دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بررسی فرهنگ پوشش و حجاب در زندگی روزمره ی زنان قم

No image
بررسی فرهنگ پوشش و حجاب در زندگی روزمره ی زنان قم

کلمات کلیدی: پوشش و حجاب، زندگي روزمره، زنان قم، بدن، مد، تمايزيابي، آراستگي، هويت يابي، پوشش راحت، پوشش رسمي، فضاي عمومي و خصوصي

نویسنده : مهدي فرجي – نفيسه حميدي

طرح مذکور به سفارش دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی و در ادامه‌ی طرح «بررسی نگرش زنان نسبت به انواع پوشش‌های رایج» توسط جناب آقای مهدی فرجی و خانم نفیسه حمیدی ‌ در سال 1387 انجام شده است. در طرح قبل نگرش زنان نسبت به حجاب مورد بررسی قرار گرفت. در این طرح وضعیت فعلی پوشش و حجاب به پیمایش گذاشته شده است. مطالب طرح مذکور در پنج فصل کلیات، دیدگاه نظری، تحلیل یافته‌ها، جمع‌بندی و نتیجه‌گیری ارائه گردیده و در نهایت پیوست‌ها آمده است.

هدف اصلی پژوهش بررسی فرهنگ پوشش و حجاب زنان در زندگی روزمره است.

اهداف جزئی‌ عبارتند از:

• ارائه‌ی تصویری از تنوع پوشش و حجاب زنان در زندگی روزمره‌ی زنان شهرستان قم؛

• ترسیم نگرش‌های متنوع نسبت به پوشش و حجاب در شهرستان قم؛

• به تصویر کشیدن اشکال حجاب و پوشش برحسب محیط‌های اجتماعی مختلف و فضاهای فرهنگی متفاوت در شهرستان قم؛

• مشخص کردن نگرش‌ها و عملکرد‌های زیبایی‌شناختی زنان در شهرستان قم نسبت به اشکال پوشش و حجاب در تکمیل مبحث فضاهای فرهنگی؛

• بیان رابطه‌ی بدن و مدیریت بدن با نوع پوشش و حجاب؛

• بیان خاستگاه‌های اقتصادی افراد، اقتصاد پوشش و نسبت آن با انواع پوشش‌ و حجاب.

در مبحث نظری ابتدا پوشش به مثابه‌ی امری دینی یعنی حجاب مد نظر قرار گرفته است. از این منظر نگرش زنان به حجاب از چهار بعد که سه بعد آن نگرشی و یک بعد آن رفتاری است و بر اساس مدل سنجش دین‌داری گلاک و استارک ساخت شده، بررسی گردیده است. در مرحله‌ی بعد پوشش از منظر جامعه‌شناختی بررسی شده است. در این راستا ابتدا نگرش به ترکیب‌ها، حالت‌ها ورنگ‌های پوشش‌های موجود و سپس نگرش به پوشش در پنج بعد تمایزیابی، هویت‌یابی، آراستگی ظاهری، پوشش راحت و پوشش رسمی مورد نظر واقع شده است.

روش تحقیق پیمایش با ابزار پرسش‌نامه است که به صورت کتبی پر شده است. جامعه‌ی آماری، زنان 15 ساله و بیشتر در شهرستان قم 1386 است که بر اساس فرمول برآورد حجم نمونه حدود 600 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند.

شیوه‌ی نمونه‌گیری خوشه‌‌ای چند مرحله‌ای متناسب با حجم (pps) استفاده شده است. در شهرستان قم 60 بلوک به طور تصادفی انتخاب شده است. در هر بلوک با 10 نفر مصاحبه صورت گرفته است.

نتایج اساسی تحقیق نشان می‌دهند:

• زنان فضا را به دو حوزه‌ی عمومی و خصوصی تقسیم می کنند. انتخاب رنگ، حالت لباس از نظر تنگی و گشادی، کلفت یا نازک بودن، بلندی و کوتاهی، هم‌چنین ترکیب‌هایی از لباس‌ها بسیار به این دو حوزه بستگی دارد.

• اکثر زنان در شهرستان قم (76 درصد) لباس‌های با رنگ تیره در فضای عمومی و لباس‌های با رنگ روشن را در فضای خصوصی (4/59 درصد در خانه و 8/55 درصد در مهمانی‌ها و مجالس زنانه) استفاده می‌کنند. در واقع هرچه از میزان عمومی بودن فضا کاسته می‌شود تمایل به استفاده از رنگ‌های روشن بیشتر می‌گردد.

• ترکیب لباس نیز همانند رنگ آن متأثر از فضای عمومی یا خصوصی است. در حوزه‌ی عمومی بیشتر زنان قمی چادری هستند. 88 درصد چادر و مقنعه، 1/73 درصد چادر، 5/61 درصد شلوار و مقنعه استفاده می‌کنند. این در حالی است که در فضای خصوصی مثل خانه، از پوشیدن بلوز و شلوار برای 7/82 درصد و بلوز و دامن برای 55 درصد استقبال می‌شود. نوع پوشش زنان در مقابل نامحرم در خانه 8/83 درصد چادر سفید و رنگی و 7/49 درصد مانتو و شلوار و روسری بوده است.

• حالت لباس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و متناسب با فضا تغییر می‌یابد. اکثر زنان در شهرستان قم یعنی 6/66 درصد از لباس‌های بلند و گشاد برای حوزه‌ی عمومی استفاده می‌کردند. بیشتر آن‌ها با لباس‌های تنگ و جذب (7/89 درصد)، کوتاه (4/83 درصد)، نازک (5/96 درصد)، آستین کوتاه (93 درصد)، شلوارهای کوتاه (8/91 درصد) در حوزه‌ی عمومی مخالف بوده و استفاده نمی‌کردند.

• نتایج مربوط به ابعاد حجاب نشان می‌دهد که 2/92 درصد از زنان قمی اعتقاد به حجاب داشته‌اند. با کمی تفاوت نگرش به احکام حجاب قرار دارد، 91 درصد از آن‌ها با احکام حجاب موافقند. 7/88 درصد در بعد رفتار حجاب معتقد بودند که اکثر اوقات حجاب خود را رعایت می‌کنند، 6/80 درصد موافق پیامدهای مثبت حجاب هستند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.
Powered by TayaCMS