دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اندیشه هاى آسمانى

No image
اندیشه هاى آسمانى

اندیشه هاى آسمانى

اینک نگاهى درس آموز به قریب یک قرن عشق و اندیشه و تجربه و تلاش مى کنیم حرفهایى گوارا از اندیشه هاى ناب و نورانى او بهره مى بریم

«باید از سرعت بى مورد و تند خواندن مضرّ پرهیز کرد توجه به کمیت و مقدار نداشت، به کیفیت و چگونگى تحصیل اندیشید خوب خواندن و دقت لازم موجب تشویق در ادامه تحصیل شده، توفیق انسان را زیاد مى کند، عمق بیشترى براى دانش ایجاد مى شود و تحصیل و تدریس موفق پیدا مى کند و سرانجام در جامعه مفید مى گردد

بنده در نوجوانى، با نشاط فراوان، حدود شانزده ساعت کار علمى و فکرى داشتم و مجهولات و نقاط ابهام درسهایم را به این طریق حل مى کردم نشاط درس براى تحصیل انسان بسیار مفید و ضرورى است انسانى که با نشاط است، خوابش کم اتلاف وقتش کم و صحبتهاى غیر ضرورى اش کمتر است و تمام همتش درس است و تحصیل»

«بنده قبل از سال 42، درس خارج فقه داشتم یک سال هنگام شروع، احساس کردم ساعت درس بنده با درس آقا روح الله ]خمینى [همزمان است، به خاطر تقویت درس ایشان و احترام به آن بزرگوار، درس خود را تعطیل کردم

پس از پیروزى انقلاب - چون دادگاههاى کشور به نظر روح الله عمل مى شد - بنده درس خارج قضا را تعطیل کردم، مبادا نتیجه بحث ما مخالفت با نظرهاى ایشان تلقى شود و موجب اختلاف و یا تضعیف نظام گردد

با اخلاص بسیار و سوز فراوانى که حاج آقا روح الله داشت، براى بنده روشن بود که ائمه، همیشه پشتیبان او خواهند بود از این رو تبلیغات بعضى را براى مرجعیت افراد و قائم مقامى آنها، کارى پوچ و بى حاصل مى دانستم مى دیدم که خدا در این کار نظر ندارد و موفق نمى شوند از همان زمان رهبرى را در آقاى خامنه اى مى دیدم چرا که ایشان ذخیره الهى براى بعد از امام بوده است باید او را در اهدافش یارى کنیم

باید توجه داشت که مخالفت با ولایت فقیه کار ساده اى نیست هنگامى که میرزاى شیرازى بزرگ مبارزه با دولت انگلستان را از طریق تحریم تنباکو آغاز کرد، یک روحانى با او مخالفت نمود و میرزا با شنیدن مخالفت او وى را نفرین کرد همان نفرین باعث شد که نسل او از سلک روحانیت محروم شوند پسر جوانش جوانمرگ شد و حسرت داشتن فرزند عالم به دل او ماند»

«آن موقعى که دست چپ و راستم را نمى شناختم، خداوند متعال مکرر مرا یارى کرده، اکنون اگر بخواهم سراغ وسیله بروم و از او کمک بگیرم، شقاوت است او از وضع من آگاه است و قادر به بر طرف کردن مشکل زندگى من است

چسبیدن به این و آن - در جایى که باور قلبى دارم که حاکمیت مطلق از اوست- خطاست

ما در مسأله مالى - به خاطر تجربیات گذشته - خاطر جمع بودیم که خداى تعالى ما را رها نمى کند ، وظیفه اى را که از طرف خدا بر دوشمان گذاشته شده است، باید بخوبى انجام دهیم تا ببینیم چگونه از ما پذیرایى مى شود آیا کسى که از طرف خداوند مأمور تبلیغ و ارشاد مردم مى شود و از دین و عقاید مردم دفاع خالصانه مى کند، ذات اقدس الهى وى را رها کرده و از او غافل مى شود؟!»

«هیچ چیز به اندازه عمل انسان در ساختن دیگران مؤثر نیست رفتار و حرکات یک انسان وارسته تبلیغ وارستگى است : «کُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم» این که تمام روحانیت به حضرت امام - قدس سره - توجه دارند و ایشان را به عنوان الگو پذیرفتند و به خاطر ادعاهاى امام نیست به خاطر عمل ایشان است آنچه به ایشان این جنبه را داده است - اعمال و رفتار ایشان است ما بیش از شصت سال امام را مى شناختیم ایشان از ابتداى امر متعبد بودند همه مى گفتند ما چنین مرد حکیمى که تا این اندازه به مسائل ائمه و اوضاع امور وارد باشد سراغ نداریم از نظر اخلاق هم ایشان بى نظیر بودند در جلسات نشست امام هم با شاگردانش، مسأله استاد و شاگرد اصلا براى امام موضوع نداشت گاهى ریاست جلسه به دست شاگردان مى افتاد

از ابتداى تأسیس حوزه علمیه قم تاکنون ما براى امام نظیر نیافتیم و همه به خاطر خودسازى و تهذیب ایشان بوده است»،

« بعد از امام اگر بشود به کسى اعتماد کرد به این سید (آیت الله خامنه اى) است ایشان از همه افراد به امام نزدیکتر است کسى که ما به او امید داریم آقاى خامنه اى است باید به او کمک کرد که تنها نباشدشما از ما قبول نمى کنید و تعجب مى کنید ولى این دید ماست نزد ما محرز است سید على خامنه اى»

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

عوامل امنيت را از نظر آيات و روايات

ما در اين بحث عوامل امنيت را از نظر آيات و روايات بررسي مي كنيم و سعي بر ذكر شاخص هاي ثابت و ماندگار در هر عصر شرايط جوامع ايماني در تمام دوران و ازمان مي باشد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
Powered by TayaCMS