دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اصل انتخاب اصلح

No image
اصل انتخاب اصلح پرسش و پاسخ

پرسش:

از منظر اسلام براي واگذاري مديريت ها و مسئوليت ها به افراد، چه اصلي بيشتر مورد تأکيد قرار گرفته است؟

پاسخ:

در اسلام براي انتخاب فرماندهان، مسئولان و مديران روي انتخاب اصلح تأکيد فراواني شده است. چنانکه در تاريخ زندگي پيامبر گرامي اسلام(ص) آمده است که آن حضرت از ميان تمام مسلمانان، جوان بيست و چند ساله اي را به نام «عتاب بن اسيد» براي فرمانداري «مکه» برگزيد، و فرماني به نام وي صادر کرد، و چون انتخاب اين جوان با توجه به کمي تجربيات او، در ميان اصحاب و ياران سؤال انگيز بود، و کمتر موردي در گزينش هاي پيامبر(ص) شبيه آن پيدا مي شد که براي مرکز بسيار حساسي همچون مکه فرد بسيار جواني را انتخاب کند، با يک جمله به تمام سؤالاتي که در اذهان مطرح بود پاسخ داد. حضرت رو به سوي عتّاب کرده و فرمود: اي عتاب! آيا مي داني تو را براي چه به اين مقام برگزيدم؟ و بر کدام قوم فرمانروا کردم؟ تو را فرماندار «اهل الله» عز و جل (اهل حرم و ساکنان مکه) نمودم، و اگر در ميان مسلمانان کسي را براي اين مقام شايسته تر از تو مي يافتم، اين کار را به او مي سپردم! (اسدالغابه، ابن اثير، ج 3، ص 385)

باز در همين زمينه پيامبر اسلام(ص) به صورت يک دستور کلي مي فرمايد: کسي که چيزي از امور مسلمين را برعهده گيرد، پس فردي را عهده دار کار مهمي کند. در حالي که فرد اصلح از او را مي يابد، خيانت به خدا و رسول او کرده است! (الغدير، ج 8، ص 291) و نيز در حديث ديگري از آن حضرت آمده است که: کسي که کارگروهي را برعهده کسي بگذارد که در ميان آن گروه فردي از او شايسته تر پيدا مي شود، خيانت به خدا و رسول خدا و مؤمنين کرده است. (جامع الصغير، جلال الدين سيوطي، ج 1، ص 455)

بنابراين اصل اساسي در تقسيم پستها در حکومت اسلامي و سپردن مديريت ها و فرماندهي به افراد، همان اصل گزينش و انتخاب اصلح و شايسته سالاري افراد است و انحراف از اين خط، يعني جايگزيني ملاک هاي قومي، قبيله اي، جناحي و باندي و نژادي و... خيانتي است به خدا و پيامبر و همه جامعه اسلامي.

در حديث ديگري از رسول خدا(ص) يکي از نشانه هاي قيام قيامت و نابودي جامعه بشريت، سپردن کارها به نااهل شمرده شده است. پيامبر اکرم(ص) مي فرمايد: هنگامي که امانت ضايع گردد، منتظر پايان جهان باش! عرض کردند: اي رسول خدا! منظور از ضايع کردن امانت چيست؟ حضرت فرمود: هنگامي که کارها به دست غيراهلش سپرده شود، منتظر پايان جهان باش! (السياسةً الشرعيه، ص 11)

همچنين امام صادق(ع) مي فرمايد: براي حکمرانان پسنديده نيست که در سه کار کوتاهي ورزند: 1- حفظ مرزها 2- رسيدگي به مظالم و حقوق پايمال شده مردم 3- انتخاب افراد شايسته براي کارهاي خود (بحارالانوار، ج 75، ص 233)

بنابراين يکي از مهم ترين دلايل عقب ماندگي کشورها، فقدان مديران و رهبران شايسته و اصلح در عرصه مديريت و هدايت حکيمانه آن جوامع خواهد بود. به همين جهت کشورهايي که کادرهاي مديريتي کارآمد و قوي را تربيت مي کنند و بر مسند کارها مي گمارند سرعت رشد و تکامل آنها بالا رفته و قله هاي تعالي و پيشرفت را سريعتر طي مي کنند.

روزنامه كيهان، شماره 21713 به تاريخ 12/6/96، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.
Powered by TayaCMS