دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تاکید معاون وزیر علوم بر مبارزه یونسکو با آپارتاید علمی

No image
تاکید معاون وزیر علوم بر مبارزه یونسکو با آپارتاید علمی معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر نقش یونسکو در پایان بخشیدن به انحصار علم و فن‌آوری در دست برخی از قدرت‌ها و کشورهای شمال از طریق کمک به گردش روان اطلاعات، علم و تکنولوژی گفت: همانگونه که یونسکو توانست دیروز با تبعیض نژادی مبارزه کند، امروز زمان آن فرا رسیده است که با «آپارتاید علمی» نیز به مبارزه برخیزد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمدباقر خرمشاد این مطلب را در میزگردی تخصصی که با حضور وزرای علوم بیش از 60 کشور جهان در نشست عمومی یونسکو در مقر این سازمان در پاریس برگزار شد، عنوان کرد.
در این میزگرد که با سخنرانی کوئیشیرو ماتسورا مدیرکل یونسکو آغاز شد، وزراء و نمایندگان وزاری علوم کشورهای عضو دیدگاه‌های خود را پیرامون موضوعات «علوم و فن‌آوری برای توسعه»، «همکاری بین‌المللی برای سیاستهای ابداعی در زمینه مدیریت علوم و فن‌آوری» و «خط مشی‌های عملی یونسکو در عرصه علوم و فن‌آوری در سال‌های 2013 ــ 2008 » مطرح کردند.
از جمله محورهای مورد تاکید معاون فرهنگی ــ اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در میزگرد وزاری علوم در نشست عمومی یونسکو در پاریس، تاکید بر اهمیت دانشگاه در تحقق توسعه پایدار و متوازن با توجه به نقش دانشگاه در نظریه پردازی و تولید «دانش» و هدایت «جریان‌های پژوهشی ،مهندسی»، جهت دهی و سیاستگذاری برنامه‌های «توسعه» اجتماعی ، علمی، اقتصادی، تکنولوژیک و فرهنگی، واسطه‌گری میان «جامعه»، «علم» و «فن‌آوری»، آموزش شهروندی، بهسازی فرهنگ عمومی و انتقال ارزش‌های اجتماعی ــ فرهنگی، تربیت و پرورش نخبگان علمی، هنری، فکری، تکنولوژیک و فرهنگی جامعه، آموزش و تربیت متخصص و پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای اجتماعی و واسطه‌گری در تعامل و ارتباط میان جوامع محلی، ملی و بین‌المللی بود.
وی گفت: با توجه به اهمیت دانشگاه لازم است که برای رسیدن به یک توسعه پایدار و متوازن ، یونسکو به سمت تحقق «آموزش عالی برای همه» و «دانشگاه برای همه» پیش رفته و برای آن برنامه‌ریزی کند.
ایران امروز با محور قرار دادن هدف و شعار «دانشگاه تمدن ساز» در صدد آن ست که تا از فرصتهای خلق شده توسط انقلاب اسلامی و از ظرفیت دانشگاه‌های خویش برای جامه عمل پوشاندن به یک توسعه پایدار و متوازن و احیاء تمدن نوین ایرانی ـ اسلامی بهره گیرد.
خرمشاد در بخش دیگری از سخنانش در تبیین آنچه که باید توسط یونسکو برای چشم انداز شش ساله 2007 -2013 مورد توجه قرار گیرد به تعریف شاخص‌های نوپدید در سنجش توسعه پایدار و متوازن با اندیشیدن به سیستم سازی به جای توجه به تحرکات مقطعی و تبلیغاتی، ایجاد دگرگونی در معادلات ثروت و قدرت با «ترجیح دادن» ، فرهنگ، علم، تعلیم و تربیت بر سیاست و اقتصاد، ابداع شیوه‌های توزیع ارزش‌ها و عادلانه تر کردن آنها با تکیه به شعار «عدالت برای همه»، بومی، متنوع و خوشه‌ای دیدن الگوهای توسعه پایدار برای جوامع و کشورهای مختلف در چارچوب اصل «تنوع فرهنگی» و پایان بخشیدن به انحصار علم و تکنولوژی در دست برخی از قدرت‌ها و کشورهای شمال از طریق کمک به گردش روان اطلاعات، علم و تکنولوژی، اهمیت دادن به رشته‌های بین رشته‌یی با هدف کاربردی تر کردن علم و فن‌آوری و کمک به راه‌اندازی آنها در کشورهای جنوب با هدف پاسخگو کردن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های این کشورها به نیازهای جامعه خویش و ترویج و برگزاری جشنواره‌های منطقه‌یی با هدف ارج گذاری به ابداعات و نوآوریها در قالب دفاتر منطقه‌یی یونسکو تاکید کرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

ساده زيستي در سيره پيامبر صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ

در جهان سرمایه داری امروز که متأسفانه مبتنی است بر توجه افراطی به نیازها فردی و خودبینی و خودپرستی و هر فرد سعی می کند همه کس و همه چیز را تا می تواند در مسیر اهداف و مقاصد خود به خدمت گیرد و از طرف دیگر شعار مصرف بیشتر و متنوع تر برای لذات بیشتر به نهایت رسیده و مدام توسط رسانه ها و جامعه تبلیغ می شود.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
Powered by TayaCMS