سینه اش مى لرزید و حالتى داشت که همه در و دیوار مدرسه صدر جذب مى شد »([37])

خطبه هاى نماز جمعه او «در تقویت روحیه معنوى افراد خیلى مؤثر و مفید بود شخصى گفته بود که این خطبه ها از جهت موعظه بودن آن، براى یک هفته ما بس است »([38])

وى «براى اجراى نماز جمعه چه زحماتى را متحمل شدند و چقدر جا عوض کردند ]ابتدا [مسجد گَرَکْ یَراقْ([39])ها ـ بر روى یک حصیر کهنه، زیر یک درخت توت قدیمى ـ بود سپس مسجد حکیم، مسجد در کوشک، مسجد جامع، مسجد رهنان، مسجد مرحوم حجت الاسلام صدیقین، منزل شخصى برادرش حاج عبدالعلى ارباب و بالاخره ]محله[ گورتان در راه نجف آبادایشان خود را موظف مى دانستند که حدّ شرعى فاصله نماز ]جمعه[ را رعایت کنند و به همین دلیل فاصله را دائماً افزودند ]تا به خارج شهر اصفهان محله فوق الذکر کشیده شد[ البته عمق مطلب اخلاق ستوده آن بزرگوار بود که نمى خواستند اقدام ایشان کمترین بار خاطرى براى نمازگزار (امام جمعه) دیگرى در حول و حوش ایشان باشد »([40])

درآن زمان، نمازجمعه دراصفهان توسط امام جمعه اصفهان (آقامحمّدمهدى سلطان العلماء ) و در محله گورتان توسط حاج آقا رحیم ارباب و در علویجه - 70 کیلومترى اصفهان ـ توسط آیت الله سید میرزا هادى طباطبایى رفیعى اقامه مى شد و از آن زمان تاکنون ادامه دارد

«آقاى ارباب دلیل مهمشان بر وجوب تعیین نماز جمعه در دوران غیبت کبرى، همین بسط ید علماى شیعه بود بسط ید علماى شیعه را ایشان دلیل بر وجوب تعیینى مى گرفتند، چون در زمان ائمّه(علیهم السلام) بسط یدى بود، آن ها نماز جمعه را اقامه مى کردندمثلا امیرالمؤمنین على(علیه السلام) در پنج سال حکومتشان و یا امام حسن مجتبى(علیه السلام)در شش ماه حکومت خود »([41])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان تفکر عامل شناخت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان تفکر عامل شناخت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نور هدایت و ولایت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نور هدایت و ولایت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان حقیقت توحید و بندگی و معرفت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان حقیقت توحید و بندگی و معرفت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نعمت ولایت، نعمت حقیقی

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نعمت ولایت، نعمت حقیقی در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان معنا ، مفهوم و عوامل انتظار

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان معنا ، مفهوم و عوامل انتظار در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان شرط وصال امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان شرط وصال امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان معنای ولایت پذیری و ضرورت این امر

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان معنای ولایت پذیری و ضرورت این امر در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد رفیعی با عنوان تکبر و خود بزرگ بینی

سخنرانی استاد رفیعی با عنوان تکبر و خود بزرگ بینی در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان ولایت امام علی علیه السلام

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان ولایت امام علی علیه السلام در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان اهمیت یاد قیامت

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان اهمیت یاد قیامت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
Powered by TayaCMS