دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جهيزيه ساده حضرت زهرا (س)

No image
جهيزيه ساده حضرت زهرا (س)

نويسنده: بابك شكورزاده

برگرفته از: خبرگزاری رسا

ازدواج اميرالمؤمنين (ع) و حضرت فاطمه (س) به عنوان ازدواج دو شخصيت معصوم و برترين مخلوقات عالم هستي، بعد از نبي اکرم(ص) ابعاد مختلفي براي الگوپذيري دارد؛ هر چند که نه احدي مي تواند به عظمت ايشان معرفت پيدا کند و نه توان اين را دارد که مانند ايشان شود؛ بلکه بحث در اين است که از اين بزرگواران الگو بپذيريم و به شمه اي از سيره ايشان متمسک شويم.

***

ساده زيستی و مهريه پايين

ساده زيستي، قناعت و مهريه کم از شاخصه هاي مهم اقتصادي اين ازدواج با برکت است که حقيقتاً جاي الگوپذيري دارد و متأسفانه جاي خالي آن در جامعه امروز محسوس است. البته اين بدان معنا نيست که اثري از ساده زيستي و مهريه پايين اصلاً در ازدواج ها وجود ندارد؛ بلکه وضعيت موجود در تراز جامعه اسلامي و مردمي که ادعاي محبت و پيروي از اهل بيت را دارند نيست.

قول مشهور در باب مهريه حضرت زهرا(س) اين است که مهريه ايشان 500 درهم بوده که به مهر السنه مشهور است. 500 درهم را با هر قاعده اي به نرخ امروز محاسبه کنيم قطعاً اختلاف زيادي با مهريه هاي سرسام آوري دارد که در جامعه فراگير شده است.

اصولاً مهريه پايين در احاديث از ويژگي هاي زن با برکت و مهريه بالا از شومي زن شمرده شده است. (من لا يحضره الفقيه،ج3،ص387)

جهيزيه حضرت زهرا از فروش زره اميرمؤمنان تهيه شد که برخي از آنها عبارت بود از

1- يك پيراهن به قيمت هفت درهم

2- روسری(خمار) به قيمت چهار درهم

3- رو انداز(قطيفه) مشكی خيبری

4- تختی كه وسط آن را با ليف خرما بافته بودند.

5- دو عدد تشك با روكشي از كتان مصري كه يكي از آنها با ليف خرما و ديگري با پشم گوسفند پر شده بود.

6- چهار بالش- يا متّكا، يا پشتي- با رويه اي از پوست حيوانات طائف كه درون آنها از علف اذخر (گياه خشك و سبز رنگي شبيه كاه و نرم تر از آن است كه داراي بوي خوش نيز می‌باشد) پر شده بود.

7- پرده ای از جنس پشم

8- حصيری بافت يمن

9- يك آسيای دستی

10- طشت مسی

11- مشك آبی از جنس پوست

12- ظرف مخصوص شير كه از جنس چوب می تراشيدند.

13- ظرفی برای آبخوری

14- ظرفی قيراندود برای شستشو

15- سبويی سبز رنگ كه در آن روغن، آرد يا چيزهای ديگر نگهداری می كردند.

16- دو كوزه كوچك سفالی. (امالی طوسی/ ص41)

البته همچنان که واضح است، ملاک الگو پذيري، ساده زيستي و قناعت کردن به حداقل‌هايي است که براي يک زندگي مشترک لازم است و البته در هر عصر و زماني متناسب با شرايط متغير است.

الگوپذيری در بندگی خدا

رسول خدا (ص) از علي (ع) پرسيد: همسرت چگونه زني است؟

اميرمؤمنان(ع) عرض کرد: «نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَي طَاعَةِ اللَّهِ؛ خوب ياوري است براي اطاعت از خدا.»

رسول خدا(ص) همين سؤال را از حضرت فاطمه (س) پرسيد و ايشان عرض کرد: شوهري خوب و شايسته است. سپس رسول خدا صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم براي آنها دعا كرد و فرمود: خداوندا! در ميان آنها الفت برقرار نما، و آنان و فرزندانشان را نعمت بهشت نصيب کن، به آنها فرزنداني پاك، طيّب و مبارك روزي نما و در ذرّيّه آنها بركت قرار داده و آنها را اماماني هدايتگر به سوي اطاعت خود قرار ده و آنان را به آنچه كه رضايت تو در آن است راهنمايي فرما. (مناقب آل ابي طالب/ج3/ص356)

يکي از نکات مهم در روابط زن و شوهر همين نکته است که تا چه اندازه مي توانند در عبادت و بندگي خدا ياور يکديگر باشند. البته عبادت فقط منحصر به نماز و روزه و ذکر و مواردي از اين قبيل نيست؛ بلکه در شئون مختلف مي تواند مصداق داشته باشد؛ مثلاً مرد در حفظ حجاب زن مي تواند نقش مثبتي ايفا کند و اگر احياناً همسرش آن طور که شايسته است مقيد حجاب نيست با امر به معروف سبب شود که نسبت به اين مسئله اهتمام بيشتري داشته باشد.

از طرفي زن مي تواند با قناعت و نداشتن توقعات بي مورد سبب شود که شوهرش آلوده به مال حرام نشود؛ چرا که يکي از دلايلي که مرد به سمت کسب درآمد حرام مي رود، درخواست هاي بيش از حد و بعضا نامتعارفي است که از طرف همسرش متحمل مي شود. اينها همه مي تواند مصاديقي از کمک در بندگي خدا باشد.

روزنامه كيهان، شماره 21707 به تاريخ 5/6/96، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

ساده زيستي در سيره پيامبر صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ

در جهان سرمایه داری امروز که متأسفانه مبتنی است بر توجه افراطی به نیازها فردی و خودبینی و خودپرستی و هر فرد سعی می کند همه کس و همه چیز را تا می تواند در مسیر اهداف و مقاصد خود به خدمت گیرد و از طرف دیگر شعار مصرف بیشتر و متنوع تر برای لذات بیشتر به نهایت رسیده و مدام توسط رسانه ها و جامعه تبلیغ می شود.
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
Powered by TayaCMS