دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انتشار کتاب اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی

No image
انتشار کتاب اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی برای نخستین بار منتشر شد؛
اندیشه سیاسی آیت ‌الله نائینی
برای نخستین بار کتاب «اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی» منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «اندیشه ‌های سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی» به قلم حجت ‌الاسلام عباس حیدری بهنوئیه و به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد.
حجت ‌الاسلام حیدری بهنوئیه این کتاب را در پنج فصل، یک مقدمه و یک خاتمه سامان داده است.
وی در مقدمه کتاب با بیان این‌که «متخصصان متعهد با آغاز دوره غیبت کبرا (329 ه.ق) خط تولید افکار کلامی،‌ فقهی، تفسیری و غیره را برای رفع مشکلات شیعیان به راه انداختند»، می‌گوید: « ... می‌ توان ادعا کرد که در خط اصلی نظریه ‌پردازی در مورد قدرت سیاسی و مباحث مربوط به آن تا قبل از نائینی یکنواختی حاکم است، اما با ورود نائینی به حوزه نظریه ‌پردازی سیاسی به تدریج گفتمان عدم تعطیل حکومت در زمان غیبت قوت گرفت».
نویسنده،‌ ویژگی مرحوم نائینی را در این می‌ داند که «در برخورد با مدنیت غربی و مفاهیم نوظهور در گفتمان غربی، روشی را برگزیده که به او امکان مواجهه فعال را می ‌دهد. لذا ایشان به دامن تقلید محض از غرب و یا انکار مطلق دستاوردهای بشری نیفتاد و هرگونه پذیرش یا طردی را در چارچوب اندیشیده شده ‌ای صورت داد.
فصل اول کتاب به زندگی و زمانه آیت ‌الله نائینی اختصاص یافته است که شامل سه بخش «دوره رشد و تحصیل»، «دوره فعالیت اجتماعی ـ‌ سیاسی»، «دوره انزوای سیاسی» و «جمع‌بندی» است.
فصل دوم «کلیات» نام دارد که از هفت بخش با عناوین «اندیشه و فقه سیاسی نائینی»، «هدف فقه سیاسی از دیدگاه نائینی»، «ظرفیت منابع فقه سیاسی از دیدگاه نائینی»، «ویژگی‌ های روش نائینی در فقه سیاسی»، «مبانی اندیشه سیاسی نائینی»، «مفهوم سیاست از دیدگاه نائینی» و «شریعت و سیاست از دیدگاه نائینی» تشکیل شده است.
در فصل سوم با عنوان «عقلانیت و فقه سیاسی»، مباحثی چون مدرنیته و اندیشه سیاسی نائینی و عناصر عقلانیت نائینی در فقه سیاسی (که خود شامل زیربخش‌ های عقلانیت اصولی، عقلانیت فلسفی و عقلانیت اجتماعی است) مورد بررسی قرار می‌ گیرد.
حجت ‌الاسلام حیدری بهنوئیه در فصل چهارم سه اصل و سه قاعده را به عنوان «اصول و قواعد فقه سیاسی» بیان کرده است: اصل مشورت، اصل اکثریت (عندالدَوران)، اصل امر به معروف و نهی از منکر، قاعده نفی سبیل، قاعده حرمت اعانت بر گناه و قاعده ملازمه بین حکم عقل و شرع.
«مؤلفه‌ها و عناصر اندیشه سیاسی نائینی» نیز در فصل پنجم مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل، که بیشترین حجم را در میان فصل‌ های پنج ‌گانه کتاب به خود اختصاص داده است، موضوعات کلیدی و مهمی چون فرد و جامعه، مفهوم حکومت، آزادی، اصل مساوات، قانون اساسی، تفکیک قوا و استبداد از دیدگاه آیت ‌الله نائینی بررسی شده است.
در بخش پایانی کتاب نویسنده با بیان این‌که «اروپائیان از درون منابع مسلمانان اصول تمدن و احکام سیاسیه را استخراج کردند، ذهنیت خود را از این اصول سرشار کردند و سپس برای تحقق آن کوشیدند»، آورده است؛ «از دیدگاه نائینی نائینی تمدن غرب در حوزه سیاست همان مفاهیم اسلامی است که عینیت یافته است».
در کتاب‌نامه کتاب نیز بیش از صد و ده کتاب برای مطالعه بیشتر درباره اندیشه سیاسی شیعه معرفی شده است.
«اندیشه سیاسی آیت‌ الله میرزا محمد حسین نائینی» زمستان 1386 در 155 صفحه، دو هزار نسخه و به قیممت 1750 تومان از سوی بوستان کتاب منتشر شده است.
گفتنی است، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی از زیرمجموعه‌ های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی است که پاسخ گویی به پرسش ها و معضل های فکری مربوط به حوزه پژوهشی خود و فراهم ساختن زمینه های لازم برای باز تولید فرهنگ سیاسی ـ دینی و ارائه دانش سیاسی مبتنی بر منابع علوم اسلامی، هویت شناسی و هویت سازی در زمینه فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و علوم سیاسی را به عنوان مهم ترین اهداف خود دنبال می کند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
Powered by TayaCMS