دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیا «قسمت بودن» در ازدواج از نظر اسلام صحیح است؛ یعنی مشخص است که در آینده با چه فردی ازدواج می‌کند؟

No image
آیا «قسمت بودن» در ازدواج از نظر اسلام صحیح است؛ یعنی مشخص است که در آینده با چه فردی ازدواج می‌کند؟

پرسش:

آیا «قسمت بودن» در ازدواج از نظر اسلام صحیح است؛ یعنی مشخص است که در آینده با چه فردی ازدواج می‌کند؟

پاسخ:

پاسخ: اول: مقصود از قسمت بودن واژۀ «قسمت» که در روایات از آن به «قضا و قدر» یا همان «تقدیر و سرنوشت» تعبیر می‌شود، در بین مردم به معنای «توفیق» نیز به کار می‌رود که البته با دقتی در مورد آن، به همان معنای «تقدیر و سرنوشت» است، برای مثال؛ به کسی می‌گوییم: آیا به کربلا برای زیارت رفته‌ای؟ می‌گوید: «قسمت نبود». دوم: راستی چرا برخی در هر‌جا و سر هر مسئله می‌گویند: قسمت این بود؟ پاسخ آن را از دو جهت می‌توان بررسی کرد: نگاه اول: گاهی به خاطر کم‌کاری، بی‌احتیاطی و آگاهی نداشتن کلمۀ «قسمت» بر زبان آورده می‌شود. با بی‌احتیاطی به ماشین شخصی می‌زند، می‌گوید قسمت بود، آگاهی از مسئله‌ای ندارد و به نوعی دچار گرفتاری می‌شود، می‌گوید قسمت این بود و هزاران قسمت گفتن دیگر از این قبیل. آری، درست است که به نوعی تقدیر الهی بوده است، ولی چرا او دقت نکرده است؟! می‌توانست احتیاط کند تا تصادف نکند، می‌توانست علم و آگاهی کسب کند تا گرفتار نشود؛ زیرا اراده انسان هم، جزء تقدیر الهی است. حال در این موارد چون شخص به ماشینی زده و دچار گرفتاری شده است، برای اینکه مقداری از فشار عصبی و روحی‌اش کم شود، می‌گوید: «قسمت بود و خدا این طور خواسته بود» که البته «انصاف» هم در اینجا به‌خوبی نمایان است؛ زیرا خداوند قوانین و سنت‌های هستی را به او معرفی کرده و به او علم و آگاهی و اراده داده بود و او باید با «علم و آگاهی» و «اراده» خود راه صحیح را انتخاب می‌کرد تا دچار مشکل نشود. نگاه دیگر: تمام جوانب کار در نظر گرفته می شود و با تحقیق، مشورت و نیز رعایت نکات مختلف ازدواج صورت می پذیرد؛ آن گاه سخن از «قسمت بودن» نیز مطرح می گردد؛ این «قسمت» یعنی همان قضا و قدر صحیح؛ همان سرنوشتی که برایمان رقم خورده است؛ یعنی حال که به تمام وظایف خود عمل کرده‌ و هیچ کوتاهی نکرده‌ایم، می‌توانیم ادعا کنیم که «قسمت» بود. و بالاخره همان سرنوشتی که باید بدان راضی باشیم؛ همان گونه که امام حسین(علیه السلام) در آخرین لحظات عمر گرامی اش فرمود: «صبراً علی قضائک یا رب لا اله سواک»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان تفکر عامل شناخت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان تفکر عامل شناخت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نور هدایت و ولایت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نور هدایت و ولایت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان حقیقت توحید و بندگی و معرفت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان حقیقت توحید و بندگی و معرفت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نعمت ولایت، نعمت حقیقی

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نعمت ولایت، نعمت حقیقی در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان معنا ، مفهوم و عوامل انتظار

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان معنا ، مفهوم و عوامل انتظار در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.

پر بازدیدترین ها

No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان شناخت واقعی خداوند

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان شناخت واقعی خداوند در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نور هدایت و ولایت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان نور هدایت و ولایت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان معنا ، مفهوم و عوامل انتظار

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان معنا ، مفهوم و عوامل انتظار در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان تفکر عامل شناخت

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان تفکر عامل شناخت در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان ولایت شرط قبولی ایمان

سخنرانی استاد میرباقری با عنوان ولایت شرط قبولی ایمان در رابطه با موضوع عقائد در این قسمت قرار دارد.
Powered by TayaCMS