دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امانتداری و راستگویی‌

No image
امانتداری و راستگویی‌

امانتداري و راستگويي‏

علی مهدوی

در بیان ویژگی‌های مومنان

«امانتداری» یکی از اصول اخلاقی است که در قرآن کریم و روایات معصومین(ع)، نسبت به آن تاکید فراوان شده است. قرآن کریم در بیان اوصاف اهل ایمان، با اشاره به وصف امانتداری آنان، می‌فرماید: «والذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون؛ و آنان (مومنان) امانت‌ها و عهدهای خود را رعایت می‌کنند»(مومنون/8). پیامبر اکرم(ص) در توصیف اهل ایمان می‌فرمایند: «امینا علی الامانات؛ مومنان نسبت به امانات مردم امین هستند» نیز فرمودند: «از اخلاق اهل ایمان این است که هر گاه مورد اطمینان و اعتماد مردم واقع شود (و امانتی بدو سپرده شود) خیانت نورزد». از امام زین العابدین(ع) نیز روایت شده است: «المومن لایحدث امانته الاصدقاء؛ مومن به امانت دوستان خود خیانت نمی کند». ‌

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: «ان الله لم یبعث نبیا الابصدق الحدیث و اداء الامانه؛ همانا خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر اینکه دو صفت راستگویی و حفظ امانت جزء برنامه شریعتش بود» همچنین حضرت، مقام والا و ارجمند امیرالمومنین علی(ع) نزد پیامبر اکرم (ص) را مرهون همین دو ویژگی راستگویی و امانتداری می‌داند و می‌فرماید: «فان علیا انما بلغ ما بلغ به عند رسول الله بصدق الحدیث و اداء الامانه؛ همانا علی(ع) نزد رسول خدا(ص) به سبب راستگویی و امانتداری به آن مقام ارجمند رسید». پیامبر (ص) و امامان(ع) همواره فرزندان و اطرافیان خود را به رعایت امانتداری توصیه و سفارش می‌کردند. حضرت علی(ع) می‌فرماید: به خدا سوگند، از رسول خدا در آستانه رحلتش شنیدم که سه بار فرمود: «یا ابا الحسن ادّ الامانه الی البر و الفاجر، فیما قلّ و جلّ حتی فی الخیط و المخیط؛ ای ابوالحسن، امانت را به صاحبش برگردان، خواه صاحب امانت نیک باشد یا بد و آن امانت کم باشد یا زیاد، حتی اگر نخ و سوزن باشد». در روایتی از رسول خدا (ص)، خیانت در امانت از نشانه‌های انسان منافق دانسته شده است: «آیه المنافق ثلاث اذا حدث کذب و اذا وعد خلف و اذا ائتمن خان؛ منافق سه نشانه دارد: دروغگویی، پیمان شکنی و خیانت در امانت».

امانتداری در اسلام به قدری مهم و جدی است که هیچگونه عذری برای ترک آن وجود ندارد و امانت در هر موقعیت و شرایطی، باید به صاحبش باز گردد. امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: «امانت را به صاحبانش بدهید اگر چه آنان قاتلان فرزندان پیامبران باشند». امام سجاد(ع) نیز می‌فرماید: «علیکم باداء الامانه فوالذی بعث محمدا بالحق نبیا لو ان قاتل ابی الحسین بن علی علیهما السلام ائتمننی علی السیف الذی قتله به لادیته الیه؛ بر شما باد به دادن امانت به صاحبش، سوگند به خداوندی که محمد (ص) را به حق به پیامبری برانگیخت هر گاه قاتل پدرم حسین بن علی (ع) همان شمشیر که پدرم را با آن کشت به من امانت دهد، آن را به او برمی گردانم». ‌

در نهج البلاغه در موارد بسیاری سخن از امانت و امانتداری به میان آمده است که غالبا مصداق آن پستها و مقام‌های سیاسی است. امیرالمومنین(ع) خطاب به یکی از یارانش فرمود: «بدان ای رفاعه همانا مقام زمامداری (و پست‌های آن) امانت است، پس کسی که آن را وسیله خیانت قرار دهد لعنت خداوند تا قیامت بر اوست». این روایت بیانگر آن است که زمامداری و پست‌های حکومتی، حق شخصی نیست تا انسان هر گونه که خواست با آن رفتار نماید، بلکه امانتی در دست اوست و باید در رفتار خود نسبت به آن، همه موازین شرعی آن را رعایت نماید و گرنه خود را به خیانت آلوده کرده است.‌یکی دیگر از مصادیق و مظاهر امانتداری، رازداری و حفظ اسرار دیگران است. از رسول خدا (ص) روایت شده است: «المجالس بالامانه و افشاء سرّ اخیک خیانه؛ مطالب خصوصی و محرمانه در مجالس، امانت است و فاش ساختن راز برادرت، خیانت می‌باشد». ‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

ساده زيستي در سيره پيامبر صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ

در جهان سرمایه داری امروز که متأسفانه مبتنی است بر توجه افراطی به نیازها فردی و خودبینی و خودپرستی و هر فرد سعی می کند همه کس و همه چیز را تا می تواند در مسیر اهداف و مقاصد خود به خدمت گیرد و از طرف دیگر شعار مصرف بیشتر و متنوع تر برای لذات بیشتر به نهایت رسیده و مدام توسط رسانه ها و جامعه تبلیغ می شود.
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
Powered by TayaCMS