دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دوستان چه حقی بر ما دارند

No image
دوستان چه حقی بر ما دارند
دوستان چه حقی بر ما دارند: 1- عیادت در موقع بیماری 2- شرکت در مجالس جشن و شادی او 3- حضور در تشییع جنازه او 4- کمک مالی در موقع احتیاج 5- استفاده از موقعیت و وجاهت خود برای رها نمودن او از گرفتاری ها 6- تحمل برخوردهای ناراحت کننده او 7- نادیده گرفتن لغزش‌های او. 8- گذشت کردن از او در صورتی که کاری را که لازم بود انجام ندهد. امام صادق (ع) می‌فرماید: «از حقوق مسلمان بر برادران ایمانی و دوستانش این است که: 1. چون با او برخورد کند و ملاقاتش نماید سلام کند. 2. چون بیمار شود عیادتش کند. 3. و چون در غیاب او برای او خیرخواهی نماید. 4. و چون عطسه زند به او بگوید یرحمک اله و اوهم در جواب بگوید یهدیکم اله 5. و چون او را به کاری یا به جائی بخواند (و دعوتش کند) بپذیرد. 6. و چون وفات کند تشییعش نماید.»(1) در میان سخن دوستان سخن گفتن و صحبت آنان را قطع کردن نوعی بی‌ادبی است که باعث رنجش خاطر آنان و کم رنگ‌شدن دوستی و صمیمیت خواهد شد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: من عرض لاخیه المسلم فی حدیثه فَکَأَنما خَدَشَ وجهه» «هر کس در میان سخن برادر مسلمانش (که مشغول سخن گفتن است) بدود و سخن او را قطع کند مانند این است که روی او را خراشیده است.»(2) شوخی زیاد و بحث و جدل نیز از استحکام دوستی می‌کاهد و موجب دل‌چرکینی می‌گردد: امام ششم (ع)فرمود: «هر گاه مردی را دوست داشتی پس با او مزاح نکن و ستیزه‌جوئی منما»(3). حضرت علی (ع) نیز فرموده‌اند: مبادا شوخی کنید، چون‌که شوخی کینه می‌آورد، و دشمنی به جای می‌گذارد، و همانند دشنام کوچک است.(4) امامان معصوم در مواقع دوری از دوست هم توصیه‌هایی نموده‌اند چنان‌که امام صادق (ع) می‌فرماید: «پیوند دوستی میان برادران (دینی) آن گاه که پیش هم هستند دیدار و زیارت یکدیگر است و در موقعی که به مسافرت رفتند نامه‌نوشتن به یکدیگر»(5) برگرفته از کتاب آداب النفس 1) کلینی،اصول کافی، ج 1، ص 470، ح 1. 2) همان، ج 4، ص 481، ح 3. 3) همان ، ص 487، ح 9. 4) همان ، ح 12. 5) همان ، ص 495، ح 1
کتاب آداب النفس

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS