دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه اندازی دانشگاه مجازی اسلامی

No image
راه اندازی دانشگاه مجازی اسلامی رئیس دانشگاه آزاد با تشریح مصوبات سیزدهمین نشست شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام (FUIW) از ارزیابی کیفی و اعتبارسنجی دانشگاههای جهان اسلام و راه اندازی دانشگاه مجازی اسلامی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر عبدالله جاسبی در خصوص مصوبات سیزدهمین مجمع FUIW که در کوالالامپور مالزی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در گزارش دبیر کل آیسسکو پیرامون مسائلی نظیر نوسازی و توسعه سیستم دانشگاه، همکاری و تعامل دانشگاه های عضو، توسعه روندهای آموزش دانشگاهی در آینده، سازمان دهی کنفرانس ها، شرکت در فعالیت های اتحادیه نهادها و موسسات موازی و پروژه های تکمیلی توضیحاتی ارائه شد.
وی ادامه داد: همچنین با ارائه گزارش مالی اتحادیه، مشخص شد میزان هزینه ها از میزان درآمدها کمتر بوده است.
جاسبی با اشاره به پیشنهاد دانشگاه آزاد و تصویب پروژه دانشگاه مجازی اسلامی زیر نظر FUIW گفت: در مجمع عمومی اتحادیه، 15 عضو به عنوان هیئت امنا پیشنهاد شدند که چهار عضو دائم آن شامل دبیر کل اتحادیه، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه شارجه و دانشگاه اسلامی اوگاندا هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سایر اعضا را دانشگاه کویت، دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود عربستان، دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان، دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی، دانشگاه سنگال، دانشگاه کردوی آمریکا، بانک توسعه اسلامی، سازمان خیرین بین المللی اسلامی، صندوق وحدت اسلامی، دانشگاه عبدالمالک اسحادی و دانشگاه عیر حضوری قدس دانست و افزود: دانشگاه مجازی اسلامی تا پایان سال 2008 پذیرش دانشجو خواهد داشت.
رئیس شورای اجرایی اتحادیه دانشگاههای جهان اسلام با اشاره به تصویب پروژه کیفیت و اعتبار سنجی دانشگاهها گفت: 11 نماینده از آیسسکو، اتحادیه شورای اجرایی، دانشگاه کویت، دانشگاه بین المللی مالزی، دانشگاه اسلامی داکار، دانشگاه اسلامی هلند، بنیاد آموزش اسلامی، بانک توسعه اسلامی و ... مسئولیت ارزیابی دانشگاه های جهان اسلام را عهده دار شدند.
جاسبی خاطرنشان کرد: همچنین پروژه ای با عنوان تجاری سازی دانشگاههای اسلامی از سوی دانشگاه آذربایجان به منظور مشخص کردن کارآیی دانشگاهها و موسسات غیر دولتی که شهریه می گیرند، ارائه شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: تصویب جایزه FUIW برای مقالات تحقیقاتی، آکادمیک و دانشگاهی از دیگر دستاوردهای سیزدهمین اجلاس شورای اجرایی بود که در این رابطه چهار محقق دانشگاهی تقدیر شدند.
وی از عضویت 14 دانشگاه برای نخستین بار در اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام خبر داد و گفت: این اعضا شامل دانشگاه امام صادق (ع)، کالج اسلامی مطالعات عالی جاکارتای اندونزی، موسسه آموزش عالی اینداس پاکستان، دانشگاه غیر حضوری سودان، دانشگاه اسلامی غزه فلسطین، دانشگاه محمود کشقاری قرقیزستان، دانشگاه علوم اسلامی لیبی، دانشگاه ملی مالزی، موسسه دارالحدیث مراکش، دانشگاه الحورای مراکش هستند.
دکتر جاسبی شرایط عضویت دانشگاه های اسلامی در FUIW را داشتن مجوز رسمی از آموزش عالی کشور و فعال بودن دانشگاه، دارا بودن دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی و سایر پارامترهای علمی و پژوهشی دانست و گفت: FUIW بیش از 200 عضو دارد و بخشی از هزینه اتحادیه از طریق حق عضویت ها و بخشی از طریق آیسسکو وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی تامین می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بحث و تبادل نظر پیرامون مسائلی نظیر برگزاری کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه های جهان اسلام، برطرف کردن موانع علمی میان ملل اسلامی، جهانی شدن دانشگاه ها، چالش ها و چشم اندازهای آموزش عالی از دیگر برنامه های در دستور کار اجلاس سیزدهم بود که برای بررسی و تصویب در اجلاس چهاردهم مطرح شد.
جاسبی اضافه کرد: چهاردهمین اجلاس شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام ماه مارس سال آینده در ریاض عربستان برگزار می شود.
منبع: مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
Powered by TayaCMS