دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اصلاح مجرمین

No image
اصلاح مجرمین

كلمات كليدي : اصلاح مجرمين، بازپروري، اهداف مجازات‌ها، فلسفه مجازات، زندان، كانون اصلاح و تربيت، مراقبت بعد از خروج

نویسنده : اصغر رسولي آذر

سخن از اصلاح مجرمین مربوط به فلسفه و کارکردهای مجازات است که در طول تاریخ به موازات اِعمال مجازات نگرش‌های متعددی درباره آن مطرح بوده است و امروزه اغلب تحت عنوان کیفر شناسی مطالعه می‌شود.

الف: اندیشه اصلاح

سقراط در مورد اعمال خشونت نسبت به بزهکاران هشدار می‌داده ولی می‌خواست که از طریق آموزش و کارآموزی به مجرمان تعلیم داده شود که چگونه دیگر مرتکب جرم نشوند همچنانکه نقل شده افلاطون معتقد بوده «اگر کسی مرتکب جرمی شد قانون باید به او بیاموزد که دیگر آن را تکرار نکند» و از نظر سِنِک Seneca « اگر مجازات مقصران را تقلیل دهیم می‌توانیم آسانتر آنان را اصلاح کنیم زیرا وقتی فرد اعتبار و آبروی خود را کاملاٌ از دست نداده است در رفتار و کردار خویش دقت و مراقبت بیشتری به خرج خواهد داد».

چنانکه رُسی (Rossi) یکی از سران مکتب نئوکلاسیک «بنتام را به این لحاظ که تنها به ارعاب و سودمندی مجازات توجه کرده و بازپذیری و بازپروری مجرم و اخلاق رانادیده گرفته است سرزنش کرد»

از نظر اسلام نیز بعضی معتقدند « هدف اصلی در مجازات‌های تعزیری اصلاح، تادیب و آماده کردن بزهکار برای یک زندگی سالم و شرافتمندانه در جامعه است»همچنانکه گفته شده « از دیدگاه حقوق جزای اسلامی اگر تغییر و تحول باطنی در مجرم پدید آید و به واقع مجرم اصلاح شود مجازات او لغو می‌شود»بنابراین در خصوص مجرمان دو بینش وجود دارد اول اینکه مجرم بیمار است و دوم اینکه مجرم ناقض قواعد اجتماعی است

به تناسب هر دو بینش، نگرش‌ها در مورد اصلاح مجرمین متفاوت می‌باشد.

ب: اصلاح مجرمین در مقررات ایران

1- قانون اساسی: طبق بند 5 اصل 156 قانون اساسی « اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین» یکی از وظایف قوه قضائیه است؛

2- قوانین عادی: بر اساس بند 1 ماده 2 و بند 5 ماده 3 قانون اقدامات تامینی مصوب 12/2/1339 و ماده 49 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 و تبصره 1 ماده 224 قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 1378 مقنن نسبت به ایجاد کانون اصلاح و تربیت، و نگهداری اطفال و نوجوانان بزهکار در آن، به منظور اصلاح و تربیت آنان اهتمام ورزیده است؛

3- آئین نامه‌ها: در آئین نامه‌های متعددی به اصلاح و بازپروری بزهکاران اشاره شده است از جمله ماده 1 آئین نامه انجمنهای حمایت زندانیان سال 1360 و آئین نامه جدید اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب 26/4/1380 که به موجب ماده 3 آن « زندان محلی است که در آن محکومین قطعی با معرفی مقامات ذیصلاح و قانونی...به منظور اصلاح و تربیت وتحمل کیفر نگهداری می‌شوند.

ج: نهادهای متولی اصلاح مجرمین

در ایران با تکیه بر قوانین و مقررات، نهادهای مختلفی اعم از قضایی و اجرایی برای اصلاح و بازپروری بزهکاران ایجاد شده است:

1- زندان؛

2- کانون‌های اصلاح و تربیت؛

3- مراکز مراقبت بعد از خروج (مستنداٌ به ماده 16 آئین نامه سازمان زندان‌ها ...مصوب 84)؛

4- بیمارستان‌های روانی برای بزهکاران دارای اختلال روانی؛

5- مراکز معالجه معتادین برای بزهکاران معتاد؛

6- سازمان بهزیستی؛

7- ستاد مبارزه با مواد مخدر.

مقاله

جایگاه در درختواره حقوق جزای عمومی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

عوامل امنيت را از نظر آيات و روايات

ما در اين بحث عوامل امنيت را از نظر آيات و روايات بررسي مي كنيم و سعي بر ذكر شاخص هاي ثابت و ماندگار در هر عصر شرايط جوامع ايماني در تمام دوران و ازمان مي باشد.
No image

حقوق شهروندی در حكومت علوی

مقاله حاضر با عنوان حرمت وکرامت انسان در حکومت امام علی(ع) عهده دار تبیین منزلت انسان در حکومت علوی است. بدین منظور ابتدا نگاهی به دیدگاه آن حضرت درباره حکومت می افکنیم.
Powered by TayaCMS