دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حوزه و دانشگاه باید جنبش نرم‌ افزاری و تولید علم را به ارمغان بیاورند

No image
حوزه و دانشگاه باید جنبش نرم‌ افزاری و تولید علم را به ارمغان بیاورند به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر زاهدی، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، 26 آذرماه در همایش پنجمین هم ‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه در سالن همایش مدرسه عالی دارالشفای قم گفت: بر اساس رهنمودها و تأکیدهای رهبر معظم انقلاب، امروز حوزه و دانشگاه باید جنبش نرم ‌افزاری و تولید علم را برای ایران اسلامی به ارمغان بیاورند.
وی با بیان این‌که آینده وحدت حوزه و دانشگاه روشن است، افزود: هم اکنون شاهد حضور حوزویان دانشگاهی و دانشگاهیان حوزوی هستیم که این خود نشان تعامل و وحدت حوزه و دانشگاه است.
زاهدی در ادامه فعالیت مراکزی چون مؤسسه امام خمینی(ره) قم، دانشگاه‌های امام صادق(ع)، باقرالعلوم(ع)، مفید، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدرسه عالی شهید مطهری و تدریس 32 واحد درس عمومی با عنوان معارف اسلامی در دانشگاه‌ها را از جمله نشانه‌های ارتباط تنگاتنگ بین حوزه و دانشگاه دانست.
وی افزود: راه‌اندازی جشنواره فارابی در بهمن‌ماه در حوزه علوم انسانی به ویژه علوم اسلامی و معارف اسلامی را نیز باید از جلوه‌های هم ‌اندیشی حوزه و دانشگاه برشمرد.
وی با اشاره به حضور بیش از یازده هزار طلبه و دانشجو در قم، آن را نشان‌ دهنده تقاضای زیاد دانست و خاطرنشان کرد: با وجود مخالفت‌های برخی از گروه‌ها در کشور باید این تعامل و وحدت در حوزه و دانشگاه بیش از پیش نمایان شود و این مهم جز با همکاری و تلاش مضاعف میسر نمی‌شود.
منبع خبر:
خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
Powered by TayaCMS