مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
سنجش دینداری در بستر فرهنگ بومی
22 تیر 1404, 13:6
✍️حبیبالله اسداللهی
سنجش دینداری در بستر فرهنگ بومی
در بررسی وضعیت دینداری مردم ایران، معمولاً با مجموعهای از سنجههای کمّی مواجه هستیم که سعی دارند دینداری را در قالب رفتارهای ظاهری، مناسکگرایانه یا التزامهای فرمی بسنجند؛ مانند میزان پایبندی به نماز، حضور در مساجد، حجاب زنان، پرداخت خمس و زکات. باورها و اعتقاداتی همچون توحید و معاد که جایگاه زیربنایی در دینداری دارند نیز با قالبهای کمی مورد سنجش قرار میگیرند. این رویکرد که عموماً متأثر از سنتهای تحقیقاتی غربی نظیر مقیاس گلاک و استارک وارد فضای مطالعات دینی ایران شده است، علیرغم تلاشهای مفید برای ساخت مقیاسهای بومی، گاه چنان چارچوب صلبی بر ارزیابیهای دینی تحمیل میکند که از درک لایههای ژرفتر دینداری بازمیماند.
دینداری در چنین دستگاه مفهومیای، صرفاً بهمثابه امری قابل شمارش، سنجش و رتبهبندی تلقی میشود؛ حال آنکه در زیستبومهای متنوع فرهنگی ـ اجتماعی ایران، دینداری گاه با چنان صورتهای زیسته، درونی و اجتماعیای ظهور مییابد که در هیچیک از سنجههای رسمی ثبت نمیشود. تجربهی میدانی من در شهر پلدختر که شهری نسبتاً کوچک و کمتر مرکزگرا است، حامل شواهدی از نوعی دینداری ناپیدا، نرم، درونی و انسانی بود که عمیقاً با بافت فرهنگی، خُلقی و زیستی مردم گره خورده و از چارچوبهای رسمی سنجش دینداری فاصله دارد.
نخستین چیزی که در جریان این سفر تبلیغی، نظرم را جلب کرد، نحوهی تعامل مردان با زنان در عرصهی عمومی بود. برخلاف بسیاری از فضاهای شهری دیگر که نگاه ابزاری، جنسیزده یا کنترلگر بر زنان سایه افکنده است، آنجا نوعی نگاه انسانی، آرام و عاری از شیئوارگی درباره زنان وجود داشت. نه از چشمهای مزاحم خبری بود و نه از متلکپراکنی. این تجربهی زیسته، نه به معنای انکار آسیبهای جنسیتی در کلیت جامعهی ایران، بلکه نشانهای از تفاوتهای فرهنگیِ عمیق میان خردهفرهنگهاست که در الگوهای سنجش رسمی نادیده گرفته میشوند. روابط میان زن و مرد در پلدختر، در چارچوبی از احترام، اعتماد و آرامش شکل گرفته بود که یادآور نوعی دینداری اجتماعی غیررسمی است. این رابطه نه بر پایهی اضطراب جنسی، بلکه بر مبنای مشارکت انسانی، تجربهی روزمره و اخلاق بومی استوار است. دینداری در سنت اسلامی نیز، تنها در پیروی مناسکی خلاصه نمیشود؛ بلکه در خلق نیکو، حسن ظن و آرامشبخشی اجتماعی ریشه دارد.
از دیگر نشانههای مهمی که توجه مرا جلب کرد، خلق آرام و پرهیز از خشونت در رفتارهای روزمرهی مردم بود. در فضای شهریای که تنش، نزاع و خشونت کلامی در برخی نقاط ایران نگرانکننده شده، این مردم با ملایمت، صبوری و مدارا زندگی میکنند. به نظر میرسد این ویژگی نه فقط محصول شرایط اقتصادی یا جمعیتی، بلکه نشانهای از نوعی منش اخلاقی ریشهدار است که دین، بهمثابه نهاد فرهنگی، درونی کرده است.
آنچه دین را در یک جامعه زنده نگه میدارد، بیش از هر چیز، پیوند آن با زندگی روزمرهی مردم است. دینداری اگر از متن زندگی جدا شود و تنها به شکلی از نمایش مناسکی تقلیل یابد، دیگر نمیتواند کنش اجتماعی معناداری تولید کند. در پلدختر، با نوعی دینداری مبتنی بر اخلاق زیسته مواجه بودم که در آن، معیار دینداری نه زبان، بلکه عمل است. مردمی که اهل دعوا نیستند، از حال یکدیگر خبر دارند، نسبت به هم احساس مسئولیت میکنند و بیهیاهو زندگی را بر پایهی شفقت میسازند.
مهماننوازی یکی دیگر از عناصر پررنگ دینداری در این منطقه بود. برخلاف تصوری که دینداری را از مسیر فردیسازی میبیند، در اینجا دینداری عمیقاً اجتماعی و مرتبط با فرهنگ مهماندوستی بود. پذیرش غریبه، مراقبت از او، گشودگی فرهنگی و سخاوت در برخورد با مهمان، همگی صورتهایی از یک زیست دینیاند که به جای زبان نظری، با زبان بدن، رفتار و کنش جمعی بیان میشوند. در متون دینی ما نیز، بارها بر کرامت مهمان و آداب مهماننوازی تأکید شده است. این مردم، بیآنکه در کلاسهای اخلاق اسلامی شرکت کرده باشند، این اخلاق را زندگی میکردند.
در بطن همهی این مشاهدات، میتوان پرسشی کلیدی را طرح کرد: آیا سنجههای رایج دینداری در ایران، اساساً توانایی درک چنین الگوهایی از زیست دینی را دارند؟ به نظر میرسد پاسخ منفی است؛ چرا که این سنجهها عمدتاً از بیرون طراحی شدهاند؛ بهگونهای که نه بافت محلی را میشناسند، نه زبان فرهنگی مردم را درک میکنند و نه به صورتهای زیستهی دینداری توجه دارند. در چنین وضعیتی، امکان خطای معرفتی در سنجش دینداری بسیار بالاست. این مسئله از آنرو مهم است که سیاستگذاریهای فرهنگی و دینی، عمدتاً بر پایهی همین سنجههای رسمی شکل میگیرد. وقتی دستگاه فرهنگی یک کشور، دچار خطای مفهومی در درک دینداری مردم خود شود، نمیتواند سیاستهای دینی مؤثری طراحی کند. نتیجهی چنین وضعیتی، فاصله گرفتن بیشتر مردم از نهادهای رسمی دین و شکلگیری شکاف میان دینداری زیسته و دینداری رسمی خواهد بود.
اگر بخواهیم به الگوی کاملتری از سنجش دینداری در ایران برسیم، به چرخشی مفهومی نیازمندیم. این چرخش باید بتواند دینداری را نه در قالب دادههای خام و کمّی، بلکه در متن تجربهی زیستهی مردمان درک کند. دینداری، مفهومی چندلایه و زمینهمند است که تنها در بستر فرهنگی، تاریخی و زیستیِ مردمان معنا مییابد. سنجههایی که فاقد حساسیت فرهنگی و زمینهگرایی باشند، نمیتوانند بیانگر واقعیت دینداری در جامعهی متکثر ایرانی باشند.
سنجش دینداری در بستر فرهنگ بومی
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
بنیان های نظری فرهنگ غرب در بوته نقد
26 تیر 1404, 21:45
تفسیر روشن
26 تیر 1404, 21:45
رساله اى در بحث با فاضل باغنوى
26 تیر 1404, 21:45
تعریف اخلاق
26 تیر 1404, 21:45
آزمون خانه ــ درخت ــ آدم House – Tree – Person test
26 تیر 1404, 21:45
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
سنجش دینداری در بستر فرهنگ بومی
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
ویترین
یادداشتها
جدیدترین ها در این موضوع
هویت زنانه در تندباد تاریخ
✍️ سعید احمدی
12 تیر 1404, 12:15
سگ کی؟
✍️ سعید احمدی
11 تیر 1404, 17:0
کارهای کثیف
✍️ سعید احمدی
11 تیر 1404, 13:42
الهیات جنگ...
یادداشت
11 تیر 1404, 10:7
در مقابل آمریکا ما چه کسی را داریم؟!...
یادداشت
10 تیر 1404, 9:25
پر بازدیدترین ها
در مقابل آمریکا ما چه کسی را داریم؟!...
یادداشت
10 تیر 1404, 9:25
الهیات جنگ...
یادداشت
11 تیر 1404, 10:7
جنگ، حمله آمریکا و موقعیت عبودیّت
یادداشت | رضا طراوت
5 تیر 1404, 13:47
هویت زنانه در تندباد تاریخ
✍️ سعید احمدی
12 تیر 1404, 12:15
کارهای کثیف
✍️ سعید احمدی
11 تیر 1404, 13:42
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS