دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ریا و خودنمایی

ریاکار دارای ظاهری زیبا و آراسته و باطنی علیل و خراب است.
ریا و خودنمایی
ریا و خودنمایی

ریا و خودنمایی

قال علی (ع): «المُرائی ظاهِرُهُ جَمِیلٌ و باطِنُهُ عَلِیلٌ» (تصنیف غررالحکم و دررالکلم، حدیث 7187)

یکی از صفات زشتی که در قرآن و روایات، مورد مذمّت و نکوهش قرار گرفته، صفت ریا و خودنمایی است. شخص ریاکار، اگرچه ظاهر عملش نیکو است، ولی در باطن، قصد نمایاندن خود و عملش به دیگران را دارد. چنین شخصی کارهای خود را نه برای خدا، بلکه برای جلب توجّه مردم و خوش‌آمد آنها انجام می‌دهد. او اگرچه نماز می‌خواند؛ ولی قصد او صرفا ریا و خودنمایی است.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:

«فَوَیلٌ لِلمُصَلِّینَ الذّینَ هُم فِی صَلاتِهِم ساهُونَ الذّینَ هُم یُراءُونَ»[1]

پس وای بر نمازگزاران، کسانی که در نمازشان از یاد خدا غافلند. کسانی که اگر عملی را به‌جا آورند، با قصد ریا و خودنمایی به‌جا می‌آورند.

فقهاء و بزرگان سیر و سلوک، هیچ چیزی را در تباهی و خسران، بدتر از ریا و تظاهر معرفی نکرده‌اند. ریا مانند خوره از درون، عمل را از بین می‌برد و آن را بی‌محتوا می‌سازد.[2] بنابراین انسان باید با نیّت خالص و قصد قربت اعمال عبادی خویش را انجام دهد.

امام صادق (ع) حدیث قدسی‌ای را روایت کرده است، که خداوند می‌فرماید:

«أنا خیرُ شریکٍ فَمَن عَمِلَ لی و لغیری فهُوَ لِمَن عَمِلَ لَهُ غَیرِی»[3]

من بهترین شریکم؛ چراکه از تمام سهم خودم، هرقدر هم زیاد باشد، صرف نظر می‌کنم و همه آن‌را به شریکم می‌دهم. یعنی هر عبادتی که برای جلب رضایت خداوند به‌جا آورده نشود، خداوند آن‌را قبول نمی‌کند و ریاکار و عبادتش را به مردم واگذار می‌کند.

انسان باید همواره مراقب اعمال خود باشد تا به این صفت زشت مبتلا نشود؛ چراکه در برخی مواقع ریا به‌صورت آشکار نمود ندارد. در ریای خفی انسان متوجه ریای خود نیست و حتی شاید آن‌را مخلصانه تلقّی کند.

برای اینکه انسان متوجه شود که نیت او خالص است یا نه راه‌های متعددی وجود دارد که یکی از آنها این است که انسان انگیزه و هدف غیر خدایی عمل را بسنجد.[4]

در حالات شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح‌الجنان آمده است که ایشان در مسجد گوهرشاد نماز جماعت ظهر می‌خواندند و بعد از نماز، مردم را موعظه می‌کردند و جمعیت زیادی هم شرکت می‌کردند. یک روز که او، همراه جمعیت به طرف مسجد می‌رفت، ناگهان از وسط راه برگشت و به مردم گفت: نماز را با فلان شخص اقامه کنید! وقتی علت را از او پرسیدند، جواب داد: وقتی سیل جمعیت را با این شور و شوق برای شرکت در نماز و سخنرانی خودم دیدم، با خود گفتم: به به عباس! این همه جمعیت به خاطر تو به مسجد می‌آیند. بی‌درنگ به خودم نهیب زدم؛ که چرا این فکر در تو راه یافت. این بود که ترجیح دادم که جلوی نفس خودم را بگیرم.[5] آری این است مبارزه مردان بزرگ در عرصه علم و عمل، با نفس خود، چراکه انسان اگر اندکی از خود غافل شود، اعمال خوب خود را با ریا و خودنمایی از بین می‌برد.

    پی نوشت:
  • [1]. ماعون/46.
  • [2]. مهدوی کنی، محمد رضا؛ نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1372، چاپ دوم، ص438.
  • [3]. علامه مجلسی، بحار الانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، 1404هق، ج 69، باب116، ص 288.
  • [4]. مصباح یزدی، محمدتقی؛ به‌سوی او، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1382، ص288.
  • [5]. مدرّسی، محمدتقی؛ معراج روح در مکتب اهل بیت، تهران، محبان‌الحسین، 1381، ص20.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
Powered by TayaCMS