دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تدریس ایت الله محمد فاضل لنکرانی

No image
تدریس ایت الله محمد فاضل لنکرانی

تدریس سطح

آیت الله فاضل لنکرانى تدریس را از سال هاى سوم، چهارم تحصیل (15 ـ 16 سالگى) آغاز و تاکنون که پیش از نیم قرن است، همچنان به تدریس علوم آل محمّد اشتغال دارد. در مورد تدریس دروس سطح خود مى گوید:

«اوّلین کتابى که به تدریس آن پرداختم، حاشیه ملاّعبدالله و معالم بود، منتهى این درس ها خیلى جنبه رسمى نداشت و شاگردان فراوانى در آن شرکت نمى کردند، بعدها که شرح لمعه را شروع کردم، تدریسم رسمیت پیدا کرد، با این که در آن زمان، تعداد طلاّب حوزه خیلى کم بود، عده شرکت کنندگان در لمعه به هفتاد نفر تخمین زده شد. به نظرم لمعه را دو دوره و کتاب ارث آن را سه دوره تدریس کرده ام و پس از آن، به تدریس رسائل و مکاسب مشغول شدم. درس مکاسب من خیلى شلوغ بود، به طورى که پس از درس مرحوم آیت الله بروجردى که در یکى از شبستان هاى مسجد اعظمتشکیل مى شد، من بلافاصله براى تدریس مکاسب زیر گنبد مى رفتم و آن جا تقریباً پر مى شد. مکاسب را پنج دوره و کفایه را شش دوره تدریس کرده ام. در درس کفایه من، با این که امکانات از قبیل بلندگو و... نبود. در سرداب مسجد امام در حدود هفت صد نفر شرکت مى کردند. از آخرین دوره کفایه ما نوار تهیه شده است».

تدریس خارج

آیت الله فاضل بیش از 35 سال است که به تدریس خارج فقه و اصول مشغول است. و بسیارى از طلاّب حوزه علمیه در درس وى حاضر مى شوند و این درس از رادیو معارف نیز پخش مى شود.[44] در کنار تدریس، عشق به اهل بیت(علیهم السلام) سبب شد تا سال ها امام جماعت مهم ترین پایگاه مداحان و واعظان شهر قم (تکیه آقا سیّد حسن) را برعهده گیرد و پس از رحلت آیت الله العظمى مرعشى، به درخواست طلاّب و مردم و سرپرستى حرم مطهّر، امام جماعت در آن مکان مقدّس را عهده دار شد که هزاران نفر به امامت ایشان نماز جماعت را برگزار مى کردند. این ارادت به خاندان اهل بیت(علیهم السلام) همچنین باعث شده است. هر هفته در روزهاى جمعه و سال روز وفات معصومان(علیهم السلام)، مجلس مصیبت و روضه و به مناسبت تولّد ائمه(علیهم السلام) مجلس جشنى در بیت پدرى ایشان برگزار مى شود که تاکنون ادامه دارد.[45]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.
Powered by TayaCMS