دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار باستانی و مذهبی لرستان؛ قدمتی به وسعت تاریخ

No image
آثار باستانی و مذهبی لرستان؛ قدمتی به وسعت تاریخ خرم آباد - خبرگزاری مهر: لرستان استانی با پیشینه فرهنگی و تاریخی بی مثال در غرب کشور پهناور ایران چون نگینی بر گستره زاگرس می درخشد.
به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، لرستان بهشتی از آثار با قدمت تاریخی، مذهبی، منابع طبیعی و طبیعت بکر و ناب با زیبایی زاید الوصف همواره مجالی برای دوستدارن تاریخ و گردشگران جویای طبیعت دست نخورده و ناب بوده است.
هر آنچه از لرستان می توان گفت و نوشت نتها چند بیتی از این مثنوی چندین هزار بیتی است که لرستان با همه وجودش آن را فریاد زده و مشتاقان را با تک تک ابیات خود به دیدار این زیبایی ها فرا خوانده است در این مجال چند بیت از تاریخ و هنر مردم لرستان را بازخوانی می کنیم.
سنگ نوشته، نوشته ای تاریخی بر سنگی مکعبی شکل است که به صورت یکپارچه متصل به صخره ای طبیعی در مرکز شهر خرم آباد (ضلع شرقی - خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپور خواست به خوزستان قرار دارد و نمادی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین است.
ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ نوشته، 344 سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دور تا دور ستون سنگی تحریر شده است که در گذشته به "بردنوشته" معروف بوده است. کتیبه با "بسم الله" شروع شده و موضوع آن مربوط به حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر درچراگاه های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنتهایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ 513 هجری قمری است.
این یادمان فرهنگی مربوط به دوره سلجوقی و به شماره 398 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد جامع بروجرد نیز که در خیابان جعفری این شهرستان واقع شده است، یکی از کهن ترین مساجد "غرب ایران" است. بخش قدیمی این بنا شبستان جنوبی و گنبد آن است که همانند چهارطاقی های زمان ساسانیان می باشد؛ نقشه مسجد از نوع یک ایوانی است و از یک قسمت وسط به ابعاد 10×10 و دو قسمت طرفین به ابعاد 20×10 مترتشکیل شده است همچنین ارتفاع گنبد آن که در وسط بنا ایجاد شده تا کف مسجد نزدیک به 20 متر است و زمان ساخت این بنای ارزشمند تاریخی به عهد سلجوقی بر می گردد.
بر اساس کتیبه های موجود این مسجد در زمان شاهان صفوی در سالهای 1022 هجری، 1023 هجری، 1091 هجری و سرانجام در سال 1209 هجری قمری تعمیر و مرمت شده است. مسجد جامع بروجرد دارای تزئینات آجری و کاشیکاری بوده است که در طول زمان و بر اثر عوامل طبیعی چون زلزله تخریب شده اند.
این بنا مربوط به دوره سلجوقی است و به شماره 228 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مقبره حیات الغیب بروجرد نیز که در کنار رودخانه کشکان و جاده خرم آباد - اندیمشک در بخش معمولان شهرستان پلدختر واقع شده است، یکی دیگر از بناهای مذهبی لرستان است.
بناهای مذکور در جوار هم و بر روی تپه ای مشرف به روستا ی قالبی قرار دارند که یکی بزرگتر(‌حیات الغیب: محمد بن احمدرضی الدین از اعقاب امام موسی کاظم (ع) ) و دیگری کوچکتر (گنبد الیاس: شهاب الدین الیاس لنبکی از حکمرانان لرکوچک) است.
پلان مقبره حیات الغیب به صورت مستطیل بوده و معماری آن از یک ورودی (کفش کن) و مقبره با پلان مربع که گنبدی به سبک نار دو پوسته بر پایه ای مدور کوتاه بر روی آن قرار گرفته، تشکیل شده است. بر بالای فضای داخلی مقبره نقاشیهایی با نقش کبوتر و چند گچبری دیگر به شکل گل دیده می شود. این بناها مربوط به دوره قاجاریه و به شماره 1922 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.
و اما امامزاده زید بن علی از دیگر مکانهای زیارتی لرستان است که در شهرستان خرم آباد واقع شده است. این بنا مربوط به 404 هـ .ق و بنابر کتیبه ای به خط کوفی بنای اولیه آن به فرمان بدربن حسنویه ساخته شده است. این مقبره دارای دو گلدسته مدور آجری در دو طرف است که با کاشیهای زیبایی که کلماتی مقدس بر آن نوشته شده، مزین شده است. بنای کنونی مقبره در سال 1307 هـ .ق ساخته شده است.
درب اصلی حرم از چوبی مخصوص و به شکل زیبایی ساخته شده و آیات و کلمات مقدس با خط نسخ و به طور برجسته بر آن نقش بسته است. بنابر متون کتیبه های موجود مقبره متعلق به زیدبن علی بن حسین بن علی بن طالب (ع) است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
Powered by TayaCMS