دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تروریست‌ها مستحق شکنجه‌اند! | نقد فیلم سی دقیقه بامداد

بسیاری معتقدند سال ۲۰۱۲ را باید سال سینمای سیاسی هالیوود نامید. یکی از این فیلم‌های سیاسی و البته پر حاشیۀ ۲۰۱۲ هالیوود را باید «سی دقیقه بامداد» به کارگردانی کا‌ترین بیگلو دانست...
تروریست‌ها مستحق شکنجه‌اند! | نقد فیلم سی دقیقه بامداد
تروریست‌ها مستحق شکنجه‌اند! | نقد فیلم سی دقیقه بامداد

[کد مطلب: 1780]

بسیاری معتقدند سال ۲۰۱۲ را باید سال سینمای سیاسی هالیوود نامید. از فیلم ضد تاریخی و ایرانی آرگو که توانست جایزه اسکار را بدست آورد، تا فیلم‌های دیگری همچون لینکلن همگی نشان از آن دارد که ذائقه فیلم‌سازان هالیوودی بیشتر بر مسائل سیاسی تمرکز یافته است. از این منظر یکی از این فیلم‌های سیاسی و البته پر حاشیۀ ۲۰۱۲ هالیوود را باید «سی دقیقه بامداد» به کارگردانی کا‌ترین بیگلو دانست. این فیلم روایتی از یک مأمور سازمان جاسوسی آمریکا است که تلاش او در ‌‌نهایت به دستگیری بن لادن منجر خواهد شد. «مارک بویل» فیلم‌نامه این فیلم ۴۰ میلیون دلاری را نوشته و بازیگرانی چون «جسیکاچاستیندر» نقش «مایا»، «جیسونکلارک» در نقش «دن»، «جوئلادگرتوندر» نقش رهبرتیم اسکادران و «جیمزگاندولفینیدر» نقش مدیرسیا ایفای نقش نموده‌اند.

سی دقیقه بامداد روایتی از ۱۰ سال کار اطلاعاتی سازمان سیا، به منظور یافتن بن‌لادن است. مایا شخصیت اصلی داستان است. او تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بن‌لادن را نابود کند. برخلاف تصور، مایا مأموری کهنه کار نیست. بزرگ‌ترین مأموریتی که به او محول شده یافتن بن لادن است که شاید به نوعی یک طعن به جمهوری خواهان باشد. اما به هر روی با گذشت زمان مایا نقش خود را می‌فهمد و با اعتماد به خود تلاش دارد تا یکی از مخوف‌ترین دشمنان آمریکا را از سر راه مردم بردارد. در این فیلم، مایا نقش یک آمریکایی فداکاری را دارد که برای وطن و آسایش مردم خود هر رنجی را تحمل می‌کند. از این رو جای تعجب نیست که در فیلم گذشتۀ مایا چندان روشن نیست. او تنها در زمان حال زندگی می‌کند و این زمان اقتضای آن را دارد که عاقلانه تصمیم گیرد و برای رسیدن به هدف حتی باید از احساس و عواطف خود نیز صرف نظر نماید. حتی گریه او هنگام کشته شدن همکارنش در کمپ چپمن نیز برخاسته از احساس نیست بلکه او ناراحتی‌اش از ناتوانی دشمنی است که مردمان او را به قتل می‌رساند. از این حیث شخصیت مایا در این فیلم را باید نماینده تمام عیار از یک آمریکایی متعصب و پر تلاش دانست. اگر منصفانه هم بنگریم جسیکا چاستین به زیبایی این نقش را اجرا می‌کند، نقشی که می‌توانست جایزۀ اسکار را برای او رقم زند.
سی دقیقه بامداد برای ما مسلمانان نقاط ناراحت کننده‌ای نیز دارد. مطابق سیاست‌های هالیوود هرگاه نامی از بن-لادن و یا القاعده به میان می‌آید به ناچار باید پای اسلام را نیز به میان کشید. در واقع بسیاری از مسلمانان سی دقیقه بامداد را یک فیلم ضد اسلامی می‌دانند که در راستای پروژه اسلام هراسی تدارک دیده شده است. به تعبیر دیگر این فیلم یادآور‌‌ همان سخن معروفی است که بار‌ها آن را از سیاست مداران آمریکایی و رسانه‌های غربی شنیده‌ایم که: «هر مسلمانی تروریست نیست. اما هر تروریستی مسلمان است». چنین نگاهی را در این فیلم به وضوح می‌توان یافت. در این فیلم، هم می‌توان مسئولینی را در سازمان سیا یافت که مسلمان‌اند و هم دشمنانی که بدون هیچ تردید باید مسلمان باشند. اگر از این منظر به سی دقیقه بامداد نگاه شود خواهیم دید که دیدن این فیلم برای مسلمانان بسیار سخت خواهد بود. کافی است تصور شود که در سالن سینمایی در آمریکا زنی محجبه در کنار بینندۀ غیر مسلمان این فیلم را به تماشا بنشیند. آن‌گاه شما موجی از ترس و ناامنی را در چهره این زن مسلمان خواهید دید. تروریست‌های سی دقیقۀ بامداد همگی مسلمان‌اند و انگار از هوش و ذکاوت و شجاعت بی‌بهره‌اند. صرف نظر از مباحث ارزش گذارانه، یک سوال اساسی در فرا روی این دست آثار وجود دارد و آن این‌که اگر گروهی همچون القاعده بتواند به مدت ده سال، تمام برنامه‌های بزرگ‌ترین سازمان اطلاعاتی دنیا برای دستگیری رهبر خود را خنثی سازد، نباید ذکاوت و زیرکی چنین فرد و یا گروهی اذعان داشت؟ بدون شک شما نه در این فیلم و نه در هیچ فیلم دیگر هالیوودی این موضوع را نخواهید یافت. به تعبیر دیگر در توصیف سینمای هالیوود از مسلمانان چیزی جز بدویت، بلاهت و البته خشونت را نخواهید یافت.

سی دقیقه بامداد با تمام نقاط مثبتی که در ساختار و درام دارد اما به دلیل وجود موضوع پررنگی به نام شکنجه - که شاید بیش از یک چهارم این فیلم به آن اختصاص داده شده- سر و صدای بسیاری را به پا کرد. موضوعی که به گفته بیگلو سخت‌ترین بخش‌های این فیلم بوده است. در واقع تیم اطلاعاتی سیا برای آن‌که ردی از بن‌لادن به دست بیاورند به شکنجه‌هایی همچون وا‌تر بوردینگ، کتک زدن و عریان نمودن متهم دست می‌زنند. بسیاری این فیلم را اغراق‌آمیز و به دور از واقعیت نامیدند و برخی دیگر این فیلم را واقعیتی در زمان بوش پسر قلمداد نمودند. سی دقیقه بامداد در درون آمریکا خشم برخی از مقامات را هم برانگیخت و حتی برخی از متفکران نیز در پی پاسخ به این فیلم برآمدند. کارگردان، این فیلم را واقعی دانست و با مقصر دانستن مسئولان آمریکا به آنان توصیه کرد به جای آنکه به فیلم او حمله‌کنند، بایدانگشت اتهام خود را به سوی کسانی که واقعاً این خشونت‌هاوشکنجه‌هاراانجام می‌دهنددراز کنند. به نظر می‌رسد هرچند این فیلم نمایشی بر ضد رفتار غیر انسانی شکنجه به حساب می‌آید اما باید در نظر داشت که موضوع شکنجه را باید در فضای خاص خود و به عنوان یک موضوع جدی و علمی به نظاره نشست. فضایی که مشخص می‌کند که با چه پیش زمینه و تفکری می‌توان به شکنجه دست زد. و اساساً ملاک روایی و ناروایی شکنجه چیست. برای یافتن چنین سوالاتی باید تم‌های فکری و اخلاقی رایج در تفکر غرب را به نظاره نشست.
بسیاری از کسانی که حکم به ممنوعیت شکنجه داده‌اند دلیلشان غیر اخلاقی بودن شکنجه است. اما با این حال ما همچنان شاهد اعمال شکنجه در سراسر دنیا هستیم. از این رو باید پرسید که کدام دلیل عقلی مجوزی برای انجام شکنجه به شمار می‌آید؟ روایی و ناروایی شکنجه در بستر موضوعی به نام جنگ عادلانه شکل می‌گیرد. در واقع تئوری جنگ عادلانه به شما گوشزد می‌کند که در چه شرایطی شما می‌توانید درگیر جنگ شوید و قیود و الزامات این جنگ چیست. نماینده بزرگ این تفکر در دوران باستان آگوستین است که در کتاب شهر خدا حکم به جواز چنین جنگی می‌دهد. با پی بردن به چنین زمینه‌ای جای تعجب نخواهد بود که چرا امروزه، عده‌ای جنگ و شکنجه را روا بدانند. ۱پس از یازدهم سپتامبر برخی از روشنفکران آمریکایی بیانه‌ای را صادر نمودند که از جنگ و اعمال شکنجه طرفداری می‌کرد. در این بیانیه، جنگ و خشونت تئوریزه شده و دانشمندان آمریکایی، آن را تحت شرایطی مجاز دانسته‌اند. در این بیانیه آمده است: «زمان‌هایی وجودداردکه توسّل به جنگ، نه تنهابه لحاظ اخلاقی امکانپذیرمی‌شود، بلکه به ضرورتی اخلاقیت بدیل می‌گردد تا ازآن به عنوان پاسخی دربرابرخشونت، تنفّر و بی‌عدالتی استفاده شود و اکنون یکی ازآن زمان‌ها فرارسیده است... منطق عقلایی ومسائل اخلاقی به ما گوشزد می‌کندکه زمان‌هایی وجودداردکه نخستین و مهم‌ترین پاسخ به شرارت، متوقف کردن آن است. ایدۀ جنگ عادلانه بنیان‌های گسترده‌ای داردکه ریشۀآن به بسیاری ازادیان ونیزسنّت‌های اخلاقی سکولارمی‌رسد... تلاش برای یافتن اهداف اخلاقی برای جنگ به معنای دفاع از امکان ایجاد جامعه مدنی و اجتماعی جهانی برپایه عدالت است».
چنین برداشتی بیشترین شباهت را با نظریه نتیجه‌محوران (Teleological theory) یا‌‌ همان پیامد‌گرایان در علم اخلاق دارد. بر اساس این تفکر، نتایج یک فعل، معیاری برای اخلاقی بودن فعل است. در این صورت اگر عملی نتیجه‌ای خوب را به همراه داشته باشد می‌توان آن را عملی خوب نامید و روایی آن را توصیف نمود. در مقابل نتیجه‌گرایان، وظیفه‌محورانی (Deontological Theory) نیز هستند که ملاک روایی و ناروایی یک کار را نه در نتیجه، بلکه در وظیفۀ ما نسبت به آن کار می‌دانند. به عنوان نمونه نتیجه باوران در مورد شکنجه به شما خواهند گفت که در برخی موارد می‌توان از شکنجه استفاده نمود. از نگاه این تفکر در زمانی که خطری زندگی فرد یا افرادی را تهدید کند می‌توان به خشونت و شکنجه متوسل شد و آن را به لحاظ اخلاقی توجیه نمود. در مقابل وظیفه‌گرایان به شما خواهند گفت که شکنجه فی‌نفسه بد است زیرا آزار انسانی را در پی دارد و شکنجه‌‌ همان قدر ناروا است که ترور. پس از آن‌جا که آزار رساندن به خودی خود بد است، نباید به آن اقدام نمود. البته دسته سومی هم هستند که به فضیلت‌گرایان موسوم‌اند. در باور اینان باید دید چه کسی و با چه انگیزه‌ای شکنجه می‌کند. سی دقیقه بامداد هرچند که به قول کارگردان و حامیانش فیلمی ضد شکنجه است؛ اما باید در نظر داشت که شکنجه را در فضای نتیجه‌محور دنبال می‌کند. نتیجه‌ای که سرانجام بن لادن را به دام خواهد انداخت. به عنوان نمونه در فیلم موارد بسیاری وجود دارد که نتیجه‌محوری اخلاقی بسیار پر رنگ جلوه می‌کند. دیالوگ‌هایی نظیر «میلیون‌ها دلار داریم خرج می‌کنیم و هنوز مردم دارند می‌میرند و ماهنوز به شکست دادن دشمنمون نزدیک هم نشدیم» همچنین در جای دیگری گفته می‌شود که «اوناتوی خاک خودمون درسال ۱۹۹۸ بهمون حمله کردن، سال ۲۰۰۰ در دریا و سال ۲۰۰۱ هم در هوا با خونسردی تمام ۳۰۰۰ نفر از شهروندان ما رو کشتن و مردم مون رو قتل عام کردن و ما در عوض چه غلطی کردیم؟ ماچیکارکردیم؟» و این دیالوگ که «من هدف می‌خوام! کار لعنتی‌تون رو درست انجام بدید و برای من کسایی رو بیاریدکه بتونم بکشمشون» همگی نمونه‌هایی از اخلاق پیامدگرایی است که این فیلم سعی در نمایش آن دارد.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده محمد رضا نظری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS